Äter din häst socker?
Läste en annan tråd och kom och tänka på då jag var tonåring så gav man bl.a. sockerbitar som belöning till hästarna. Har inte sett så många göra det numera.
(Våra egna tycker inte ens om socker. De ratar allt sött så som sockerbitar, betfor, melass, sötat foder osv.)
Hur gör ni? Får era hästar något sött som belöning?
socker har jag aldrig testat faktiskt men en morot eller ett äpple får han ibland..=)

Inga sockerbitar, utav den enkla anledningen att vi aldrig har sockerbitar hemma. Och skulle vi haft sockerbitar hemma, skulle jag inte ge det ändå, kan ju inte vara särskilt bra med tanke på hästens tänder..
Jag springer jämnt runt med fickorna fulla utav krafft groov, Brimad och Japp verkligen avgudar krafft, så när det är belöning, så blir det krafft, av den anledningen att det är lättillgängligt.. Fast jag vet inte om jag kan kalla det direkt "belöning", i så fall får dem belöning för jämnan, utan att direkt behöva vara duktiga, utan dem behöver bara stå och se fina ut ;) Lite tiggiga har dem blivit, främst Brimad, men det kan jag leva med ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Min systers gamla ponny fick polkagrisar av ägaren innan oss när hovslagaren hade varit där.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Har hört arr många dressyr ryttare ger hästen socker innan ridning för att den ska suga mer på bettet. Precis innan dom går in på tävlingsbanan får hästen 1-2 sockerbitar, då skummar det mer ur munnen.
Detta är inget jag gör, för min häst lärde sig detta snabbt och började tigga och och var jobbig att tränsa för hon var bara ute efter sockerbiten. Så nej, inga sockerbitar för oss :)
har aldrig gett ren socker, hästar kan som oss få hål i tänderna vilket är mkt svårare att fixa till. ger vitamingodis eller morötter eller äpple :)

Mina hästar tycker inte om det. Ger sällan beröm i form av godis då jag har ett sto som hade den vanan inne hos förra ägaren att dom alltid hade nåt gott i fickorna så hon var extrem tiggig och buffade med huvudet och det uppskattas inte.
Jag ger dom beröm via en klapp eller ord och då funkar lik bra på dom då de blir uppmuntarde att fortsätta gör bättre ifrån sig
Ger jag dom något gott så är det ofta i form av morötter, äpple, potatisskal nån gång har dom fått knäckebröd. När dom fyller brukar jag göra en liten skål men lite morot,äpple, potatis och dyl. som present 

Fort. Glömde skriva att min morfar och pappa gav min fjording snus ibland och det verkligen älskade hon
Det var godis för henne hon åt inget annat godis mer än potatisskal och en snus under läppen som hon kunde suga på…. Vet dock inte hur bra det är emd snus till hästar men det var hände inte ofta någon enstaka gång då och då och det var iaf inte det hon dog av
Knepiga hästar man kan ha!

inga sockerbitar. men däremot så älskar stora hästen bröd, potatisskal osv. så när jag skalar potatis skalar jag det rakt ner i en skål som jag sedan tar ut i stallet.
Någon gång när jag varit mindre har man väll gett hästarna någon sockerbot. Har dock bara ett enda minne av att jag gett socker, och det stoet åt det inte (däremot åt "gluffs gluffs" det med god aptit).
Har aldrig provat om de tycker om socker… Men jag har faktiskt hästar med lite rolig smak… Gammelhingsten ratar allt "mänskligt godis" ("hästgodis" går dock bra) förutom sura remmar! xD
Har också ett sto som var helt galen i bananaskids haha! Annars vet jag att choklad (chokladmonster som jag är…) brukar gå hem hos de flesta här i.af.
Samtliga av våra hästar äter betfor och dricker melassvatten utom en av ungstona.
Nu kanske det låter som jag jag ger dem godis lite då och då men absolut inte, var häst kankse får smaka "riktigt" godis någon gång/år. :P Har faktiskt en som norpade i sig en macka (med hästkött på)! x3
Hakuna matata!

ger inte socker, känns inte bra för hästen helt enkelt. Belöningarna är betfor, morötter, korn, osv.
#10 Man gör ju socker av sockerbetorna. Ska du få bort det mesta av sockret så får du ju skölja betforn efter den varit blötlagd?
Hakuna matata!

#11 Vrf skulle jag göra det? Hellre restprodukten än rent socker enligt mig - sen är det klart upp till dig hur du vill göra.
Har inte frågat henne! Lyckligtvis är hon helt såld på morötter.
Vi hade en i stallet som älskade turkisk peppar …
#12 "Betforvatten" är samma sak som melass, och det är i princip flytande socker. Man framställer melass och sirap på ungefär samma vis. Så du ger ju ändå socker :)
Men det är ju inte direkt farligt att ge ett par dl uppblött betfor med vatten kvar ^^
Hakuna matata!

När jag gick på ridskola gav jag också socker efter ridning, det gjorde det flesta.
Har aldrig prövat att ge det till min häst, han får morötter och äpplen som godis istället.
kissmekate.blogg.se
Inget socker till min häst! Inte ens färdigt hästgodis. Min häst får bara morötter, ibland äpplen, även knäckebröd händer. Harvre har hänt att han fått som godis också. Men ger sällan godis. Därimot kan han få lite extra i krubban (t ex morötter) efter ett långt pass ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Sockerbitar är egentligen inte så bra om hästen får i sig för mycket, ger sällen sockerbitar till min häst då jag helt enkelt inte har det nere i stallet, utan ger mest hästgodis eller äpplen. Men har gett honom det kanske 2 gånger på 8 månader, men när det väl finns saker som är bättre för hästen som går lika bra (om inte bättre) så tar man ju det? (:
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
hehe bara du inte ska tävla när du ger choklad då de kan räknas som doping ;)
#18 - Haha, är det sant?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

#19 Fullt sant.
#20 Men oj, varför då? Har jag aldrig hört talas om förrut 
tror att banan också kan klassas som doping .. men bara vad jag hört ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Choklad, kaffe, vallmofrön klassas som doping. Däremot inte banan. Det är en frukt och ingen frukt klassas som doping. Här kan ni läsa mer om vad som klassas som doping.
Min häst äter allt som bjuds, alltid hungrig och sugen på godis. Inte gett socker dock, men han försöker ofta slicka ut betforhinken och det är ju i princip socker, så han skulle nog glatt äta sockerbitar.
Men jag ser ingen anledning till att ge honom varken socker eller betfor.
Han får oftast havre som godis, nån banan, äpple eller morot ibland.
Hovslagaren ger honom snus vilket han äter glatt och tigger konstant, jag är dock inte förtjust i att han ger honom det..
Min gammelman älskar sockerbitar, "ungdomarna" däremot tycker att det är jätteäckligt.
Skulle aldrig få för mig att ge sockerbitar till en häst. Dels för tänderna, dels för fångrisken och allt vad det kan orsaka… Visst att det finns socker i en del foder som det händer att man ger, men det är ju inte samma mängd rent socker (och fyller dessutom oftast en annan funktion också). Som godis/belöning väljer jag hellre nåt nyttigare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nu brukar jag inte ge sockerbitar helatiden som det kanske låter som utan han brukar få kanske 4 sockerbitar per år, två till jul och två på hans födelsedag :o)
Ger inte socker!
Min häst älskar Wasa husmans, billigt och bra ;)

Jag glömmer faktiskt bort ibland att man kan ge hästar det! Nora får det vääldigt sällan! Men hon tycker väl det är OK!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Fast vad menar ni med inte bra för tänderna egentligen?
Hästars saliv är ju mycket mer basisk än våran och då är det heller inte så bra miljö för karies. Så hål i tänderna av socker är väl lite förmänskligande kan jag känna.
#30 Och sen är det ju inte stor mängd man brukar ge heller, skillnad på att ge en sockerbit ibland och att ge i dem ett paket om dagen 
#0 - Jag brukar inte ge socker, ser helt enkelt ingen anledning till att ge det. Och så har vi nästan aldrig sockerbitar hemma, och det är lite svårt att ta med strösocker 
Jag ger hästarna morötter eller äpplen, pellets och vanligt hästgodis ibland också. Morötter och äpplen är ett stort + att ge till hästen, för det kan man ju dela på om man själv blir hungrig 
var på ett seminarium om hästen mun, välkänd häst tandläkare där och han sa att sött kan göra att hästen kan få hål i tänderna, en häst som får sockerbitar ökar det alltså risken för.
#32: Men en sockerbit då och då gör nog mindre än om det foder man ger hela tiden innehåller för mycket snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater fungerar ju som socker i kroppen.