Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 785 ggr
Lina
0

Vad tycker ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad tycker ni om min ponnys form?

Och min sits. Är medveten om att jag sitter i stolsits men fick det i den saden…

Bilderna är tagna från en film så dom är inte dom bästa.

Lina
0
Lina
0
Lina
0
Lina
0
Murre_Uddiz
0

*putt* lutar dig lite mkt bakåt kanske :P vetef.n

Lina
0

jo det gör jag. Men jaag tror det är mkt för att jag försöker rida fram henne. hon var så fruktansvärt slö denna dagen.

Cratchies
0

Hur får du din häst att gå så fint?  ni ser jättefina ut tillsammans. Jag är ingen hästexpert så jag vet inte om du gör något fel. Men att din häst löddrar betyder det att den jobbar?    Jag får aldrig dom hästarna jag rider att gå så fint  …Hur gör du?

wewwa
0

Det är nog bättre att ngn annan svarar, men jag tkr att överkroppen och kanske skänkeln är lite för långt bak…
Men i inlägg #3 tkr jag att det ser mkt bättre ut… : )

Cratchies
0

Jag behöver verklugen hjälp

Murre_Uddiz
0

"kraama i handen sitt raakt över hästen,, djupt dääär,, håll om med skänkeln ,," hahah ^^

Due-Boje
0

Jag tycker att ponnyns form är lite för lång och låg. Det beror ju mycket på vilken klass du rider. I FEI programmen krävs ju en förhållandevis hög samling och då måste nacken upp, vara högsta punkten! Jag tycker du sitter helt okej, men dina ben ser ganska långa ut till den ponnyn…?

Due-Boje
0

Lite väl bakåtlutad också, som du säger… det problemet kan jag också få ibland!

Titta bara på denna bilden, stoooolsiiits :P

Due-Boje
0

2år sen, rider inte ponny längre.. =(

horspawer
0

Den bilden tycker jag du ska vara stolt över due-boje mycket fint!

Lina
0

jag red LC LB med henne. Ja, jag var förlång, har sålt henne nu och gått över till storhäst.

Hagelyckan
0

#1 Jag tycker du sitter fint och har en korekt sitts , din ponny ser ut att gå i en härlig form som passar den i dom klasserna, men det var so due-boje sa att i högre klasserna så behövs det en bra samling. Men jag tycker verkligen att du och ponnyn ser fina ut tillsammans.

Murre_Uddiz
0

Min kompis har en häst och när hon o jag red. När jag kollade på henne tänkte jag: men shit vad hon har benen långt fram och i stolsits.
Men det blev samma för mej när jag red, och usch vad jag ogillar den sadeln, obekväm i sätet med :(

Uno4ever
0

jag tycker de ser bra ut, men tryck ner hälarna….

Snuttan2
0

Vill du ha kommentarer på formen ut tävlingsperspektiv eller mer ur hälsoperspektiv på hur bra formen är för hästen och ur rent rid-perspektiv?

Thorsson
0

Lite stolsits, Men vad jag tcker ser det fint ut. Stolsits kan du få om du sitter väldigt llångt bak i sadlen (: Fytta fram dig lite så sipper du sträcka på dig. Du ser så stel ut då (: Och ja du lutar dig bakåt. Driva fram gör du från höfterna och neråt. inte hela kroppen (:

Lina
0

#19 Det är bara att kommentera, jag vill höra allt:) både negativt och positivt.

#20 Jag har en ny sadel nu som jag sitter mycket bättre i men tack för tipset. Jag är väldigt stel i mina axlar och mellan skulderbladen. Jag är stel i hela ryggen:( så det är inte konstigt att det ser stelt ut..:)

Lina
0

att jag inte trampar ner hälarna e för att jag skänklar henne. Jag va förlång och var tvungen att göra så för att komma åt henne…

Snuttan2
0

Problem nr 1: Skänkla inte med hälarna. Är bara inte trevligt för hästen och fungerar inte bra i längden. Bättre är att lära dig driva med sätet och skänkla med benen, inte hälen. Då kan du i nödfall hoppa in och rida även för små hästar utan att behöva ändra på din ridning och börja sitta dåligt.

Problem nr 2: Placerar sadeln dig fel så att du inte kan sitta korrekt, hoppa hellre över att rida då bara. Är totalt värdelöst att rida i en sadel som placerar dig så pass fel att du inte kan inverka rätt.

För som det ser ut på bilderna nu, så sitter du ju som du själv är medveten om i stolssits och skjuter hästen på bogarna. Så länge som du sitter fel, vilket du kommer fortsätta göra så länge du rider i den sadeln om det är sadeln som gör att du sitter fel, kommer hästen fortsätta gå på bogarna. Då är det bättre att bara låta bli att rida med den sadeln, eftersom den bara förstör, det sliter på hästen och du lär in den felaktiga saker.

Det enda jag kan se att du själv skulle kunna rätta till är då hur du driver och att du slänker överkroppen bakåt och däregenom förvärar din stolssits och sjukter hästen destomer på bogarna och täpper till all ryggaktivitet.

Eftersom du inte kan inverka korrekt och blockerar att hästen kan gå korrekt så tycker jag hästen ser ut att vara riktigt trevlig som ändå trampar under sig trevligt ;)

Ni ser väldigt prydliga ut :)