nya regler från djurskyddet
satt och läste en tidning när jag var och käkde mat innan. där stod om djurskyddets förslag som är skickat till EU.
vad som fanns i förslaget är följande:
- hästens behov av social kontakt måste tillgodoses - helst med andra hästar.
- alla hästar måste dagligen ges möjligheten till fri rörelse.
- hästar under 12 månader måste ha sällskap i hagen.
- kravet på boxstorlek för stora hästar (mkh över 1,71) har ökat.
- vid nybygge av stall får man inte bygga spiltor.
- gamla spiltstall får användas, men hästen får stå där max 16 timmar/dygn.
- hästen ska få tillräckligt med växtfiber.
- man ska se till att hästen inte blir över/underviktig.
- hovarna ska ses över regelbundet, verkas vid behov och förses med skor/beslag om det behövs.
man får dock bygga vissa sorters spiltor: ätspilta, skötselspilta och spiltor för tillfällig uppställning och behandling.
om inte EU har några invändningar så vill djurskyddet fatta beslut i juni och reglerna vill de ska träda i kraft 1/8.
allt enligt skånska dagbladet.

Perfekt.

Perfekt.
Låter ju jättebra. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Låter väldigt bra.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Japp, det lät jättebra. Tycker så synd om ridskolehästar i storstäderna som måste stå i spilta i flera dagar innan dom får komma ut, pga för lite hagar. Nu säger jag inte alla ridskolor i storstäderna gör men iaf.

den enda spiltan vi har i stallet är en spolspilta

Jag håller med om att det är vettigt! Jag kan dock se och förstå problemen för ridskoleverksamhet. Men förhoppningsvis betyder det att det händer något med större anläggningar t.ex. Strömsholm också.
#6 Samma här! 

Låter bra, men samtidigt alla dessa regler. Varför inte anstränga sig att leta upp dom som faktiskt tar illa hand om sina hästar? Fast jag håller med om att det var vettigt, men det är många regler nu..
låter bra :)

Låter kanon. Hoppas att det inte blir så luddiga regler och lite mer "måsten" istället för "bör"

Jättebra villkor. Men det med siltor gällde väl bara nya stall?

#12# Ha, ha siltor! Du verkade har bråttom när du skrev.

Verkar vara bra regler! Nån som vet vad det nya måttet till hästar på över 1,71 m är?
bra regler!! förutom 16 h i spilta… det första budet var 12 h .
synd att de ändrade till 16h