Häst på foder!
Nu har jag äntligen hittat en häst att ha på foder, en helt underbar Irish cob, snällare häst är svårt att hitta :) Jag är kanske lyckligast just nu. Hon heter Twiggy, är 10 år och förmodligen, största sannolikhet dräktig också.
Jag vill ha en häst på foder för att se om jag verkligen vill ha en häst, bättre att ha en på foder då ist för att köpa en, såklart!
Ni som har häst på foder, varför har ni valt en foderhäst ist för att köpa en häst?
Lägg gärna upp en bild på din foderhäst och berätta lite om den =)
Jag har en egen häst som jag köpte i våras, dock har jag aldrig haft varken sköthäst, medryttarhäst eller foderhäst. Det enda jag gjorde innan var att jag gick på ridskola och hyrde en seg valack då och då. (: Men tror aldrig att jag kommer sluta hålla på med hästar, så jag körde på det (:
Din foderhäst är supersöt och ser verkligen ut som en trevlig prick. (:
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Är det inte en nackdel att hon är dräktig?
Jag har inte foderhäst utan bara egna.
Fördelen med foderhäst är väl att du kan lämna tillbaks den om du vill, om du känner att det inte är rätt häst, eller om det uppstår andra problem på vägen. Säkert också en bra möjlighet att prova på att ha häst också.
Min häst som jag har nu hade jag på foder innan i två år innan jag köpte honom.. anledningen var att jag inte hade råd att köpa en direkt.. plus att jag tycker de är bra om man kan få en häst på foder för eventuellt senare köp.. för då vet man ju att man verkligen passar med hästen..å min häst är helt underbar.. han var jobbig i början så jag var på väg att lämna tillbaka honom..men han var bara unghäst då.. så han behövde helt enkelt uppfostras.. vilket jag efter typ 6 månader började kunna göra.. =) å nu är han helt underbar.. han är ingen unghäst längre.. han är 10 i år.. men han beter sig som om han vore 3:-P han kommer nog helt enkelt inte att "väsa upp" ordentligt..=) sen så hade han nästan inte gjort nåt när han kom till mig så jag hade en hel del att jobba med å ju mer jag umgicks med honom ju mer fastnade han i mitt hjärta.. så efter ca 2.5 år när ägaren sa att hon skulle sälja honom så passade de bra för mig at köpa honom då jag hade jobbat ihop de pengar som behävdes.. å jag kunde ju inte låta min älskling å bästa vän bara åka iväg.. så jag köpte honom å har nu haft honom i 4 år..=) å han är helt underbar.. otroligt snäll häst som alla kan rida på.. första hästen jag tittade på fastnade jag för..å jag kommer nog inte att släppa honom i första taget heller..
så jag tycker helt enkelt att foderhäst är ett bra alternativ på många olika plan.. dels för att testa hur de är att ha egen häst.. å dels för att se om man passar med just den hästen.. å dels om man inte har råd att köpa hästen precis där å då=)
Är hon dräktig så får du tänka på att ta det väldigt lugnt, särskilt såhär med all snö osv så hon inte kastar! Det brukar vara lagom att endast skritta/mycket lite trav två månader innan fölning, och att sluta rida helt drygt en månad innan. Och hoppning är givetvis dumt efter som de lätt kastar om de hppar lite tokigt. Men ska hon föla först till mitten av sommaren kan du givetvis rida lite lugnt i skogen! =)
Men hur blir det med fölungen, ska ägaren betala dig för att ta hand om fölet osv? Även det kommer ju kosta extra med försäkring, mat, vaccinationer osv. Vem betalar om det blir komplikationer vid fölningen och veterinär måste tillkallas? Du kan lätt bli lurad att vara tvungen att betala allt om det är en oseriös ägare, men det får jag hoppas att det inte är! ^^
Men jag tycker ändå att du borde kolla om stoet är dräktigt eller inte (och det borde väll egentligen bekostas av ägaren…) så du vet hur du ska fodra och sköta ditt sto. Jag har faktiskt ett dräktighetstest här hemma som aldrig kom till använding som man kan använda från och med dag 120 (Wee Foal 120), kan tänka mig att sälja det lite billigare än butik om du är intresserad (PM:a isf).
Och om det nu blir ett föl så se till att ägaren verkigen finns där, sköter alla papper osv och givetvis hjälper dig med kunskap om att ha ett föl.
Hakuna matata!
Jag fick ett telefonsamtal av en av mina vänners släkting och hon hade ramlat o skadat axeln och undrade om jag ville ta hand om hästen tills hon vart bra igen. Jag vart jätteglad och min mamma som själv är hästintresserad tyckte det verkade jättebra eftersom jag tidigare haft sommarhäst skulle jag nu få testa ha vinterhäst. Om några dagar har det gått ett år och jag kanske ska få köpa hästen om hon inte blir bättre i axeln
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Håller inte alls ed om att man måste ta det så där lugnt med ett dräktigt sto. Det beror alldeles på vad hästen är van vid och vad den faktiskt VILL göra. De galopperar faktiskt i hagarna fastän de är högdräktiga. Ett av vära ston slutade vi träna redan då det var ett halvår kvar då hon tydligt visade att hon inte vile. Ett annat sto hade vi galopprace på gräsevallen två dagar fööre förlosningen. Det var naturligtvis hästen som ville raca och blev absolut inte driven till det. Hon är bara en träningsnarkoman helt enkelt. Föl har aldrig hindrat henne från att vilja träna. Det är som med gravida kvinnor. De ska vara precis som vanligt så länge det inte tar emot och käns obehagligt. Detta är naturligtvis också olika från individ till individ.
Tillbaka till frågan. Jag tog foderhäst en gång i tiden efter att ha varit medryttare en tid. Jag ville se om jag orkade och hade tid att ta hand om en häst. En dröm jag haft sen barnsben. Så då jag var 35 år gammal fick jag min första foderhäst som jag sdan köpte året därpå.
#6 Är man inte en van hästägare (och van vid dräktiga ston) så är det kanske inte alltid så lätt att känna/läsa av hästens beteende, och då kanske det är bättre att ta det säkra före det osäkra när det dessutom är någon annans häst.
Själv har jag förlorat ett föl då stona blev lite lagom skraja för några rådjur i hagen, och de galopperade i djupsnön till grinden (de panikskenade dock inte). Hon kastade tyvärr sitt 9 månader gamla föl då.
Men annars håller jag absolut med dig, känner man hästen så rider man tills de själva säger nej! Ofta brukar det snarare ta stopp pga gigantiska magar 
Hakuna matata!
Har ingen foderhäst, men dte ät helt klart ett bra alternativ inför hästägandet om man funderar på att skaffa en egen häst.
Jag köpte en egen på en gång 
#4 jo, det är mycket med det här att hon är dräktig, och jag är väl medveten om detta=)
Ägaren är mycket seriös och jag har varit hemma hos henne några gånger senaste tiden och kollat upp så allt står rätt till och det är jag så säker på att det gör, hon är mycket noggran med att hästen får det bra och sådär. Hon betalar allt, utom då foder och hovslagaren då :)
Stallet där hästen ska stå ägs av en kvinna som haft föl innan och är van vid det hela, jag gör ju såklart det bästa jag kan, läst så ögonen håller på att trilla ut om föl och dräktighet =) Någon gång ska ju vara den första =)
Ang ridningen så är det inga problem, man kan göra så mycket annat med en häst än att rida anser jag. Sen är det så mycket hår på denna hästen att bara det tar tid, det är bara att vänta och se vad tiden säger. =)