Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 6624 ggr
Lena90
0

Överbett?

Hej :)

Jag har funderat på det här med överbett hos hästar,
Är det skadligt? Eller kan några mm bara vara okej?
Kan det växa bort om en unghäst har det?

Vad tycker ni? Har ni några erfarenheter av det?

Carpe diem!

viktoria91
0

Är det ett stort över bett så kan dem inte beta ordentligt vad jag har hört och då får inte hästen i sig mat.

Rafflan
0

Tänder är inte alltid perfekta, så lite över kan dem nog vara utan att det är någon fara, och kan även vara så att när du kollar biter hästen inte ihop tänderna rätt och då ser det ut som litet överbett fast det inte är nåt ;)

Är man orolig är det nog en hästtandläkare man ska ta ut som får kolla på tänderna ;)

WhoCares-01
0

för att få veta säkert så tycker jag att du ska kolla med en hästtandläkare. vi har en ponny i stallet som när den köptes hade ett jättestort överbett -vilket resulterade i att hästens kindtänder blev ojämna så den inte kunde tugga som vanligt. tändlägarn sågade av framtänderna som hade växt sig för långa och aspande till kindtänderna så nu har ponnyn inga problem alls längre annat än normalt slitage =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Tusen
0

#jodå! Visst kan hästars tänder vara perfekta. En häst som sliter jämnt på sina tänder tycker jag nog man kan kalla för att den har ferfekta tänder. Ingen av våra russ har någonsin behövt raspa sina tänder så det ser i alla fall jag som ett tecken på perfekta tänder. Däremot har jag haft halvblod som behövt raspa tänderna med jämna mellanrum.

hannibal-roll
0

Har haft några hästar med små överbett (några mm). Det enda som var problem med dessa var att det bildades hakar på kindtänderna. Men det är lätt att ta bort och sedan förebygga genom att låta en veterinär raspa tänderna med lämpligt intervall (1-2 gånger per år).

Lorita
0

Föl kan det växa bort på och är inte så ovanligt. När det gäller bettet är det viktigt har kindtänderna möts, även stora över/underbett kan ställa till besvär för hästen när den ska bita av gräs, hö/kraftfoder då är inte framtänderna så viktiga.

Man ska absolut inte avla på djur/hästar med kraftiga över/underbett det är ärftligt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lena90
0

Tack för svaren :) Gav mig lite mer klarhet :)
En tandläkare är ett defenitivt.

Carpe diem!