Matolja
Ni som ger matolja till era hästar, ungefär vilken mängd ger ni?
Tacksam för svar.
Casandra

Jag ger 1 dl rapsolja om dagen, blandar i betforn.
en fråga från en som inte är så insatt i alla olika "tillbehörsfoder".. vad använder man oljan till? alltså vad gör de för hästen?..om ni förstår vad jag menar?
Jag gav 1dl olja om dagen förut, när min häst behövde gå upp i hull.
Man ger olja för att hästen ska gå upp i hull, eller för att ge energi till ett energifattigt grovfoder. Olja = fett = energi. Gör hästen inte av med energin blir det fett.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Oljan är bra för pälsen, tarmarna och ger extra energi. Vill man ha hästen upp i hull krävs det nästan 3 dl om dagen (enligt vet). Var noga med att tex om du tex använder loppefrö att du inte blandar det i samma hink med oljan för dom slår ut varandra. Rappsoljan är bäst, eller majs/ solros olja undvik frityrolja.
hästen kan få 1-2 dl om dagen, 1dl är att rekomendera, börja långsamt då det sätter lite fart på tarmarna.

Jag har ett dräktigt sto med föl vid sidan som behöver komma upp i hull. På köper får hon jättefin päls!
Okej hehe då behöver jag INTE använda något sådant med andra ord
kan ju vara bra att veta.. man lär sig något nytt varje dag

Tack för alla svar! Då vet jag hur mycket jag ska ge honom, var lite osäker och ville inte råka ge för mycket.. :)
#7 Man säger att man ska ge max 75-100g per 100kg vikt och tillfälle, max det dubbla per dag :)
Så säg ett varmblod ~ 500kg, kan alltså få 1 liter om dagen delat på två. Dock är det absolut max, jag skulle inte ge så mycket utan satsa på ett bättre grovfoder isf..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Det låter lite mycket ja.. Jag har tänkt att jag ska prova ge honom någon/några dl i maten nu i vinter, för att han brukar tunna ur lite över revbenen. Grovfodret är det inga fel på, utan det här var mest något jag tänkte testa då jag fått tips och sett en häst med samma "problem" som blev "bra" med lite olja i maten. :-)
Tack alla för era svar! :)

Mangis (ca 480kg) fick 1-2 dl kallpressad rapsolja under vintern. Ibland kompletterat med linfrö (kokt).
#9 Jag säger inte att det är några problem med ditt grovfoder (eftersom du säger att det är bra antar jag att du har analys och räknat ut att olja löser "problemet"), jag menar bara om man har ett grovfoder med lite energi och måste ge så pass mycket olja om dagen så är det bäst för hästen att byta grovfoder, eftersom hästen inte kan bryta ner stora mängder olja :)

Jag gav min häst matolja förut, de sämsta jag kunde ha gjort. När jag skickade in en mananalys för ca 1 år sedan kom de fram i analysen att "Han har också ett något förhöjt fettvärde och detta tyder på att hans foderstat är obalanserad och/eller innehåller någon typ av olja/fett som är svårt för hästen att bryta ner." De va för matoljan som jag gav honom för att han skulle få finare päls..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Matolja för att pälsen ska bli blank är bäst att smeta direkt på pälsen i så fall.
Annars är matoljan mest till för att höja fettintaget för magra individer. Vill man ha blank päls är det bästa att rykta hästen ordentligt. Då stimuleras fettet i hårkapslarna så hårstråna blir blanka.
min får så mycket hon äter i princip..
Fick det rådet av foderrådgivare att ge olja i maten. Det är ingenting som är farligt utan gränsen går egentligen när hästen inte vill äta för att det blir äckligt utav oljan i princip. Så om jag fick i henne mycket var det bra sa han!
Jodå, hästar har ingen galla så övedrivet tillskott av fett är absolut inte en god ide. Olja ger man ju om man behöver tillföra fett men inte vill öka maten. Finns ingen som helst anledning att ge annars. Visst finns det maxgräns för olja. Vad konstig foderrådgivare du hade.
om olja utgör en stor dels av energiintaget så minskar fibernedbrytningen. I en studie av Janssen 04 såg man att om man gav hästar sojaolja motsvarande 63% av energiintaget så minskade energiutvinningen ur fibrer med 15 %.
De hästar som kan behöva olja bäst i sin foderstat är b la 3 typer.
1. hästar som inte tål stärkelse eller höga sockergivor pga av korsförlamningsbenägenhet.
2. Högpresterande energikrävande hästar för att reducera stärkelsebehovet
3. Arbetande hästar med insulinresistens.
#15 Göran Hagelin var det som sa det.. och han är inte speciellt "konstig", utan tvärtom, Mycket duktig!
Jag har hört att man inte ''får'' ge någon olja. Vet inte namnet (kommer inte ihåg) men det billigaste är det iallafall alltså den som finns i typ 5 liters dunkar och allt.!
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#17 Man ska inte tro på allt man hör. Var lite kritisk och fråga varför och gärna vem som sagt det eller var man kan läsa om det. Det finns alldeles för mycket "jag har hört…." i världen. 
#18 min syster sa det, haha. Har kollat runt nu och hittade att det var farligt Förut, men nu har dom tagit bort det som var farligt för hästar så nu är det ingen fara;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#16 Man kanske ska vara lite kritisk, helst om man jobbar som Kraffts foderrådgivare. Dom har gett mystiska råd förut.

Mitt råd är att inte anlita foderrådgivare som är anställda av en foderproducent. Klart att om dom rekomenderar ett visst kraftfoder så är det med stor sannolikhet ett av producentens egna! Även om ett annat foder egentligen passar bättre.
Skynda långsamt så går det fortare.
Olja är oxå bra att ge till fång hästar som energikälla. Och har man en häst som är svår att få upp hullet på så är olja toppen att ge. 
Hästen har ingen gallblåsa och har därmed inget förråd, utan gallan tillförs i den takt den produceras i levern. Därför kan hästen bara spjälka små mängder fett åt gången men gör det effektivt. Hästen bör max få 75-100 g fett per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle. För mycket fett fortsätter osmält till grovtarmen, där det stör mikroorganismerna, och hästen kan få försämrad fibernedbrytning med bl.a. diarré som följd.