Hästgymnasium
Har du gått/går/ska gå på ett sådant eller liknande?
vilken skola och vilken linje gick du? Vad läste du för kurser och sånt ungefär? vad var det för intagningspoäng? Om ni vill får ni gäärna berätta lite allmänt :D Om ni inte vill skriva ut på forumet så uppskattar jag jätte mycket om någon kasnke vill PMa ! Jag ska välja gymnasium 2011 och har som säkert så många andra såå svårt att välja!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
jag går på Vretagymnasiet med inriktning hästhållning. Det är riksintag vilket är väldigt bra !
Skolan håller på att byggas om nu och flyttas ut till stallområdet så vi kommer börja i en helt ny skola nu efter jul. Kommer vara väldigt smidigt att ha både stall och skola på samma ställe nu!
Skolan i sig är vääldigt bra! Det är en väldigt bra gemenskap mellan alla på skolan just för att det inte är alltför stor.
Man kan välja att läsa NV för att få in mer kurser för framförallt högskola, men är alltså inget måste. Man får välja vädigt mycket själv vilka kurser man vill läsa, mer eller mindre häst och mer eller mindre "vanliga" kurser.
är det något speciellt du vill veta så är det bara att fråga :)

#1 Okej! :) Vet du vad det krävs för poäng för att komma in där ungefär? Hittar inget på deras hemsida :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#2 det är väldigt lågt ! Brukar inte ligga på mer än typ 100.. :)
Jag går också på Vretagymnasiet, håller med om att allt är toppen :) Jag kom in på 245p men minsta var 60 när jag sökte in (går 2an nu), är ju olika varje år..
Jag har valt individuella val helt efter praktiska hästkurset, jag stressar lätt och orkar inte med för mycket teoretiska kurser.. Dvs ingen matte eller engelska förutom A-kurserna. Nu i tvåan är det mycket häst efter mina val.
En vanlig vecka:
Måndag går jag 10-12, mentorsmöte och hästkunskap (båda teoretiskt).
Tisdag 10-14, hästkunskap/tema (teoretiskt) och svenska (teoretisk).
Onsdag stalldag (praktiskt), 8-15.30.
Torsdag 10-14 hästkunskap och projekt & företagande (där vi nu planerar luciashowen som 2orna framför varje år, både praktiskt och teoretiskt).
Fredag 8-15.30 där jag läser hästfoder (teoretiskt) och hästvård (½ praktiskt ½ teoretiskt)..
Man lär sig allt från sjukdomar och hästens anatomi till avel och hur man sköter en gård.. Förutom ridning, körning (skolkörning och trav) och andra övningar såsom löshoppning, tömkörning och longering. Vi anordnar även treårstest, rådgivande bedömning, fölmönstring och små tävlingar :) Man lär sig väldigt mycket under kort tid! Och så har vi vääldigt roligt också :D
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#4 Okej, det låter ju toppen för dig :D
Jag skulle nog vilja läsa ganska många kurser och inte bara de grundläggande i ämnena, så man lättare får högskolebehörighet.
Verkar dock som om de flesta naturbruk mest har inriktining på praktik/teori om hästar (om man nu väljer häst som inriktning alltså) och inte så mycket skola (matte, engelska osv).. Jag skulle vilja kombinera det på nåt vis och det verkar inte så många skolor ha.. :/ Bollerup i skåne verkade matcha mina önskningar ganska bra, någon som har erfarenheter/vet nåt från den skolan ?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Går man NV på vreta så har man inget praktiskt häst i 3an och mindre i 2an.. Bara 1an som är samma som "icke NV". Då läser man ju rätt mycket matte, engelska, kemi, fysik osv..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
OT, lånar tråden, men får man ha med sig gnagare (självklart i bur då) på hästgymnasium?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Du menar på boendet? Vet att det finns några få djurrum på järngården (finns ju lägenheter inne i närmsta samhälle som man får hyra, förutom det finns det 2 större hus med rum som man kan hyra som ligger på gården där stall och ladugårdar ligger, där byggs ju även en ny skola nu som vi flyttar till efter jul).
# 8 Ja, precis, det låter ju bra ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

#5 Bollerup har väldigt höga intagningspoäng! Typ topp-betyg.
Jag gick på Naturbruksgymnasiet Östra Ljungby.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag går andra året på Strömmaskolan, ligger mellan Göteborg och Borås ungefär. Här finns riksintag och internat. Du kan PMa mig om du undrar något! :)

Ja man får ha med sig gnagare och sånt i djurrum :D och endast ett djur utanför bur.
#10 Jag har mvg i nästan alla ämnen, vet du om det är så att man behöver ha i exakt alla för att ha en chans att komma in .. ? Hittar inget sånt på deras hemsida..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

<när jag sökte så fick man mvg i det mesta men har du det så kan du nog komma in!

#13 Aha så du har sökt dit! Varför ville du söka dit ? :) Vad blev det istället då?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Ja det är ju en fin skola, helt klart men mina betyg räckte inte. Jag gick i Östra Ljungby.
Någon som vet om Stockholms gymnasielinjer? *intressant att läsa*