Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 2144 ggr
me_minie
0

Dräktig?

Hur ser man  om ett sto är dräktig? går de över huvudtaget att se?

gejsa
0

Ja, i slutet av perioden går det att se. Varför undrar du?

me_minie
0

Ev är mitt sto betäckt… Förra ägaren ringde å berätta att klapphingten lillan gått med har lykats att betäka ett annat sto.. så hon undra om jag ev sett något på lillan..  Då Lillan å Atlaz har gått tillsammans sen dom va småa… å blev särade i agusti förra året.. lite innan hon åkte till mig…

LinaN
0

mhmmm. säkrast är att göra ett ultraljud minnie. ananrs får du helt enkelt vänta tills hon blir smällfet o en vacker dag är där en fölunge….

undersöknignen går väl på en 1000kr skulle jag gissa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Emelie123
0

Hur länge är en häst dräktig? Bara nyfikenGlad.

mazze
0

ca 11 månader

tessa
0

Jag fick reda på att min pålla hade gått med en ung ponnyhingst under delar av sommaren förra året. Nojjig som jag är, kunde jag inte riktigt släppa detta trots att ägarna trodde att risken för att hästen var med föl, var minimal. Så i höstas när vetten kom ut och vaccinerade, tog han även ett blodprov för att kolla ev. dräktighet. Snabbt och enkelt för sticktåliga hästar.. (min är jättekänslig). Kostade några hundra och resultatet kom efter ca en vecka, har jag för mig. Blodprov kan man ta efter ca 90 dagar har jag för mig, men sådant är ju lätt att kolla upp!

Jag resonerade som så, att när man ser om en häst är med föl, har dräktigheten i regel gått långt och hade min tös varit med föl, hade jag velat ge henne de bästa förutsättningar som finns för detta - med foder, motion mm, så därför kändes det tryggt att göra ett riktigt test.. =)

LinaN
0

okie, men om man kan ta blodprov tycker jag att du ska göra det istället Minnie, för ultraljudet är ju ett onödigt vaginalt ingrepp, har för mig att på häst gör man ultraljudet vaginalt emd en stav.

me_minie
0

Ska ringa vet på måndag  å höra med dom å se vad dom tycker…

Mangis
0

#7 Inte vaginalt utan analt. Men det ser definitivt inte skönt ut! *ryser*

Alex
0

Angående ultraljudet så görs det analt, och veterinären stoppar in handen (efter att ha tagit ut allt bajs) och håller i nåt "kameraaktigt" så ser man på en skärm hur det ser ut. Vissa hästar tycker inte alls om det, andra riktigt njuter(!), men de flesta jag har vart med och sett det göras på har helt enkelt inte brytt sig nämnvärt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#10# Tror inte någon häst "njuter" men dom känner sig bajsnödiga därav deras beteende.

Alex
0

Hur menar du med deras beteende då? Jag tror aldrig jag har sett en häst som verkligen ser ut att njuta och vara helt avslappnad när den bajsar..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#12# Njuta, är väl att ta i. Dom tar i och stönar en del. Det är inte njutning.

Alex
0

Inte den hästen jag pratar om. Hon varken "tog i" eller stönade. Hon slappnade av och hade ett sånt där mys/njut-akrigt ansiktsuttryck.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LinaN
0

Det finns dom männiisor som gillar att någon pillar dom där bak så varför skulle itne det finnas i djurriket också?Fundersam