Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 7703 ggr
lisette
0

guldfiskar i vattenkaret!

jag pratade nyss med en släkting i usa som har hästar. blev så otroligt förvånad när han berättar för mig att istället för att tömma badkaret och skrubba bort algerna så har han guldfiskar i vattnet. de tar ju hand om alla alger.

har aldrig hört om något liknande, men det säger ju sig själv att det är otroligt smidigt. tydligen har "alla" i hans trakt likadant.

viktoria91
0

Guldfiskar rensar inte från alger direkt. Speciella algätarfiskar borde vara bättre. Skulle dock avar rädd öer att ponnyn sätter en fisk i halsen. Skrattande

emeliekarlssoonn
0

Haha låter ju hur smidigt som helst. :D

CelsiusT
1

Säger som #1 om alger och guldfisk. Det är inte riktigt vad dom brukar äta. I guldfiskakvarier så får man ta ut fiskarna och skribba akvariet från alger då och då.

Jag är inte rädd att hästen skulle sätta fisken i halsen, men jag är rädd att hästen skulle kunna dricka upp allt vatten (eller iaf mycket vatten) så guldfiskarna inte mår bra eller blir torrlagda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

släktingen sa guldfiskar och han har inga alger och rengör inte akvariumet. så på något vis så fungerar det ju… =)

#3 han hade flottör som fyller på automatiskt så han behövde inte bekymra sig om det.

Valkyrie
0

Sedan måste det ju också vara bra temperatur för fiskarna, kan tänka mig att tempen varierar ganska mycket vilket inte alls är bra.
Sedan kan de hoppa ur och torka tills döds och sedan är ju inte vattnets kvalite när hästar drägglat och smutsat i det guldfiskar skall ha.

Ni vet nog själva hur det brukar se ut, kan ju vara allt möjligt i vattnet, smuts och mycket skit som inte är bra för fiskar.

Sedan kan de ju ha sjukdomar som hästen kan drabbas av kanske? jag menar om en fisk är sjuk så kanske det inte är bäst att en häst dricker?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

jackiejohn
0

Vi har en jättestor damm här hemma och i den fick vi 9 guldfiskar av grannen och hade redan typ 10 alequver (stavning?!) som min bror och en kompis fångat i ett tjärn. Vattnet blev otroligt mycket frächasre och renare sen vi skaffa fiskar och nu är det ett 50 tal fiskar i dammen och dom har även korsat sig med varandra Tungan ute Dom är ute året om då det aldrig fryser ner till botten (den är 2m djup på de djupaste) dom guldfiskarna var akvariefiskar från början och åt burkmat men när vi försökte mata dom i början käka dom inte ett dugg så vi behöver inte ens mata dom och dom håller rent och snyggt i dammen dock med hjälp av en pump som håller vattnet i rörelse så att det inte blir grötn och fullt i alger.

Så jag är tror att de nog allt att det skulle funka Flört

Maja
0

Om det inte finns fiskmat äter även guldfiskar alger. De äter det de kommer över, gamla bladbitar, alger m.m. :P

Lät lite kul ju! :D

imsuchadiva
0

Haha knepigt :D
Guldfiskar är ju kända för att skräpa ner något grymt. Vet bara hur duktiga minna är :P

lisette
0

#5 terry, släktingen, berättade att han har värmeelement i vattnet som håller vattnet på samma temperatur hela tiden. en flottör som håller vattnet på samma nivå alltid och värmetape runt slangen för att det inte ska frysa.

han köpte 12 st fiskar för en dollar för två år sedan och det är 3-4 st kvar av dem. de andra har dött en naturlig död och hästarna har inte rört dem alls.

katterna dricker oxå från det här vattentråget och de har inte fångat någon fisk. jag tror nog de håller sig undan när det kommer en stor skugga ovanför dem.

#7 ja de är väl allätare om det kniper skulle jag tro .=)

jag tycker ivf det är häftigt och det är nästan bud på att testa det.

Maja
0

Det som jag dock tänker mest på är fiskarnas avföring och om det är någon risk med det för hästarna? Alla gaser som bildas…

lisette
0

bildas det gaser från fiskbajsen? ena hästen är över 30 år gammal och den andra 27, vet inte hur många år han haft fiskar till dem, men jag undrar om det är så farligt för dem.

då är det nog värre med alla gifter osv som kan komma med regnvatten ner i vattentråg.

Mari
0

Jag tänker också på fiskbajset, det kan väl inte vara så hygieniskt att dricka?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Molla
0

Tufft!

Ang  fiskbajset så får hästarna i sig bra mycket annat skräp när de betar och fiskar skiter ju inte så mycket…

Linnea
0

Fiskbajs finns ju i alla vattendrag där det finns fisk så det är väl ganska naturligt att dom får i sig lite fiskbajs när dom dricker i åar mm.

Skynda långsamt så går det fortare.

Birke
0

Jag byter hellre vatten och gör rent då pch då :) Måste ändå dit o fylla på varje dag under sommaren :)

CelsiusT
0

Är det bara för att det är fräckt detta eller har ni problem med att det blir mycket alger i vattenkaret? Har aldrig haft några problem med skitiga vattenar, har en diskborste som jag vispar runt med ibland när det är skit på kanterna.

lisette
0

jag gör samma sak som dig #17 men det låter ju så otroligt bekvämt hela kittet att aldrig behöva bekymra sig om vattnet.

[Agneslundin]
0

men bajset från fiskarna måste ju bort någon gång, för fiskarna äter ju inte upp sitt bajs, eller ? :P

LinaN
0

Tycker det hela är rätt gulligt och praktiskt. istället för att skura ur badkaren vartannan dag så räcker det med en gång i vekcan om man har guldfiskar i.

Jag kommer prova nångång i framtiden, för om inte annat så är det häftigt ^^

Dock så får man ju se om Harry slutat bada framtassarna i vattnet tills dess^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Alex
0

För hästarnas del lär det ju inte vara någon fara, naturligt dricker de ju ur åar och sjöar, som är fulla av fisk och annat. Inte tusan dör de av det. Flört Problemet blir väl snarare att hålla en bra miljö för fiskarna, med temperatur, ständigt vatten osv. Sen vad jag vet bör de väl ha växter i vattnet dessutom för att må riktigt bra, men det kanske inte stämmer?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

#21 Guldfiskar har ju ett kort minne, och det är ju inte för inte som ma ändå "brukar" kunna ha dem i väldigt små skålar. Så jag tror inte väster osv direkt är nödvändigt för fisken, men kanske skulle man lägga ett litet stenhus på botten (till akvarium) som de kan simma in i när hästarna kommer?^^

Flottröret syresätter ju dessutom vattnet så det räcker och blir över :)

Hakuna matata!

Alex
0

#22 Jo det var mest syresättningen jag tänkte på, men funkar det på andra sätt så är det väl inga problem! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

#22 ny forskning har sagt att fiska inte har sååå dåligt minne ^^ De hade gjort tester med labyrinter osv… menmen.

Fiskbajs innehåller ju inga gifter annat än det som man stoppar i fiskarna munvägen. O är det då gräsrester, mygglarver och insekter som drunknat så är det inte mer skadligt än gräset hästarna själv äter med avgasnedfall, tungmetallnedfall osv osv.

jag hade nog lagt grovkornigt akvariegrus i botten till fiskarna just för att ett helt vitt kar gör att de kan tappa orienteringen. o med så pass grovt grus är dt ingen risk att hästarna får i sig det heller. Med tanke på att en häst kan sortera ut häftstift ur foder med mulen så….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

#24 De har förmåga att lära sig saker (som en labyrint) om de får vara där många gånger. Mythbusters gjorde ett test på detta t.ex.

Dock så kan man t.ex mata ihjäl en guldfisk efter som den äter när det finns mat och skulle man fortsätta mata den så kan den dö xD

Hakuna matata!

Linnea
0

Har man växter i karet så tar de upp näring ur vattnet och växer istället för algerna, i teorin iaf. Så med växter skulle det väl teoretiskt sett inte behövas fiskar.. fast dom behöver ju näring (bajs) förstås. Naturen är ju så finurlig, det blir bäst när det är så naturligt som möjligt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Guldfisken är sump levande fisk och behöver inte syresatt rent vatten som man kan tro, det är därför dom överlever i en liten skål

#6 om som övervintrar så tror jag att jag ska testa vi har en djup damm i en av dom nya hagarna, bara som en kul grej Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

intressant!Glad

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

imsuchadiva
0

Att guldfiskar mår bra i guldfiskskålar utan reningsverk och pumpar är falskt. För de första är de oftast slöjstjärtar man har i skålar, guldfiskar blir betydligt större. För de andra behöver de syrerikt vatten, jag märker direkt på mina guldfiskar när pumpen börjar gå trögt och de inte får tillräckligt med syre. För de tredje är de inte lagligt med guldfiskskålar.

Man brukar bara mata dammfiskar för att de ska koppla människor med mat/komma till ytan när den människa kommer till vattnet. Finns så mycket annat som de äter av vid ytan.
Dammen/karet måste vara minst 1 m djup för att fiskarna ska kunna bo kvar ute på vintern.

Zabbio
0

Guldfisk klarar temperaturväxlingar, det är väl därför de används.

Jag hade ine haft fisk i ett vattenkar till häst, men kanske möjligen i en damm eller så med viss genomströmning på vattnet.

Kommer ihåg att jag läst för och nackdelar i en tråd på ett amerikanskt forum om just guldfisk som renare, det är tydligen ganska vanligt där. Dessvärre övervägde nackdelarna och det fanns många logiska argument till varför det var mindre hygieniskt. Jag kan inte fisk och kan inte svära på vilket som var korrekt eller ej, men det lät vettigt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

#30 Jag är nog inne på ditt spår där. Känns som om vattenkar med fisk inte kanske är det bästa (om inte annat krävs ju väldigt tort vattenkar), men en damm till hästarna är ju inte fel att ha fisk i. Dock bör man väl endå ha ett vattenkar med friskt vatten så man får lite koll på hur dom dricker och att man vet att dom alltid har möjlighet till friskt vatten?

Valkyrie
0

Bra skrivet 29#, verkar inte vara många som förstår det ..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

bunnyheart
0

#29 braa skrivet av dig! :)

/JOhanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

jackiejohn
0

Vår plan med dessa fiskar var inte att springa och mata dom varje dag vi gjorde de av en snäll tanke eftersom dom bott i akvarie hela livet. Vi visste inte ens om dom skulle överleva men förra vinter överlevde dom och dom överlever nog denna oxå :) Trevligt med fiskar i en damm sådär men i vattenkar vet jag inte låter lite finurligt men inget jag skulle testa själv :)