Varmt/ljummet vatten
Varmt och ljummet vatten fryser snabbare än kallt vatten, det har med molekylernas rörelseenergi att göra.
Har även provat detta och den varma hinken frös snabbare :)
Lite onödig fakta kanske..
Ett tips är att lägga i något i hinken, så det blir rörelse så fort hästen dricker/kommer åt hinken, på så sätt undviker man att det fryser! :)
Jag har också provat detta och den kalla hinken frös snabbare.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Jaså, knepigt att det kan vara så olika då.
Här håller sig det varma vattnet betydligt längre utan att frysa, än vad kallt vatten gör. Dock är det varmt (hett) vatten också (dvs enbart varmvatten från kranen) som jag tar ut. Kanske skillnad om det är ljummet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#4 Jag hade ljummet iallafall..
Vi hade ett experiment på skolan tsm med våran NO-lärare, och han förklarade det där med molekylerna osv…
Under vissa förhållanden fryser varmt vatten snabbare än kallt, men för det mesta fryser kallt snabbare.
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/General/hot_water.html
#6 Bra länkning! :)
Varmt vatten KALLNAR fortare än varmt, men när det varma vattnet nått samma temperatur som det kalla, tar det lika lång tid för det att frysa = längre total tid till isbildning för det varma.
Som #6 säger så fryser varmt vatten snabbare än kallt under vissa omständigheter, men oftast är det kallvattnet som fryser först. Det är fortfarande ingen som har kunnat ta fram en exakt förklaring till detta fenomen som håller hur man än vrider förklaringen (för att det ska vara en hållbar förklaring så måsten den hålla när man motbevisar den). Det finns flera olika förklaringar till varför detta fenomen uppstår, så det är väldigt konstigt tycker jag att läraren i #5 hade en förklaring till det som han lär ut till sina elever.
Fenomenet kallas Mpemba-effekten och ni kan läsa om det på svenska på http://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det känns mer som att det varma vattnet smälter sin omgiving (t.ex snö) eller liknande och på så vis får mindre isolering jämfört med en kallare hink. Men förutom det har jag ingen aning…
Men som det stod - det är ju inte 5 vs. 50 grader, för då fryser självklart den kalla först.
Men vi använder oss i.af av varmvatten i uteboxarna på vintern och de fryser då inte snabbare.
Hakuna matata!
Det stod en massa om "under vissa omständigheter" - men inget om VILKA omständigheter
.