Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1748 ggr
MinnaA
0

Svårläkt sår.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu har min 1åring haft ett ganska stort sår snett ovanför karleden som inte vill läka i lite över 2 veckor. gör rent det varje dag ibland 2ggr/dag och smetar på socatyl eller streptocillinsalva. bilden är knäppt för 5 dagar sen, sårkanterna är jämnare nu och såret är inte lika köttigt. dålig bildkvalite för bilden är tagen med mobilkamera. hon går ute hela tin så det blir ju snabbt smutsigt men hon har ingen infektion och är inte halt. någon som har något tips på hur jag ska kunna få det att läka snabbare?

Alex
0

Aj..:S Det där ser nästan ut som om det borde ha sytts tycker jag.. Men svårt att se på en bild kanske.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MinnaA
0

ja jag håller med dig men man syr oftast inte där då det så lätt spricker upp, det syns när hon går att det rör sig väldigt mycket. det har läkt väldigt fint och det går åt rätt håll men jag skulle vilja att det läkte lite fortare då det är så lerigt i hagen nu också.

Alex
0

Ah, okej. Då förstår jag. :) Tyvärr vet jag inte vad som skulle kunna få det att läka snabbare.. En provisorisk hage utan lera, kanske, om du har möjlighet att fixa en sån? :) Kanske inte läker snabbare för det, men inte lika stor risk för att det kommer in smuts i såret..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MinnaA
0

har tyvärr ingen hage där jag kan ställa henne, ingen lerfri alltså. har en liten ide om ett slags luftigt sårskydd men jag måste få det att sitta kvar bara :/ tänkte använda mig av en tygbit, en bit plast och något slags tejp/powerflex. vi får se hur det går.

reddie
0

Är det inte bättre att såret får luft? fast det är klart- inte bra med gegga.
Smörj med mängder av helosan så håller det sig mjukt medan det läker.

Snuttan2
0

Du har inte ringt och pratat med vet.?

halludu
0

det borde väl sys..eller??

Snuttan2
0

Jag tänker också att det borde ha sytts… Även om det sitter på svårt ställe, kanske man bara skulle haft boxarest då någon vecka så det fick läka… Är därför jag är intresserad utav om det var Vet. som rekommendera detta…

MinnaA
0

#7 & 8 jag har behandlat såret helt i samrådan med min veterinär, har behandlat liknande sår på mina andra hästar men då ha flugorna varit det största bekymret. skulle aldrig ställa någon av mina hästar på boxvila för ett sår utan hälta, då låter jag det hellre läka öppet så dom får röra på sig.

Mangis
0

Jag har varit med om ett liknande sår en gång, troligtvis var det en hovböld som vandrat upp. Luktade pyton första veckan! Det var en lerig vår, men jag gjorde som du och rengjorde morgon och kväll samt skyddade med massa Helosan (Socatyl blir ju hårt och spricker). Tycker det funkade hyfsat trots leran, det läkte till sist ändå. Jag håller med om att en frisk häst ska slippa boxvila om det är möjligt.

MinnaA
0

kanske ska prova med helosansalva då, socatylen ramlar ju av som du säger och streptocillinnsalvan rinner av som smör. sen är det ju inte bra att använda antibiotika i onödan. tack för tipset mangis & reddie! :)