Att låna ut sin häst
Jag har aldrig lånat ut en häst innan och nu är jag i den situationen så jag behöver hjälp! Vad är viktigt att kolla upp? Vad får man inte missa i fodervärdskontraktet?
Hur försäkrar man sig mot problem i en sådan uppgörelse?
Man läser så mycket skräckhistorier så jag tycker det är riktigt nervöst men jag vill inte sälja heller..
Tacksam för alla tips, stora som små 
Först och främst
*Ha papper på att hästen är frisk när du lämnar ifrån dig den.
*Ha hästen fullt försäkrad och betala försäkringen själv så du vet att den fortfarande gäller. Ev kan du ta ut motsvarande avgift per månad som hyra.
*Skriv upp ALLT som följer med hästen.
*Skriv ner vad hästen får/skall användas till.
*Skriv ett tidsbegränsat foderavtal som kan förlänngas.
*Skriv även in att om du anser att hästen missköts så har du rätt att hämta den inom x antal dagar.
*Om hästen skall lämnas tillbaka/ hämtas tillbaka skall detta meddelas x månader i förväg.
*Vem hämtar/ lämnar hästen och vem betalar för transporten.
*Har du vissa bestämda åsikter om hur hästen ska skötas skall detta också stå med.
* Krav på vilken veterinär som skall anlitas? Hovslagare?
* Om hästen blir sjuk? Ska du kontaktas? I vilket skede?
Några tips i alla fall. finns säkert fler. Men vi har både lånat och lånat ut och med hjälp av kontrakten har vi aldrig råkat illa ut.
Ja just de. Har du möjlighet att ta referenser så är ju det också bra. Fast det kan vara svårt ibland.
Ha provtid från början!
Säg exempel 1 månad provtid (eller längre)
Då får fodervärden känna om hästen passar eller ej, och hur du tycker det går.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
jag har bara haft tur när jag lånat ut, får hem min pålle om 10 dar :) men det finns bra kontrakt att köpa som gäller vid tvist och liknande
#1 Många bra tips, tack så jättemycket!!
#2 Referenser var det första jag frågade efter
Tar dom illa upp/inte kan fixa fram det så är det ändå inte rätt person. Det är en 3årig ponnyhingst som ska ridas in och utbildas/tävlas så jag får 10000 mail från yngre ungdomar/ barn som lovar guld och gröna skogar men tyvärr håller det aldrig när jag kollar upp det..
#3 Ja det ska jag ha, tack för tipset!
ÄVen bra att reglera vilken hästens nuvarande utbildningsstatus är så om hästen tex bara är insutten och de försöker träna MSV dressyr och vill häva av talet pga sånt när det inte fungerar….
mat, vad får hästen äta och inte? tål den inte något fodermedel?
Som #1 skriver skriv upp ALLT som följer med hästen men även i vilket skick det är och färg, strl osv. Tex:
- Helt nytt träns, achennosgrimma, märke *blaha*, svart med mässingspänne, komplett med vävribbtyglar och tredelat bett märke three horses, strl 11,5
- Regntäcke, grönrutigt, bruksskick, 2 lagade hål, strl 135
- Grimma, Lila, sliten, strl cob
så vet man i vilket skick grejorna var när de åkte från dig, så vet man också vad som är normal förslitning, skulle du efter 3 månader få tillbaka hästen och det nya tränset är trasigt och slitet och snokremmen saknas osv så har du enligt avtal rätt att få ersättning, om du nu skriver in att allt som förstörs/tappas bort ska ersättas.
Vidare så hovslageri. Ska fodervärden behålla samma hovis som du har nu eller är det tillåtet att byta?
har du krav på ett visst antal vilodagar?
skötsel, ska han ha täcke på sig vid vilket väder och benskydd, vilka när var och hur osv.
Ju mer du skriver ner dess mindre oklarheter blir det och mindre chans att något går fel.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

har lånat ut två hästar på foder och tyckt det fungerat hur bra som helst. dock har vi inte veterinärbesiktigat dem innan som #1 skriver.
hellre att man skriver för mycket än för lite. jag tycker det känns lite dumt med vissa av sakerna som jag skrivit in i kontraktet, för det är sådana självklara saker för mig, men det betyder ju inte att det är självklart för någon annan.
försäkringen har jag betalat innan, men nu har ponnyn fått ny fodervärd och då fick hon sätta in pengarna för försäkringen på mitt konto. skulle hon lämna tillbaka honom så får jag räkna ut hur mycket hon ska ha tillbaks.

laddar upp delar av mitt kontrakt. tagit bort namnuppgifterna och underskriftsdelen.

En kompis till mig har lånat ut sin tävlings häst på foder, de ända papper hon har är att hästen är frisk och villken utrustning som följde med, inget papper alls om foder avtal just på grund av att hon skall kunna ta hem hästen när hon vill om ngt inte skulle funka eller liknande, sen om de e smart eller inte är juh en annan fråga…

Skriv gärna in att fodervärden måste meddela ev adressändring. Jag lånade ut en häst, fodervärden ( och hästen ) flyttade tre gånger under ett år, utan att jag informerades.