Hästbuss/Hästchafförer?
Hej!
Jag skulle behöva få hem en häst senare i år och tänkte då anlita en "hästchafför" eftersom hästen står en bra bit bort så känns det träligt att åka med en transport så många mil.
Någon som vet vilken sida man kan titta på?..
Alla tips som jag kan få är jag tacksam för!:)
/Carro
Nu hittade jag info om det på Hastnet.se :)

Anlitade Åby Horseline när jag behövde hästskjuts. Rekommenderas !
#2 Tack, jag skickade väg ett mail till dom.. Jag ska ju hämta hästen 60 mil bort.. alltså bara inom Sverige. har även hittat en som verkar jätte bra som kör just den sträckan, väntar på svar därifrån oxå :)
Men tack för tipset!
Lite nyfiken bara… Vad kostar det att skicka med en häst?
Jag vet att vi hyrde in en chaffeur med lastbil när vi skulle på utställning ner till skövde en gång (Bor i Uppsala). Vi fick betala 8000 för att åka fredag mitt på dagen och åka hem på lördag eftermiddag. Det som ingick var då alltså lastbil (vi tog med 5 hästar i den), chaffeur och reseersättning.
Tycker det lät väldigt billigt ändå, så undrade mest hur mycket andra tar för att transportera hästar?
Hakuna matata!
Jag har hört med hon som jag ska köpa hästen av, Mellan Östersund-Örebro kostade det 3000:- men sen har ju jag 10 mil till Örebro så då borde det landa på 3500:- - 4000:- tycker det låter rimligt, då slipper man köra under en hel dag. Då är det ändå som sagt 60 mil.

Jag använde mig av stall hs. resan gick mellan kalmar och örebro, 40mil, och kostade 2800.
#6 tack för tipset, ska läsa lite om dom oxå :)
Kör dom över hela sverige?
Nu har jag även mailat Stall HS och frågat om dom kan köra den sträckan, då deras sida står det att dom kör från Mellan sverige- skåne, så det är tveksamt eftersom hästen finns i Östersund, men får vänta på svar och se :)

MIn häst åkte från Vasa i Finland till Bro ( fem mil nv om Stockholm ) i Sverige. kostade 5000 kr. Bara att åka färja med bil +släp skulle gått på den summan, så för mig blev det vinst . Lilla shettisen åkte dessutom kungligt komfortabelt i den rymliga lastbilen.
#9 härligt!:)
Stall Hs har jag fått svar av nu, och dom kör inte så norrut sa dom. Så blir att vänta svar av Gunnar Olssons hästtransporter :) Dom verkar vara bra och dom åker den sträckan !:)
Någon som har hört om det företaget?

#10 det var ju tråkigt, fördelen med dem var att de hörde av sig fort. jag tror jag hörde med gunnar olssons men för den sträckan jag behövde skicka pålle så skulle han isf övernatta i stockholm och jag tyckte det kändes besvärligt när det fanns företag som körde direkt.
#11 Okey, Jo jag har pratat med Gunnar nu och han sa att det blir ca 2500:- - 3000 För den biten (60 min) Inkl övernattning.. Så det tycker jag låter väldigt billigt och bra :)
Så dom sak jag andvända mig av, jag behövde bara höra av mig 1 vecka innan jag behövde ha hem han, för dom åker den sträckan 1 gång om veckan :)
Så det blir nog super bra! Sen lovar dom lyxiga boxar, spån, hö, vatten och kamera överbevakning!:)
Gunnar Olssons körde min häst från Ystad till Älvängen. Det gick perfekt, de lastade proffsigt på utsatt tid, lämnade av vid min stalldörr på utsatt tid, ringde i god tid och sade att de var på gång.