Svullen/varm/halt efter spark?
Hej!
Det är såhär att nu när jag skulle ut och kolla till hästarna upptäckte jag att det ena stoet avlastade sitt ena bak, och när jag kände på det var hon svullen och varm strax ovanför kotan. Antar att hon fått en spark från någon av sina flockmedlemmar.
Undrar bara vad som anses vara det bästa sättet att behandla?! Tänker att man ska kyla svullnader för att få det att gå ner, men om det slagit på en muskel är det väl bättre med liniment som värmer lite? Eller?
Kollade en gång till nu, och svullnaden ligger på sidorna/ strax ovanför kotan, så jag kommer att tänka på vrickning? Ställde henne i snön så att hon fick kyla, och hon verkade åtminstone tycka det var skönt, så lät henne stå tills hon tröttnade. Hoppas att detta fungerar åtminstone lite…
Vad kan jag göra nu då? Hon provar att väga på benet, men verkar tycka det är obehagligt, så hon står kanske max 20 sekunder innan hon byter och vilar istället… ?
Min häst fick i höstas något "fel" på sitt framben. En bula hade han iaf på kotan. Han var svullen och varm och stödde inte på benet alls.
Han fick smärtlindrande och lindade båda benen och sedan boxvila över helgen. På måndagen var svullnaden borta och mkt lite hälta bara i trav.
Ett par dagar senare var han ute med flocken igen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Men är hon halt när hon går? Många små hältor, som kommer av vrickningar och lättare sparkar, går över utan behandling. Rids hästen ska den såklart vila. Viktigt är att hålla koll så det blir bättre inom rimlig tid.

tycker du ska ta liniment och linde benen. Om hon fortfarande visar att hon har ont efter det så tycker jag du ska ha henne på boxvila några dagar (:
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#3: Värmande limiment är rätt dumt att ta direkt efter skada, kyla kan man göra i två dygn efter en skada, för att minska svullnad.

jag hade kylt, kylt, kylt, lindat och låtit hästen ha begränsat med utrymme att röra sig på. och hade det inte blivit bättre inom 2-3 dagar så hade jag åkt in till klinik.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#4 Jag var absolut inte tydlig där! Var väl i min egna lilla värld när jag skrev? 
Nej men jag tycker man ska kyla och om hon visar att hn har väldigt, väldigt ont så kan man ta smärtlindrande och linda det. Inte ta liniment, skrev helt fel!
Är ibland i min egna värld och hinner inte tänka efter innan jag skriver men bra att du uppmanade mej
…
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

jag hade kylt första dagarna, sedan värmt och lindat för att ge stöd. hade bett veterinären om metacam eller liknande eftersom det inte är helt ovanligt med kot- hovledsinflammation efter en vrickning. hästen bör hållas i stillhet och ledas typ 10 min om dagen…

Många skador läker faktiskt bättre under stillsam rörelse än under helt stillastående eftersom blodet cirkulerar bättre= slaggprodukter som blir i blod/lymfkärl försvinner fortare + att ökad blodcirkulation innebär att ett skadat område repareras fortare.
Detta kan göras antingen genom att man sätter hästen i en hage med endast en lugn kompis eller att man har hästen i box/ensamhage och promenerar lugnt med den ett par gånger om dagen. Man kan också göra så att man sätter den ensam i en hage och sätter vatten i ena änden och mat i andra så måste den röra sig lite. Hur mycket rörelse den får beror såklart på skadan, en blockhalt häst ska ju inte tvingas att röra på sig!
Viktigt att ha koll på svullnaden så man vet om den blir större eller mindre. De första 48 timmarna är det kyla som gäller för att minska svullnaden, sen är det värme som ökar blodcirkulationen.
Skynda långsamt så går det fortare.

#8 precis, kontrollerad rörelse så att säga. inte spring bus och brall. håller med