Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5339 ggr
Gronstedt
0

Krubbitning och andra "olater"

Jag läste för länge sedan en artikel i Ridsport (tror jag) om en undersökning kring "smittsamheten" hos krubbitning och andra oönskade beteenden. Är det någon här som har en länk till uppgifter i frågan?

[Juniette]
0

Har inte läst just den artikeln du menar
men här är en annan.

http://www.capactiva.se/artiklar/beteende.htm

CelsiusT
0

Känner igen det, har också läst den. Tror dock inte det var ridsport utan hästfocus eller lucky rider det är dom dom två tidningarna jag brukar läsa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

citat från länken #1

"Avvänjningen - en riskabel period

Föl avvänjs naturligt vid åtta till nio månaders ålder, medan tamföl vanligen avvänjs redan vid fem till sex månader. Det gör att de fortfarande har sugbehovet kvar när de skiljs från stoet och därför kan de försöka dia andra föl. I en engelsk studie av föl som följdes under lång tid visade det sig att av de föl som blev krubbitare, blev två tredjedelar det inom en månad efter avvänjningen." (Något att tänka på för er som tänker hämta hem föl i vinter, 2-3 månader kan göra mycket)

en sak som jag inte kan hitta i artikeln är en svensk studie där man kommer fram till att krubbitarrem förvärrar stillståndet hos hästen när den får stå utan och kan led till andra olater som vävning.

Smittsamt är det inte utan ett täcken på fel stallmiljö och rutiner. Även om hästar som flyttas kan behålla sitt beteende som då inte kommer från det stall hästen står nu utan från ett tidigare liv. Krubbiter / väver / vandrar många hästar i ett stall så är det troligen fel rutiner och miljö i stallet för att hästarna ska må bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

Tack för tips, den artikeln hade jag också hittat. Men jag skulle vilja hitta själva undersökningen, så jag kan hänvisa en person i stallet till att läsa den.

Likeabug
0

Men om man har en ponny som nu är 17 år . Han har krubbitit i hela sitt liv (eller större delen). Nu står han FORTFARANDE och gör det. Och jag tror inte det är fel på varken stallmiljö eller rutiner…

Någon som har något förslag?

(inte min ponny!!)

jackiejohn
0

Mitt ena sto har ätit ner halva sin boxdörr så vi fick sätta dit en ny, nu har vi lagt en stålram på och nu äter hon ner väggarna ist, hon äter till och med i sig tjärpapp som vi lindade runt en vägg för att stoppa henen den har hon tagit 3 STORA tuggor i Foten i munnen Mamma har störst på hjorthornssalt och då sluta hon men nu har hon börjat igen, har paratat med f.d. ägaren och hon har hållit på så sen han köpte henne som föl… Vi ska sätta på stålramar runt om alla boxväggar på de nya boxarna för då biter hon inte hon får salt och mineraler men hon har ett stort gnagbehov Förvånad

Elshira
0

#6 Lägg in aspsly eller granris i boxen - det brukar vara populärt här hemma i.af!

Hakuna matata!

Lorita
0

#5 se det som om han är rökare, det var något som fick honom att börja sen kan ha stå i hur rätt miljö som helst men ändå fortsätta.

Det är där hästen börjar krubita som man ska leta orsaken, sen får man/hästen leva med det för det är väldigt svårt att få dom att sluta har man tur kan dom minska lite på bitandet.

jackiejohn
0

7# Okej! Ska testa, hon har ätit upp halva väggen på magasinet som står med en vägg i hagen det är ändå målat? La in olika sorters ris då, gran,tall,björk o.s.v. för att locka bort henne därifån men hon dissa detta och fortsatte på väggen när hon var rastlös (det är då hon gnager) de sluta med att vi fick sätte upp ståltråd på väggen från marken och 2m upp Tungan ute

Hon har fri tillgång till minineraler och sånt och det är bara när hon är rastlös vad jag har tolkat det som, vet inte det går nog aldrig att få dom att sluta helt men man kan ju testa med at lägga in grenar i boxen/hagen och sätta upp stålramar om man har en häst som jag som bokstavligttalat äter sig ur boxen för det har funkat på dörren iaf Flört

JenD
0

#9 Men om det är rastlöshet eller hon bara är uttråkad finns det ju olika leksaker man kan hänga upp/lägga in i boxen. Har du prövat med såna som smakar gott? Det kanske hon tycker bättre om än vägg eller grenar.. Anti bit medel har aldrig fungerat för mig iallafall, mina hästar står och slickar på det bara, knäppa djur..

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lorita
0

Är hon trädgnagare lägger man en skena högst upp är dom krubbitare fäster man en bräda att ta spjärn mot i lagom bithöjd för hästen.

Försöker man hindra hästen med rem eller liknade så blir dom frustrerarade och biter mer.

En den kan med bra stallmiljö, fritt med hö och minskad mängd kraftfoder nästan sluta bita.

CelsiusT
0

Min var träbitare när han kom och han hade tydligen alltid varit sådan (12 år). Efter ett halvår var det nästan borta och nu när jag tänker tillbaka har han inte bitit nämnvärt alls efter ett år.

När han kom hade han rejäl mängd stress i sig. Så vi har jobbat mkt med att reducera stressen öht i alla situationer. Han började gå på lösdrift hos oss vilket genererade att han aldrig blev tjock om benen och att han blev rejält mkt lugnare då han hade stort behov av att röra sig. Han blev alltid väldigt stressad av att stängas in i en box och förra ägaren hade honom alltid längst ut så han kunde titta ut genom dörren för att han skulle bli lugnare. I början käkade han på foderhäcken, så mkt att vi fick hållapå och laga den hela tiden i början för han tuggade så mkt på samma ställe att trät gick av. Vi la även in stora träd i hagen som han fick bita på. Efterhand som stressen sjönk så minskade bitandet/tuggandet. Det tuggande som hängde med längst det var i bindbommen och i grimskaftet.

Jag trodde aldrig det skulle gå att få bort bitandet hos honom eftersom han redan var så gammal och hållit på så länge. Men det gick =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

jackiejohn
0

Hon är som en duracellkanin, älskar fart och fläkt! Rids ca. 4-5ggr i veckan beror på vädret nu under vintern har inte tillgång till ridhus eller nåt sånt. Men hon har lugnat sig otroligt mycket sen vi fick henne i maj! Nu är hon bara som en duracellkanin i ridningen, mycket mer harmonisk nu. Hon är travare och har rest och bott på många ställen trots att hon bara haft 1 ägare + uppfödaren före mig då. Hon fick sluta sin karriär pga broskbildning i framknäna (hon blev operarad och sattes i träning/tävling igen men hon höll inte) så man får anpassa träningen efter vad hon tål utan att få ont men de märks att hon gärna vill mer så vet inte men de kan nog kanske ha med det ätt göra?

Hon fick en boll att leka med och den var rolig i början sen var den bortglömd…har kollat på en sån där man lägger godis i så hon får tänka och klura lite men dom var rätt dyra? Ska prata med mamma vad hon tycker. Finns det andra leksaker man kan göra själv? :)

Har dom installade på natten men från maj-september går dom ute kommer bara in om de är riktigt rusk…

Lorita
0

#13 hästen kommer behöva år för att sluta röka…förlåt krubbita

jackiejohn
0

14# Det förstår jag men det som jag undrar mest över är varför hon väljer boxväggarna och väggen som finns i hagen framför grenar av olika slag? Borde inte det vara godare är målat och/eller behandlat trä? Obestämd

Lorita
0

#15 jag har haft en häst i stallet som gnagde av dom tryckta stolparna, det såg ut som om vi hade en bäver i hagen

jeanette
0

Träätning är ingen olat, utan ett naturligt beteende. Det man främst bör fråga sig är: HUR utfodras hästen ? Mineraler/salt mm är inget som har med träätning att göra, snarare för stor kraftfodergiva och för lite grovfodergiva, eller om grovfodret är spätt.

Zabbio
0

#15 Sätt upp en gren/bräda/stock hon får lov att bita på, i den höjd hon väljer att bita? Är det ett stressbeteende är det inte säkert att hon vill sänka hals och huvud till marknivå (grenar) för att bita där istället.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jackiejohn
0

19# Då får jag täcka hela boxen! Nej men hon gnagar från taket ner till golvet…lite vad hon känner för hon har ätit upp halva boxdörren så där är nu en ny med stålram på över kanten så nu äter hon på sidorna istället. Det är nog inte stress har svårt att tro de för hon bara står och filosiferar när hon gnager mer rastlös skulle jag vilja säga Tyst