bästa ridturen?
berätta om din allra bästa ridtur någonsin. den du kommer ihåg allra bäst, vad hände som var så speciellt?
Bästa ridturen.. det var svårt..
Men en av de ridturer som jag minns allra bäst var när jag var medryttare på Walle (Oval) och min kompis var medryttare på ett annat russ i samma stall. Vi red till en energiskog som man får rida runt. Där for vi runt i full galopp, ponnyerna var superpigga och sååå glada. Jag och min kompis satt bara och skrattade hela tiden, vi låg nästan dubbelvikta över våra små springare med tårar rinnandes ner för kinderna pga vinden.. =P Gud, det var en riktigt härlig ridtur. En av de få uteritterna som Studds (min kompis medryttarponny) skötte sig och inte lekte djävul..

den ridtur jag minns bäst, det var när jag var på stall ess och red en två timmars tur.
jag på oskar och min kompis sara på silver.
vi fick rida längst bak med våra hästar (totalt var vi mellan 10-15 st som var ute). så när det var dags för galopp höll vi ju in oskar och silver, sedan gick det undan. =)
vi hoppade inne i skogen och jag tror aldrig jag ridit så fort inne i en skog. hoppandes över en massa rishögar.
det är roligt med ett såndant minne… =)
Det var nog under ett ridläger i somras (Björneröd). Hade en arab som heter Mirocu (se bilden). Andra dressyrpasset tror jag att de var, då funkade allt perfekt! Riktigt kände hur han växte under mig, behövde nästan bara tänka galopp så fattade han. Åh, saknar den lille skrutten! <3. Fick reda på att han brukade för det mesta bara springa med huvudet i vädret och ha svårt att ta förhållningar, men jag tycker han var underbar! Ridläraren tyckte att vi passade bra ihop och att jag skulle köpa honom, han var till salu för 20.000, mycket pengar i sig men inte för en häst som han. Men självklart sa mina föräldrar nej, nej och åter nej. Åker dit i sommar igen, hoppas så att han finns kvar.
MVH Emelie
#3 Sötis! :)
Haha det måste ha vart för några år sen, när jag och några kompisar red totalvilse..^^ Vi hamnade nedanför nån liten "klippa" som hästarna knappt tog sig upp för sen, vi lyckades komma ut i några skidspår och gömde oss bakom en stor gran när vi hörde skidåkare komma.. Där vi också stannade för att fika..^^ Jaa, vi var nog med om det mesta då tror jag. Var ute ett antal timmar, låg dubbelvikta av skratt större delen. Det var sista gången vi litade på hästarna när vi själva var osäkra på vägen kan jag säga. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 - "..och gömde oss bakom en stor gran när vi hörde skidåkare komma.."
Ja, de kan vara farliga.. ;) Säker på att det inte var en älg då? :D
Hahaha jamen vi var ju på skidspåren.. De brukar inte vilja ha hästar där. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag kommer ihåg igår, min allra första bästa ridtur, När jag red på ridskolan, Vi hade Böjt spår, Vi skulle galoppera på volt och ställa oss i sadlarna och släppa tyglarna och hålla händerna rakt ut, det kändes som om man flög, det var så härligt, att känna den uppfriskande luften som svepte upp på mitt ansikte. Det var den allra bästa ridturen någonsin, vi gjorde så så härliga saker, det kändes som man satt på ett moln och bara åkte i väg, det var en ridtur de… :D
Hm. Bästa ridturen. Jag har så många. Windy har gett mig det ingen annan har gett mig förut! Finns en ridtur jag minns bättre än någon annan dock, inte så konstigt kanske, haha.
Sommaren 2005.. när vi skrittade barbacka genom skogen, klev över stenar och stockar, klättrade i backar och svängde mellan alla träd. I stilla, lugn skritt. Riktigt njutningsfullt för både henne och mig. Så kom vi till en äng, säkert 1km lång och med ganska högt grönt gräs. Sådär som man kan läsa om i böcker, med solen som skiner från en klarblå himmel, en sommaräng, fylld av fjärilar som flög omkring. Låter löjligt perfekt nästan när jag skriver det nu. Så var det iallafall. Och jag höll om henne med benen samtidigt som jag gav henne tyglarna och hon bara for framåt! Så fort har jag aldrig ridit. Och hon ruskade på huvudet av nöje och frustade av farten. Tyvärr tog ju ängen slut ganska fort och vi skrittade hemåt. Ändå ett riktigt sommarminne… Veckan därpå åkte hon iväg på betäckning, så det blev som en liten "vi ses snart igen"-ritt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Åh, något så bra minne har jag nog inte…
Men ett mkt roligt minne jag har var när jag och en kompis red en ganska låg tur på runt 3 timmar.
Det var jättefint väder ute, precis lagom varmt.
Vi hade kommit en bra bit på vägen när vi red in på en ganska smal väg och vi red brevid varandra. Helt plötsligt blev båda våra hästar räda för något på var sin sida och hoppade samtidigt på varandra, Jag å kompisen höll på å bryta benen båda två men de va kul =)
En stund efter det så kom vi till en annan liten väg, där gick kompisen först, och samtidigt som hennes häst blev rädd för en gammal grind mitt inne i skogen så drog Maggan ner huvet och började tugga på en gammal gren med vissna, torra, prasslande löv.
Kompisens häst fick lite smått panik och tvärvände så att jag och Maggan fick honom "på" oss medans Lisa höll på att trilla av, hon hängde lixom mellan våra hästar.
Maggan blev inte ett dugg rädd, hon bara flyttade på sig när vi fick hästen på oss. Ändå var jag som skrek som en galning. -AAAAAAAAH, AAAAAAH, AAAAAAH!
Lisa hon bara gnydde lite. Hihihi.
Sen så tog vi en underbar, ganska lugn galopp på en jättelång stubbåker. Då blev kompisens häst rädd (igen, hihi) För stor stock som som låg inne i skogen och hon höll på att trilla av.
Maggan hoppade bara til lite så Jag tappade bara en stigbygel, trots dettta så var det jag som skrek som en galning (som vanligt).
Det var en händelserik tur de! =)
Oj, vad långt det blev… 
oj, sånt minns jag knappt.
men det måste nog vara en tur med min Lena, på hennes kusins halvblod fox och hon på sin travare.
det var under den tiden jag inte red knappt alls, och foxen var perfekt för mig, gammal ridskolehäst.
vi red runt i kanske 1,5 timme, pratade om allt möjligt.
det var mys :D
perle och jag hade många mysiga små turer, men dom var ju aldrig speciellt långa eller många, eftersom han var så dålig.
och jango, haha, vi har inte kommit så långt än..
men till sommaren förhoppningsvis..

Idag när jag red ut med Emelie och hennes häst Pila, känner inte henne så väl har precis flyttat in det här stallet! Vi red en lång runfa i skogen, man fick en sån där vår känsla , de lukta gott å allt å Jozzan(min häst) var pigg för en gång skull och gjorde precis som hon skulle helt perfekt, blev så glad över henne! Känner verkligen att jag har köpt rätt häst. För hon går fram överallt och är en bra ledar häst fast hon är jätte låg i rang, men andra hästar litar på henne. Vi gick genom vatten och hoppa över ner fallna träd ossv sååååååå mysigt<3
Min bästa ridtur var
sommaren 2006: Det var då jag precis hade träffat Alida. en utav de bästa personerna jag mött<3 Hon,jag häst--> Calle och Clinton skulle iväg i agusti på en jätte långtur på ca 2,5-3 h Det var hur härligt som helst stora långa raksträckor att galoppera på uppförsbackar. Jag hade inte badat med en häst då. Men istället för att fälja vägen svängde Alida iväg någonannanstans (: På den vägen så kom vi till en jaktstuga vid en sjö, vi stannade för att låta hästarna dricka och så helt plötsligt så dre Alida på Clinton ut i vattnet och jag försökte få i Calle, men han hatar vatten överhuvudtaget Så han gick inte i. Men sedan efter vi kommit på den vägen vi skulle och så så skulle jag rida i förväg för jag ville inte rusa i galoppen( galoppera jättesnabtt ) för Calle kan få fnatt så jag galopperade iförväg det gick jättebra till vi kom fram till ett torp. Jag kunde fortfarande se dem när jag vände på huvudet. Men när vi galopperade där på stigen innan torpet flyger en fågel uåpp frammför Calle typ så att han tcvärstannr och stegrar sig. han vänder lugnt men jag vnder till baka honom, och tar upp galoppen igen. bakom hör jag dundrnde hovar, vänder huvet snabbt och ser hur Alida och Clinton galoppear så snaddt att det ur kottar och barr runt dem. Det var så kul för Alidas flätor stog rakt ut xD I alla fall jag fortsätter att galoppera men så tillslut så hör jag Alida gapskratta hon har då alltså stannat nedanför backen jag galopperat uppför en bit och sagt att vi ska vänster så då börjar jag med att skratta. När vi kom hem var hästarna jättesvettiiga så vi var tvugna att duscha dem och ni kan ju fatta hur det gick med Calle. han flytta sig så både jag och Alida fick vattnet på sig is tället. vi böt om vem som skulle hålla calle. Dagen efter skulle vi verkligen bada med hästarna (: så vi red barbacka i pumashorts och tröjor (: till stranden ( fikaplatsen ) så mana vi på hästrna i galopp Calle märkte inte vatten förens i knähöjd så han lixom tvärsstannar så att jag själv hamnar i vatten med hjälp av en både över han hals (: Clinton och alida som redan simmade skrattade på så gott medans jag kämpad emed att komma upp (: Hle aden tiden va så himla underbar,. Det hända kul, lässdna och lite läskiga saker som när Clinton gick ner sig :'/ Men den mest sorgesna agen var när du var tvungen att åka. Klart vi träffas annars. Men en vecka var för kort just då !sommaren 2006 best ever förutom 27 Juni 2006
whooou den var lång den och sann den med =)
Hmm… Många fina minnen, men en av dom bättre var nog när jag och CarCar var på en strand för några år sen. Vi var i varsin ände av stranden och red när mitt hackamore plötsligt går sönder och jag får hela tränset i nävarna… Både jag och hästen (Seb, ett halvblod jag lånade då) blev lika förvånade men han upptäckte snart att han var fri och satte fart mot stigen hemåt. Problemet var att där var ett par med barnvagn påväg ner på stranden… Vet inte hur jag lyckades, men efter både en och två vilda tankar: hoppa av, välta hästen och lite annat, flugit genom huvudet på mig fick jag in Seb på en volt, fick honom att sakta av och tog sats och hoppade fram och hängde mig i huvudet på honom :P
Band ihop hackamoret med en sporrem och sen var vi igång igen :)

#3# och #12# Sööta! :)

Det var nog när vi en sommarmorgon red ner till sjön och badade med hästarna, det var hett den dagen.
Sällan har man en så avslappnad häst som då.

1# AHA! är det därför oval ÄLSKAR att galloppera?
Haha!
Och studds, den finns i Norge nu, om jag inte tar helt fel.. ;)