Roligare med hästen
Det känns som att jag och min häst har lite tråkigt just nu. Det finns två vägar man kan ta sig från stallet när man rider ut, och då börjar det med att gå längst en stor väg en bit. Han är inte heller så förtjust i bilar, men vi tränar på detta hela tiden.
Sedan har vi en paddock som är plogad och det går att rida där på kvällen också. Men jag har liksom ingen direkt fantasi att hitta på något roligt där.
Så nu vill jag ha lite tips på vad vi kan hitta på. Det är en islandshästvalack på 14 år som är pigg och frisk. Han är väldigt osäker så vi behöver träna på att han kan lita på mig och att saker inte är farliga. Spelar ingen roll om jag rider eller gör något från marken, dock kan jag inte tömköra.Och det får gärna ge honom lite motion.
Idag tänkte jag hoppa lite om jag får upp hindrena ur snön :)

"Spela fotboll" kanske kan vara något? Fast med en stor boll så klart. Går ju att göra både lös, från marken och ridande i olika tempon när man väl fått till det 
Ge dig på lite kontaktövningar med honom för att öka förtroendet er emellan. Ha honom i paddocken och kör enkla övningar, du kan ha en longerlina eller ett grimskaft i början. Uppmuntra honom att gå när du går, stanna när du stannar, svänga när du svänger, backa när du säger åt honom att backa, flytta för enkla tryck osv. När det funkar och han har fokus på dig hela tiden så prova i trav och till sist kan du försöka släppa honom lös och göra samma saker. Då kommer ditt ledarskap att bli tydligare hos honom, ni kommer ha roligt tillsammans och han kanske på så sätt blir lite tryggare.
Ett litet tips bara :)
Tack för bra tips :) Fotbollen är jag lite osäker på, men kan vara bra miljöträning för honom.
Kontaktövningar har vi gjort lite då och då tidigare, men ska nog börja med det lite mer :)
Mer förslag får ni gärna komma med, även saker att göra när man rider ut.
Försök göra paddockövningarna ute, exepelvis sidvärtes rörelser och tempoväxlingar i alla gångarter. På min islänning håller jag på mycket med tempoväxlingar i alla gångarter, galoppfattningar och sidvärtes.
I paddocken kan nu ju leka om du har lyxen att ha den plogad, det gör jag ofta, dock är inte våran plogad nu så omöjligt att göra något där. Jag leker ofta med Herkules på sommaren, både med och utan godis, tricktränar lite smått. När vi leker brukar jag springa, och Herkules efter, i början hade jag godis, men nu räcker det med att jag springer. Jag skickar även iväg honom och kallar sedan in honom igen.
Löshoppning kan du ju även pyssla lite med, det brukar uppskattas! :) Luddigt förklarat nu men jag hoppas du förstår.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#4 Tempoväxlingar gör vi redan, ingår liksom i vardagen :)
Lös hoppning kan bli ett problem nu iaf, fick upp ett hinderstöd, en kon och en bom idag och försökte hoppa lite. Men bommen är en röd i plast som är jättelätt och flyger iväg om dom slår i, så jag tycker inte om att använda den. Annars har vi träbommar, men dom hittade vi inte i snön :p
Men det får nog blir lite övningar från marken som du skriver :)
Kan du tömköra förresten? :)
lydnad från marken =) ta med massa "småodis" och bara ös på med olika saker… allt vad du kan komma på. =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#5, japp, hade perioder när jag och Herkules gjorde det regelbundet. Nu blir det mer sällan tyvärr. Men jag kan! :)
#5 Du får gärna komma och lära mig :D
Har lite svårt att ta mig ut till timrå men har du vägarna förbi Bergsåker någonting är det bara säga till ska jag göra mitt bästa. Jag är ingen stjärna men håller på mycket med sidvärtes, öppnor och slutor i tömkörningen, dock var det ett tag sen, tror jag får fräsha upp Herkules minne först haha ;)
Har du tömkört något alls innan?
Ja, en medryttarhäst jag hade för ett tag sedan. Ägaren var med på en tömkörningkurs och då fick jag prova, men gick ju inte särskilt bra för mig :p
Men det är bara träna, men som sagt hör av dig om du ska förbi Bergsåker någonting så ska jag visa lite sidävärtes och voltövningar jag kan iaf :)
Ska du på Istölten btw?
Jag hade tänkt åka dit och fotografer, men inte vara med och tävla. Ska du vara med? :)
#7: Men!
Du måste hjälpa mig nån dag alltså, jag kan verkligen inte tömköra och vill lära mig. Tänkt lära mig länge, men inte riktigt kommit mig för. Men nu när du avslöjar dina talanger sådär så vet jag ju vem som ska få hjälpa mig. :)
Blir mest trassel när jag försöker tömköra, lättare att köra med vagn än utan..
Lite OT kanske..
#13 Jag tror att Josefine får ha en kurs för oss :)
#14: Har en känsla av att det vore en bra idé. :)

Trickträna :D
#12 Jag tänkte vara med och tävla,a kom gärna fram och säg hej! :D
#13 Självklart kan jag hjälpa dig, är som sagt ingen stjärna men lite småsaker kan jag mycket grundläggande! :D
#17 Det ska jag göra om jag har tid! :)