shetlandsponny
snart kommer våran shettis hem från fodervärden, min dotter som är 11år vägrar sälja henne och vill INTE ha någon annan ponny.
det är tänkt att hon ska köra henne istället. men nu till frågan. hur mycket orkar en shettis i "normal" kondition bära. tror ni att det är okej om hon rider henne lite i skogen ca 2 dagar/veckan ??
hur skulle ni göra? dottern väger 38kg, har hört förut att shettisar i bra kondition orkar bära 60kg, stämmer det?

Jag har hört att ofta beror det på hur lång man är. Man växer oftare ur hästen på längden än på vikten.

Ja, det är nog inte så bra om benen släpar i backen. Då det gäller vikten är jag lika spänd på svaret som dig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hahaha, ja, det är klart rullskridskor skulle kunna vara en lösning. fniss. Nej, förlåt! Allvarligt. Kolla hur det ser ut om hon sitter upp på henne. Hon märker nog själv om det är ohållbart annars gör du det.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ser inte alls så tokigt ut på bilden med sadeln. Men som sagt var, tror nog det funkar denna sommar med.
Audiatur et altera pars
fast ioförsig så brukar ju man se lång ut på isisar med. iallafall jag ser VÄLDIGT lång ut på dom.
men vad tror ni om vikten?
#7 ja, jag får hoppas det…. kanske hon ger med sig så småningom när hon ser andra med större ponnyer

Små skrittturer är ingen fara ett par gr i veckan.
mvh Linda
Ja, det måste ju gå om hästen är i normalkondis!! De shettisar som jag red på klubben som barn fick bära 50 kg…den äldre av dem fick bära 45 kg..
ni märker om hon blir för tung… se till att palpera rygg och bakkärra på er shettis dagligen så märker ni om det blir för mkt för er pålle!

En shettis är väldigt stark så minst 50 kg klarar den.

50kg då innebär det att jag kan ta en tur med ungarnas ponny?! Det är ju inte bara vikten utan hur man fördelar vikt.
MVH Linda
ja… är man för lång så blir det en felfördelning!
Jag kommer ihåg att de bar lika mkt i vikt som c-ponnysarna.. men givetvis så fördelade de ryttarna så gott det gick.. Men de är mkt starkare än vad man tror! Lämpligast är dock små ryttare som passar även längdmässigt och det är svårt att vara "lagom lång" och väga 50 kg!!:o)

Visst Linda kan du sitta på ponnyn. Men jag tror nog att du är för lång och släpar benen i marken. Så menade jag inte precis. Men om man säger det finns ju korta och tjocka barn. Dom kan rida.
Kommer ihåg en gång för länge sedan att det stod om hästar på våra mjölkpaket. Bl a en gubbe som hade ridit långt på shettis. Kommer inte ihåg hur långt men det var ju bra långt eftersom det stod med där. Ang vikt på olika hästar var det iaf. Men visst! Ingen häst mår bra att bli riden med för mycket övervikt. Jag skulle aldrig låta någon rida varje dag på tex min fjording ens om vederbörande vägde tex 100 kg. Så man får ju tänka in hur ofta och hur länge man rider. Men nog klarar den 50 kg då och då iaf.
då BEHÖVER jag alltså inte vara orolig då???

Tror jag inte alls. Dom är starka djur. Men du ser ju hästen reagerar när hon sätter sig.
Du kan ju hålla extrakoll sas.
om hon får magen till backenn eller inte
hihi

Jo visst. då går det ju inte så bra. 
oj, stackars min fodervärd!!!! hennes häst ska avlivas imorgon! så nu blev det bråttom att bygga boxen som lill-pållen ska vara i. det var meningen att hon skulle komma hem om en månad, men det blir på lördag!!! eftersom Minta (shettisen) blir annars själv där. så, nu är det bara att bygga!
min dotter blev ju glad iallafall. men jag tycker synd om fodervärden, att både ta bort sin häst och lämna igen shettisen….

Ja, stackars henne. Så trist när det blir sådant. Men förstår att dottern är glad.
Audiatur et altera pars
ja, verkligen
hon hade dåligt samvete att inte lillpållen är nyverkad nu, men va fasen… i såna här situationer får man väl ha överseende med sånt tycker jag. tokigt bara att min hovis var ute i onsdags!

Ja, visst är sådant underbart. Men det man inte vet kan man inte göra något åt liksom.
Audiatur et altera pars
ne, precis

Jen! Vad var det för fel på hästen som avlivades? Blev den akut sjuk eller vad? Blev så snabbt med avlivningen tycker jag.
den har varit dålig i benen förut pga gammal skada från travet, och det hade blivit värre enl fodervärden. hästen var 20år. Ja det blev väldigt akut det här.
För massa år sen när min syster red in våran shettis så hjälpte vuxna moster till när han blev för bråkig… Han fick inga men alls av det, snarare avkastad moster :P Så om din dotter rider lite då och då och tar det lugnt tror jag inte det är några problem alls.
//Jonas
tack för alla svar…. dottern längtar nutill lördag och vi håller på att snickra för fullt.. (eller rättare sagt min far)

Vad kul! Hoppas att dottern blir nöjd nu. 

Är det förrresten den shettisen som står i Eskilstuna nu?
ja, det är det och.. JA nu blir hon helnöjd

Ok! Var hon gammal som ägde hästen? Var hon duktig att rida? Det kanske du inte vet eftesom du lånade ut shettisen som sällskap antar jag. Tänkte om hon var intresserad av att bli medryttare till min fjording ett tag kanske. Men det är ju på andra sidan stan.
det var en "mamma" som lånade pållen, för att lära sin dotter som är ca 3-4år att rida på henne.
och mamman hade en travare som hon red som tyvärr blev akut sjuk nu….
så det är väl mamman i sånafall
hon är nog i min ålder mellan 30-35 ungefär skulle jag tro… men jag kan ju nämna detta för henne om du vill. min uppfattning är att hon är bra med hästar iallafall och har haft häst i många år.. jag har aldrig sett henne rida.

Ja, gör det. Jag kanske vet vem det är också när det kommer till kritan vi får se. Säg att jag bor nära Stall stenbro. Hade tänkt sätta ut en annons men har inte gjort det än. 1-2 ggr i veckan vill jag att hon ska rida isf. 200 resp 300 kr i månaden. Tack!
ok, ska höra….
det är möjligt att hon inte känner för det nu när det blev så akut att ta bort hennes häst.
men jag ska fråga iallafall

Jo, jag förstår det. Men går det riktigt bra så kan jag även tänka mig att låna ut henne på foder för senare försäljng sedan. Har ju haft henne från hon var 3 år. Är inkörd med vagn också. Hon är ju 12 år nu.
ok, då vet jag… jag träffar ju henne på lördag 
#39 jag talade med henne per telefon och hon vill inte rida nu på ett tag….

Ok! Vad synd då. Men tack för att du frågade iaf. Får väl sätta ut en annons till våren.

Alltså shettisar orkar ju olika mkt beroende på storlek och hur kraftigt byggd den är o.s.v. Min shettis klarar typ bara 40 kg, men hon är å andra sidan 93 cm i mankhöjd och väldigt smäcker… Sedan finns det en annan shettis i stallet som är ca 1 m. och han är betydligt kraftigare i kroppen och han klarar ca 65 kg utan problem i alla gångarter… så det är helt beroende på hur hästen är och så