Blue eyed cream
Vet ni några som föder upp färgen Blue eyed cream? Tycker den färgen är så himla fin och skulle vilja köpa en sådan
Hittade inget på internet!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Cremello finns ju annars hos många raser även om det är lite ovanligt här i sverige. I england och däromkring så finns ju ett stort urval av avelsdjur att man kan koncentrera sig på färgavel också, och där är det inte alls ovanligt.
Det uppkommer genom att ta två föräldrar som är isabeller (och att det nedärvs givetvis).
Hakuna matata!

#1 Eller två gulbruna eller gulsvarta..
Skynda långsamt så går det fortare.
bild!
Mvh/Ellen<3
#2 Haha jo jag tänkte fel där! Dubbel uppsättning av gult ska det vara =)
Hakuna matata!

#3 Här finns bilder på hästar med färgen blue eyed cream eller "dubbelgul".
Skynda långsamt så går det fortare.

Okej tack, ska kolla :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
färgen har tyvärr varit bannlyst i Sverige i många år, då man har trott att dessa hästar varit albino - vilket man idag vet att de inte är. Men motståndet mot färgen finns fortfarande kvar, framförallt i det äldre gardet.
Det är 25% chans att få blåögd krämvit (som är den korrekta svenska benämningen på färgen) om man parar två individer som båda har gulanlag.

#7 Jaha, men varför är inte albino hästar tillåtna?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#8 Tror inte ens att riktiga albinos finns bland hästar.
Men annars är det ju en genetisk defekt och utan mörka anlag blir djuret mer känsligt för bl.a. solljuset.
#9 Jag funderade också mycket om det där med att de skulle vara kännsligare osv, men vad jag kunnat läsa mig till så brukar de inte vara mer kännsliga för solen (på huvudet) en en häst med bläs. Kroppen täcks ju av hår så där är det tydligen inga problem.
Och riktiga albinos finns inte bland häst, ett bevis på detta är t.ex de blåa ögonen som annars skulle varit röda.
Hakuna matata!
#8 - jag kan inte svara på anledningen till att albino är en defekt som man inte vill ha, men jag misstänker att det är för de problem detta kan medföra. Det är, som nämnts ovan, dessutom så att det finns inga hästar som är albino, det finns inte ett enda känt fall i hela världen med hästar som saknar färgpigment. Albino är alltså ingen färg utan det är en genetisk defekt.
Men här har du anledningen till att man tidigare har undvikit att para två gulingar med varandra, så att det inte finns särskilt många blåögda krämvita av äldre datum.
jag hade en D-ponny som var creme färgad eller mer åt det vita hållet med blåa ögon