Spö-bockar..?
Hej!
Jag har nyligen fått hem en 4-årig valack och han är snäll, lätthanterlig och väldigt lyhörd & lättlärd i ridningen.
Dock finns det ett litet problem …
När vi rider i paddocken får man inte röra hans bakdel med spöt, antingen så kickar han bakut eller så bockar han.
Jag håller mina skänklar stilla, men jag vill ändå inte ha sporrar på en så ung häst.
Och spöt måste jag ha då han inte riktigt vill få med baken i traven. Och med bara skänkeln får jag inte fram så mycket som jag skulle vilja…
Blir jag tvungen att andvända sporrar? :O

att han inte går fram är troligen att han inte har balans och styrka än, att han kockar mot spöet är rätt sunt. Bästa är att rida honom framåt och låta samlingen komma efterhand, du får en häst med naturlig framåtbjudning om du ger hästen tid
Många hästar hoppar högt när något plötsligt rör vid bakdelen. De ser ju inte någon närma sig, plötsligt petar något på kroppen! Deras instinkter säger SPRING i det läget, det kan ju vara ett rovdjur. Vänj honom vid att man rör vid honom över hela kroppen, både med händer och spö, både från marken och från ryggen. Hästen ska inte slå bara spöet rör vid honom. Om han slår när han får ett rapp är ju en annan sak, det tycker jag är en rimlig reaktion.
Har han inte bjudningen som behövs, så var noga med att aktivera ofta och balansera försiktigt, så du inte "bromsar bort" bjudningen. Blir det lite springigt en stund så hellre det än att man bromsar för mycket så att hästen kör upp huvudet och släpper ryggen. Satsa på att rida framåt i lägre och längre form tills han kan och vågar komma fram till bettet och ta stöd. Då är det dags att börja samla ihop och göra formen högre och kortare, beroende på hur hästen är byggd.
Arbeta mycket lösgörande så att hästen alls kan trampa under sig. Använd hellre spöt strax bakom innerskänkeln för att förstärka den och aktivera den sidans bakben. Det brukar vara lättare att jobba med "ett ben i taget" innan hästen är så stark; det blir lättare för den att bygga upp musklerna, så att den med tiden kan bära sig rakt fram och jämnt. Hästen måste ju först och främst förstå att undertramp är det ryttaren vill ha och sedan måste den bygga musklerna för att kunna göra det.
Tömkör också mycket i ganska låg form så att han verkligen kan lära sig att ta i bakifrån utan hindras av ryttarens tyngd.
Använd aldrig spöt till att driva, använd det bara till att flytta bakdelen om det behövs, t.ex när man lär dem skänkelvikning, fram/bakdelsvändning osv. Men inte för att få fram hästen. Bjudningen måste komma naturligt, annars kommer det sluta med att de inte reagerar på spöet alls eller bara spöet och inte skänkeln.
Hakuna matata!
Tack för alla tips! 
#3 Men om hästen går i alldeles för långsamt tempo och inte svarar ordentligt för skänklarna (för stunden), är du emot att man då bara använder spöt en gång på bakdelen, för att hästen ska vakna upp och inse att man menar allvar?

#5 det skulle jag aldrig göra……….jag har mer och mer börjat fundera på varför det är OK att slå en häst men inte hundar, katter, kaniner, elefanter eller barn som inte gör som man vill
varför finns det bara att djurslag man får slå och till och med får man lära ut att slå hästar 
Mina hästar är det ingen som får sitta på med spö i handen och dom går fram ändå, jag hjälper till från backen med mitt kroppsspråk, har en långpisk men bara som förlängd arm, jag slår inte jag visar vägen.
Jag kan rida själv med sporrar, då mjuka trisssporrar med pingla för att få en lätt förstärkning, det är för att jag inte kan få hjälp från marken. Det är också strängeligen förbjudet att banka hästarna i sidan när man rider på mina hästar.
För mig går även hästar under listan på djur man inte ska slå, undantag för alla djurarter är vid självförsvar, då får man försvara sig så klar 
Jag förstärker framåtdrivande bakom skänkeln på insidan med spöt. likadant om jag jobbar från marken då kan jag vara rätt tuff och gå på honom men bara där skänkeln skulle legat emot.
Bak på rumpan slår jag bara av en anledning och det är om vi är mitt på en väg eller i en farlig situation och han har låst sig. Om det skulle rädda mitt liv får min sambo klippa till mig. Samma med hästen där, att om vi håller på att bli påkörda för att han inte går fram, då kan jag drämma till med spöt, hitendags har det aldrig hänt.
Det är inte ok att slå en häst bara för att, en annan häst sparkar inte bara för att. Sparkar en häst så har den en riktigt god anledning.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Varför slå ett djur som känner när en fluga landar på den, varför inte bara visa lätt vad man vill, då kommer hästen att lyssna på dom små hjälparna. Det är vi som bestämmer hur känsliga våra hästar ska vara och det bestämmer vi genom att bestämma hårdheten i hur vi behandlar hästen.
Det går runt alldeles för många avtrubbade hästar, som inte får möjlighet att reagera för dom fina hjälparna, för dom spänner sig i väntan på nästa slag.
När jag använder spö så är det ju inte för att åsamka hästen smärta, utan för att åstadkomma en tydligt avgränsad taktil verkan på ett "ovant" ställe för hästen. Sporren verkar på en liten punkt och blir därmed tydligare än hela skänkeln, som trycker på en större yta. Spöet verkar på samma sätt - skarpare och mer avgränsat. Eftersom spö eller sporrar inte är i kontakt hela tiden (som skänkeln) så blir också kontakten mer plötslig och får hästen att reagera kraftigare.
#5: Visst kan man säga till med spöt i edt läget, men inte heller det ska göra ont på hästen. Det ska bara säga till hästen att "lyder du inte skänkeln så tar jag till starkare grejor, så du kan lika gärna lyssna på skänkeln". Vi har en på min ridskola som kan det där perfekt. Om ryttaren inte är tydlig (och det är man ju inte alltid när man håller på att lära sig), så fattar han inte galopp, hur mycket ryttaren än skänklar, smackar, petar med spö och så vidare, fast han mycket väl att det är galopp som gäller. MEN när ryttaren tar båda tyglarna i ytterhanden fattar han direkt - han väntar inte på rumpsmisken som säger "skärp till dig", för han vet att den kommer och då kan han lika gärna lyda innan det händer. Hästar är otroligt lättlärda och det är inte ofta man måste använda smärta som dressyrmetod. I alla fall inte mer än en gång.

#9 jag har nog ridit western för länge, där tjatar man inte med skänkeln men det gjorde jag inte när jag tävlade medelsvår dressyr heller, då talade jag bara till hästen när hon skulle utföra något nytt. Annars hinner man liksom inte med i galoppombyten mm.
Ditt exempel till #5 säger mig att
- ryttaren slår när kunskapen inte räcker för att visa hästen rätt inte för att hästen gör fel
- hästen är upptagen med att lyssna efter signalen på att piskrappet kommer och då gissar den galopp
- hästar får man slå till skillnad från andra djur
- det ingår i utbildningen att lära sig aga hästar
#10: Lektionshästar har ju tyvärr inte möjlighet att vara lika känsliga som enpersonshästar, dels för att de blir ridna av mindre skickliga ryttare och dels för att de rids av många olika ryttare. Det är ett tufft jobb att vara ridskolehäst, men någonstans måste ju eleverna börja lära sig.
1. Ja, ryttaren använder spöt för att ge en tydlig signal som just den här hästen alltid förstår. Men det är inte fråga om att åsamka hästen smärta. Hästen går inte och spänner sig i väntan på att bli misshandlad, den är inte spörädd eller kuschad. Har ryttaren lärt sig att ha god balans och ge stabilt och jämnt stöd på yttertygeln, så gör den här hästen galoppombyten utan problem. Men alla ridskoleryttare är inte så duktiga utan måste använda mindre subtila signaler. Det är inte det samma som att straffa felbeteenden eller misshandla.
2. Hästen är inte upptagen med att lyssna efter signalen, tvärt om! Innan signalen kommer är den osäker på vad ryttaren vill med sina otydliga hjälper, när ryttaren tar tyglarna i ena handen förstår den och slipper vara osäker, nämligen sluta försöka tolka otydliga signaler och gå fram i den gångart som instruktören har sagt till om. Nästa gång samma ryttare ber om samma resultat med samma hjälper, så vet hästen vad ryttaren vill och gör rätt, och ryttaren lär sig bit för bit att bli tydligare.
3: Man "får" inte slå hästar, även om det är en vanlig missuppfattning, däremot är spö och piska nyttiga hjälpmedel för att tydliggöra människans intentioner. Fördömanden av den här typen borde inte riktas mot spö och piska, utan mot att åsamka hästen smärta, vilket det finns fler och värre hjälpmedel för.
4: Det går faktiskt att röra vid en häst med ett spö på sätt som inte gör ont utan bara väcker hästens uppmärksamhet, och det är detta slags användning som ingår i varje kunnig utbildning. Att använda emotionellt laddade ord som "aga", "slå", "piskrapp" och liknande förstärker bara missuppfattningen att spön är till för att plåga hästar och används i stället för utbildning. Det är väldigt vanligt att elever missförstår instruktörens anvisningar om spöanvändning och sedan kommer med emotionellt laddade uttalanden om vilken ond hästplågare instruktören är. Det ligger makt uppå att förklara att "lägg på spöt" inte betyder "piska till hästen så det svider ordentligt" utan "ge hästen två snabba petningar på rumpan, ungefär lika hårt som du skulle klappa den på halsen; den plötsliga, avgränsade beröringen kommer att väcka upp den!". Det ligger också makt uppå instruktören att göra tydligt för eleven att när man tagit till en stark hjälp, som spö, och fått en reaktion, så måste man omedelbart ge beröm och sedan prova med den lilla, lätta hjälpen igen nästa gång. Jag har intrycket att många instruktörer, speciellt sådana som ska utbilda unga ryttare, inte riktigt får fram detta till eleverna.
Det säger kanske mer om eleven om det första som faller den in när den får ett spö i handen är att se det som ett medel för att orsaka smärta?
Men visst finns det ryttare, som borde veta bättre, som driver och sporrar och korrigerar med spöt och rappar så hårt så hästen blir randig och aldrig någonsin säger DUKTIG PÅLLE, VAD FIN DU ÄR! Ryttare som pressar och pressar och pressar och aldrig berömmer, aldrig slutar begära mer och aldrig säger tack. Det tycker jag är betydligt värre än om en ridskoleelev skulle dela ut en spöhjälp som är obefogat skarp. Det är ett tänkesätt som jag skulle vilja få bort ur hästvärlden.
jag skulle aldrig SLÅ hästen med spöt, bara använda det som en framåtdrivande hjälp och lägga det mot rumpan om han inte vill gå framåt, men det är ju då han bockar!
Och jag tror vi kom ifrån ämnet ganska myycket! :O

#12 han kan ha blivit slagen tidigare, jag skulle rida honom utan spö och med snälla sporrar. Sporrar är nämligen dubbelsidiga, spö ha man oftast bara ett och på en sida = ridingen blir sed.
När jag använder sporrar så har jag western sporrar med stor trissa, det är det snällaste man kan ha + att den pinglar så ofta räcker det att bara skaka lite på foten där man vill att hästen ska lyssna lite extra,
#12: Det är helt naturligt att hästen bockar för en oväntad beröring på rumpan - det är en instinktreaktion för att få bort rovdjuret från ryggen. Denna reaktion kan ligga mer eller mindre nära ytan och den måste tränas bort, precis som man måste lära hästar att gå undan för tryck i stället för att gå mot tryck. Om han bockar för en lätt beröring, så öva mycket på att röra vid honom med händer och spö på alla möjliga ställen, i alla möjliga situationer, från sadeln och från marken. Först när han accepterar spöts beröring i alla lägen utan att bli spänd och upprörd kan du börja använda det som hjälp och börja träna på vad beröring på olika ställen och med olika stor kraft ska betyda.
Spöt används lika subtilt och på lika många olika sätt som andra hjälper. Det kan betyda saker som "gå fram", "gå undan", "böj dig", "trampa under dig" eller "gör ingenting alls, jag viftar bara bort en broms åt dig". Ingenting av detta är naturligt för hästen utan måste läras in med konsekvent träning.
Det är bara i ridningen han bockar vid beröring av spöt, och min mamma tycker inte jag borde rida med sporrar, men vi har små, avrundade sporrar, men jag vet inte om jag vill använda dem, han kanske bara testar mig? :o
Och jag använder inte spöt i någon annan situation än om han ska flytta på sig i stallet (dock inte ofta, då jag behöver bara smacka lite), eller om han ska komma lite framåt , då när jag rider.

INTRESSANT detta jag! Jag har som ordspråk till mina elever, att hästen gör det du säger till den att göra sålänge den förstår det den blir tillsagd att göra..
Gör den inte vad du ber den OM så antingen gör den inte det för att den inte förstår eller att du inte är tillräkligt konkret i dina hjälper. Tabu att använda spö utan jag anser att det är ryttarens oförmåga att vara tydlig och framförallt har många allt för bråttom med att utbilda sina hästar.
Enligt mig ska man bli ett med sin häst och hästen ska tillslut bara veta vad du tänker och bara göra de du ber han om, men det är en lång väg dit men med tydlighet och envishet kommer man dit och framförallt så slipper man en skänkeldöv och piskrädd häst som gör saker för att han vet att han kommer få pisk annars.
Min häst är min kompis och arbetskamrat och enligt mig piskar man inte sina vänner

#16 mycket bra skrivet 

Jag rider med täcke på min polle för hon är klippt. Och jag skulle ALDRIG slå min häst! Aldrig någonsin! Men däremot så snuddar jag med spöet på täcket och de känner hon inte men hon hör ljudet och gasar på lite.
Jag tycker det är en sak att slå till med spöet allt vad man kan på hästens bakdel och en helt annan att sak att visa vägen lite genom försiktigt snudda vid hästen.
För mig är det bara att visa vägen lite och det är mer ljudet som är grejen,
Aja men nu till saken!
Att din häst bockar vid spöet kanske är för att han är kicklig (stavningen :P)? Men jag tror det är normalt! Men tycker nog du ska testa utan spöet. Han kanske inte förstår vad du menar? Tycker du ska använda rösten och skänklarna i stället mera :)
/JOhanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Att hna inte går fram för skänkeln ordentligt kan bero på att du "tjatar" (om du nu gör det). Det är otroligt vanligt, jag lärde mig på ridskolan att man måste skänkla i varje steg annars skulle hästen glömma vad man ville. Det är helt fel. Numera lägger jag på skänkel tills han gör vad jag vill, ex travar, sen släpper skänkeln tills han börjar sacka eller tills jag vill något annat.
Skynda långsamt så går det fortare.
om han är rädd för spöt är det nog bara att träna på det:)
ta ett långt grimskaft sen gå ut i hagen eller någonstans,sen låta hästen nosa och titta på spöt.Sen när hästen känns avslappnad kan du ta spöt över ryggen med mjuka och lugna rörelser och sen på benen och så bara "klappa" den med spöt.Sen när hästen känns avslappnad och lugn kan du testa flytta hästens bakdel med spöt :)
asså nu vet inte jag om det här kommer göra hästen lugnare men det borde det göra :)
Jag hade kollat igenom hästen med en kiropraktiker.. en häst slår inte bara så där.. den har en anledning
Tack för alla tips :)
Jag har nu kommit fram till att det är inte spöet han bockar/kickar för, utan det är när man försöker jobba han, något som inte är så roligt enligt denna unga herre!
Har testat med att t.ex när jag rider, bara låta spöet peta lite på hans öron, eller klappa lite med det på halsen, och han bryr sig inte då…
Det är bara när man ska jobba å flytta bakdelen lite å petar lite lätt på baken, då är det inte kul å då gör man en kospark, sedan är det arbete som gäller :)

Kul att det löst sig lite!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
spöet använder jag vid förstärkt skänkel alltså vid skänkel läget aldrig på baken på en häst. tex vid skänkelvikning, nu handlar det ju inte om att slå eller något utan göra en lätt markering
Urlöjligt att snacka om att man slår hästen bara för att man använder spöet. Om man skall vara tydlig för t.ex en unghäst kan man lägga till spöeet för att förtydliga skänkeln. Det är inte värre än att använda sporrar, som jag personligen aldrig använder. (tycker sporrar är värre än att lägga till spöet i vissa lägen)
Att slä en häst med spöet eller att förtydliga en skänkel är långt ifrån samma sak.
Om man trycker med skänklarna för att få hästen att öka tempot kan man mycket väl lägga till spöet för att förstärka. Det är absolut inte att slå.
Då man kör sina hästar har man bara röst och spö att tillgång. Inga skänklar över huvudtaget. Hur kan man då tala om för hästen vilken galopp man vill ha tror ni? Jo, med hjälp av pisken. Hur ska man få hästen att öka traven då man på en kördressyrtävling inte får smacka på hästen? Jo, med hjälp av spöet.
Det handlar inte om att man ska slå fram hästen. Det är en extra skänkel.
OBS! Vi använder varken spö eller sporrar på våra hästar då de rids. De är alldelse för pigga för det. Men dressyrtränar de nya moment eller hopptävlar finns spöet med som en ev hjälp. Inget annat.
#0 Om din häst reagerar så hårt på spöet skulle jag tipsa dig om att försöka utan. Måste du använda spöet så lägg det på hästen och smek den med spöet så hästen förstår att spöet inte gör ont. När du sedan rider peta bara lite försiktigt strax bakom skänkeln så kanske den förstår bättre vad du menar. Slå aldrig på rumpan. Det ger sällan den effekt man efterstävar.
Man kan ju fråga sig en sak, ang. spö..
Reagerar hästen på spöet för att det är ett hot om våld? (Dvs ''så vet han att jag menar allvar'' - ''Det räcker att det finns där''.. Jag personligen tror inte att hästen behöver ha blivit slagn för att känna att man har ett spö för att kunna säga ifrån, och jag känner att det är ett hot om våld om hästen plötsligt skärper sig för att man kan slå den.)
Eller reagerar hästen på spöet för att det påminner den/visar? (Dvs. kittla lite på bakdelen för att få med den - Du har en kroppsdel här -, eller peta på sidan för att flytta bog eller bak bättre i en vändning, tex)
Vår nordsvensk vägrade länge att galoppera. En tur vid hand löste det; jag sprang bredvid, kittlade vid bakknät och gjorde pussljud ett par gånger tills han fattade gallop. Inga slag, bara visade på takten (han 'slog'' ju lite med det benet mot det irriterande kittlandet, och hamnade då i gallop med bakdelen). Likadant vid ridning sen. Men spöet är ändå lite av ett hot för honom, han skärper sig när man har det. Han är inte alls rädd, men han är medveten att om någon sitter på med ett spö så är det bäst att lyda liiite mer iaf.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Precis som du säger Zabbio, Calle skärper sig lite extra när man har spöt, men han är inte rädd för det1! :)
Alltså , jag skulle aldrig SLÅ han med spöet, jag använder det som en extra skänkel, dock inte bakom skänkeln, utan på rumpan eftersom han har svårt att få med den.
Och ja, Calle har svårt för att fatta rätt galopp, så då får jag hjälpa lite med spöet, skulle ALDRIG slå han!