Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7446 ggr
abbe75
0

Hingstbete?

Då jag har fått en förfrågan om att ev kunna ha en eller två extra unghingstar i sommar på sommarbete, då jag bara har hingstar själv. Så undrar jag lite vad jag kan ta för pris på detta samt vad som skall ingå?

QALM
0

Jag tar 500kr och då ingår tillsyn, mineralbalja och saltsten. Naturligtvis vatten =) Blir hästen sjuk så får ägaren ta hand om den.

[Juniette]
0

Beror på var du bor, långt ut på vischan får man knappt betalt alls.
Men vid större städer är säkert 1000 kr i månaden inga problem
då det inte direkt kryllar av hingstbeten.

Lorita
0

1000 kr då är det valacka och ston hingstar bör bli dyrare då det ställer högre krav på staket mm förslag 1500 kr /hingst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Juniette]
0

#3 Det varierar nog, här 13 km fr centralen i Göteborg kostar
bete med bra staket 500 kr på flera stall för ston och vallacker.
Dock kan det vara 1000 kr om det är på en hästanläggning med ridhus mm.

Lorita
0

#4 jag bor också i Göteborg och här är riktpriset 1000:- klart billigare finns men är det värt 500:- att ha andras hästar på sitt bete? 500:- det är vänskapspris

[Juniette]
0

Jag tar inte själv inackorderingar. Vill vara själv.
Men har flera grannar som tar så, jag skulle inte tycka det va värt det.

Kassy
0

Jag skulle nog ta 1300-1500/hingst med tanke på att inte många stall tar emot hingstar + att staketet bör vara högre/grövre

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Tusen
0

500 kr oavsett kön är vanligt i våra trakter.

WinterPrince
0

800kr/månad betalade jag för hingstbete strax utanför Växjö

komkoma
0

förrförra sommaren så hade vi våran 1års hingst på ett nystartat bete. Jättestora härliga hagar med bra bete. Daglig tllsyn, både rinnande vatten och i balja, saltsten. Låg dock långt in i skogen och man fick åka igenom en golfbana på slingrig väg men de tog bara 300/mån. Sjukt billigt och värt varenda krona.

QALM
0

Varför skulle högre staket vara nödvändigt till hingstar? Vill en häst gå igenom ett staket så spelar inte höjden någon roll.

Jag har två avelhingstar i varsin hage och en hage till mina unghingstar. Alla hästar ser varandra. Jag skulle aldrig komma på tanken att ha något annat staket till hingstarna.

Nu är det Quarterhästar jag föder upp men naturligtvis funkar alla hingstar lika utom kanske rymnings sugna Shettisar.

Lorita
0

#11 bättre staket, man vill ju inte ha dom på bygden, det vill man inte med några djur men hingstar då är man vara lite extra försiktig.

Tusen
0

#11 De kan ju hoppa också.Glad Är det den typen av rymmare kan ett högre staket hjälpa. Inte annars.

QALM
0

Den enda hingst jag har haft ett förstärkt staket till är en shettishingst jag hade för många år sedan. Han var en rymmar kung.

Oftast så är hingstar mera känsliga för el än ston. Bara för att det är en hingst så ska den inte behandlas på något annat sätt en andra hästar.

Nu är det så att alla människor passar inte att ha hingst så känner man att hingsten uppför sig illa så är det bättre att kastrera den.

#12 Jag har en stoflock på 34 hästar så skulle jag tänka så, så skulle jag ha ett viltstängsel på 2 meter till dom =) Hellre har jag hingsten ute än dom. Men alla staket är 125cm till alla hästar med 2 elband.

#13 Det du pratar om där gäller på alla hästar inte enbart hingstar.

polgara
0

#14 Vad grundar du det på att hingstar skulle vara mer känsliga för el?

Tusen
0

#14 Rätt! Det var det jag syftade på.  Vi har haft allt, ston, hindgstar, valacker, unghästar, föl, gamlingar osv. och alla är olika rymningsbenägna och har olika knep för sig. Det finns tyvärr ingen standard där inte.Skrattande Vissa är är t.o.m nöjda i hagen trots att man någon gång glömt stännga grinden. De finns den sorten också.

#13 Sen vet jag inte om det är värre att ha en hingst lös i bygden än ett sto? Just nu är ett sto ute på vift (en annan tråd) och med tanke på hennes äventyr skulle jag nog hellre ha en hingst lös då den  oftast söker upp ston och hänger utanför deras hage.

QALM
0

#15 Enbart min egen erfarenhet.

Men jag har under åren haft runt 30 hingstar och av dom har ingen gott ut. Stona testar om det finns el på staketet men det har jag aldrig märkt att en hingst gör.

Lorita
0

#17 det är inte frågan om dom rymmer lättare utan mer vad som förväntas av ett hingstbete

QALM
0

#18 Det var höjden på staketet vi pratade om och den behöver inte vara högre än ett vanligt staket. (Då kom vi in på rymningar)

Gronstedt
0

Är det inte så att en hingsthage måste uppfylla vissa regler för att vara godkänd? Om den inte är det och hingsten tar sig ut och får barn på byn, så har man gjort sig skyldig till oaktsamhet och kan därmed ställas till svars för eventuella tjuvbetäckningar. Eller har jag bara fått för mig det?

QALM
0

#20 Det finns inga sådana regler. Men naturligtvis ska alla hagar vara så rymningsäkra som möjligt. Varje stall ska vara godkänt av länstyrelsen om det är fler än 4 hästar och dom kollar även hagarna. Stämma någon vid en tjuvbetäckning har man alltid rätt till.