Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4745 ggr
Rafflan
0

Ambitioner att tävla?

Tror ni en häst mår dåligt om den inte får åka ut och tävla msv eller hoppa 120 på tävling, utan från träna msv program och hoppa 120 banor hemma?

Tror ni hästen mår dåligt och saknar just tävlingen?

Tror ni en häst har ambitioner och lider/mår dåligt bara för att den inte får tävla?

[Juniette]
0

Nej det tror jag inte.

Kassy
0

Nja, i enstaka fall kankse, men "min" foderhäst skulle jag inte vilja ta ut på hopptävling än på ett tag XD

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

hannibal-roll
0

Nej, absolut inte.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är nog ett fåtal individer som saknar tävlandet och om de gör det så behöver man  ju inte tävla i de högsta klasserna som hästen gått tidigare.Skrattande Man kan ju börja om på nytt i lägre klasser och kanske inte tävla så ofta.

Vi har en ponny (shettis) som tävlat i ponnytrav så länge han fick (3-15 år). Han är idag 22 år och älskar att springa på travbanan. Därför brukar han få vara med 1-3 ggr per år i sk. träningstävlingar. Man ser hur glad han blir varje gång. Det riktigt lyser om honom. Men han vet ju inte om det är en riktig tävling eller bara träning med flera andra hästar. Så han är nöjd. Men naturlihgtvis är han tränad för uppgiften och det går ju inte längre lika fort som det gjorde då han var i toppform.Skrattande

CelsiusT
0

Det beror på. En häst sitter nog inte hemma och längtar efter tävling. Men en tävlingshäst som älskar att tävla kan vara i sitt essä när den kommer på tävlingsplatsen och får visa upp sig, en sådan häst kan man ju fundera på om inte den faktiskt hör hemma på tävling och kanske mår bäst av att få tävla? Fast jag tror verkligen inte att den mår dåligt av att inte tävla sålänge man stimulerar den endå. Men det finns några få individer som är extremt showiga och älskar att tävla och visa upp sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
0

#5 tror du man kan tillfredställa det show behovet på annat sätt?

Tusen
0

#6 Ja, det tror jag. Träna tillsammans med några andra och applådera när ni gjort något bra. Ha träningar som avslutas med en kort tävling. Kanske köp en rosett och häng på hästen. Små saker kan göra massor. Skrattande Men som sagt de allra flesta hästarna klarar sig utmärkt att inte tävla alls.

jackiejohn
0

Tror inte dom mår dålig men jag har en travare som inte håller för travet längre och det är synd för hon är en riktigt fighter och älskar att tävla! Fick sluta pga av redan vid 8 års ålder och det märks på henne att hon vill ut så jag brukar låta någon rida min andra häst och ha egna "tävlingar" och då är hon nöjd ett tag fram över Skrattande Men hon mår ju inte dåligt utav det. Absolut inte hängig eller så utan pigg och alltid redo för vad man kan tänkas hitta på!

Lorita
0

Nej absolut inte hästen mår bra av att vara i harmoni med sin ägare/skötare om det är hemma eller borta spelar ingen roll bara man har roligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#6 Det tror jag absolut. På vilket sätt beror på individen. Det finns vissa som gillar att visa upp sig inför stor publik och då kan aplåder fungera toppen. Sedan finns det vissa som vill ha den fysiska vinsten som #8 beskriver och då är hennes sätt ett bra sätt att ge hästen det. Man kan även vara med på uppvisningar.

Det är inte så många individer som jag träffat som är så tävlingslystna att dom går ner sig och blir hängiga av att inte få tävla, men dom finns, men det finns en hel del tävlingslystna hästar - dock långt ifrån alla.

Det är precis som bland oss människor. Flera av oss är tävlingsintresserade, men långt ifrån alla människor hittar arrangerade tävlingar att ställa upp i. Då hittar man ofta andra saker att tävla om i vardagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

De saknar knappast själva tävlandet, dock kan de ju givetvis vara "hoppglada" eller tycka det är väldigt roligt att komma ut och se andra hästar.

Hakuna matata!

Lorita
0

Hästar är ju inte som vi som går och grubblar dom lever härligt här och nu

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bunnyheart
0

Tror inte det är många som gör det men det kan väl hända.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."