Easy boot..fråga :/
ja, jag är egentligen skeptisk till hoovboots i allmänhet. Tror att en timmes ridning med järnsko är bättre än en timme med hov boot pga hur booten stänger in hela hoven (järnskon tar ju bara främre halvan, booten sitter ju åt runt hela), hur hoven blir bredare så ''vrickningar'' på ojämn mark blir större, greppet på vanlig mark blir lite för bra och glidmomentet tenderar att försvinna lite mycket (samma sak med sk. gummiskor) m.m. Plus att de är så gräsligt fula :P Kan ni tänka er bilden nedan med easy boots på? :P
Men sen är det ju det att en järnsko sitter på 24/7 och visst är det praktiskt att kunna ha hästen barfota, inte oroa sig för tappsko osv. osv. Kanske en boot i ett par timmar är bättre än en järnsko dygnet runt.. Tänkte prata med hovslagaren och se vad han har att säga om det..
Crow klarar ju att gå barfota i hagen. Han gick barfota i över ett år, men slet ner sina fötter så fort han började ridas, mest på grusvägar m.m.
Så till frågorna:
Hur länge håller en easy boot på grusväg? De måste ju slitas som en sko om jag rider på grusvägarna, och de är ju inte helt billiga..
Hur bra sitter de egentligen? Crow trampar gärna på skor, fastnar med fötterna i gyttjan m.m. så sitter de kvar?
Sista frågan..skav? Crow får skav..av allt. Och easy booten verkar sitta precis vid kronranden? http://www.easyboot.nu/attanvanda.htm Man vet ju hur känslig man själv är för skav och tryck mot nagelbanden, så hur funkar det för hästen? Och kommer min skavkänsliga travare skava upp blodiga sår efter en timmes ridning? Han får ju sår i ansiktet av grimman om den sitter på en dag eller två..
Ville inte kapa den andra tråden om hov boots innan TS fått några svar där :)
oj, glömde bild:P nu syns bara en hov..men en boot på den hade ju inte riktigt passat in..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hurvida bootsen är snygga eller inte kan man säkert diskutera. Men detta är vår erfarenhet av boots.
Eftersom hästens fhovar mår bättre av att vara barfota så genomströmmar blodet bättre i bl.strålen och hoven blir starkare. Även hovmaterialet blir starkare då det inte perforeras av söm hela tiden. Eftersom hoven blir starkare klarar hästen därför att gå barfota (det tar dock ett tag innan hästen vänjer sig)
Bootsen sitter inte särskillt hårt över själva hoven utan mer upptill och man kan dessutam ha speciella fästanorningar som håller bootsen på plats. de ser ut som benskydd som siter fast i bootsen. Dessa hjälper till att skydda från skav och håller kvar bootsen så de inte åker av lika lätt.
De är lätta att ta av och på när man lärt sig hur man ska göra och det lär man sig ganska fort.
Sen tror jag inte alls att hoven blir mer klämd än dina fötter i ett par gummistövlar. Så väldigt hårt sitter de inte runt hoven. Och som du skriver så går ju hästen ändå mest barfota mellan ridturerna.
Nackdelar då. Rider man mycket på grusvägar håller de kanske 3 månader men vid blandad ridning håller de i c:a 6 månader.
Om man, som vi, tränar travare och de behöver gå "snabbjobb" så flyger bootsen all världens väg. Vid vanlig ridning och körning sitter de riktigt bra i alla gångarter.
Sammanfattningsvis: Hade vi endast ridhästar skulle vi endast använda oss av easyboots. Aldrig mer järnskor. Hovarna mår så mycket bättre. Oftast kan man dessutom rida barfota vilket är bra för hovarna. Och på vintern finns det broddar att skruva fast i bootsen om man skulle behöva.
Något annat man kan tänka på vad det gäller rörelsen av hoven är ju att de endast sitter på när de rids, så 22-23 timmar av övriga dygnet är ju dess funktion normal i hagen osv till skillnad från järnskor som ju alltid sitter på - dygnet runt.
Men jag måste också säga jag är lite skeptisk till liknande skor, inte för själva funkionen utan hur de verkligen påverkar hästens leder med de lite tjockare sulorna (för de tunna antar jag är rätt värdelösa om man rider mest grusväg som jag gör). Sedan undrar jag om de verkligen sitter 100% stilla, för även om man inte får synliga skavsår så vet jag att många skor (i.af för mig) kan skava/trycka så man blir öm.
Sedan tiitat jag på priset. För min del behöver jag oftast endast skor pga halkan på vintern. Då skulle jag behöva köpa skor för ca 2400 + broddar till alla vilket blir yttligare 300 kr. Så rent ekonomiskt är det billigare med skor med då det oftast räcker med en skoning/vinter.
Hakuna matata!

Jag gillar old macs bättre som hööks säljer. easybooten känns väldigt hårda i jämförelse. till de flesta kan du köpa brodd så sliter dem mer på brodden än på skon.
Jag har easy boots sen ganska många år tillbaks.
Med rätt storlek sitter de verkligen stilla och på plats
har aldrig fått skav. De får mycket bättre stötdämpning i steget än av att gå med järnskor. Fast visst många tror att man har easy boot för att man är snål och bekväm men det är helt tvärt om det blir inte billigare än järnskor och det är lite extrajobb inför varje ridtur fast det är mest teknik. Fast skulle aldrig byta bort dem för hästarnas skull.
Det du tänker om skav av den vanliga easybooten vet jag att det finns en del som skär ur uppe vid kanten om den når ända upp till kronranden. Hoppas att du förstod. Sen finns det ju andra sorter både av easybooten å andra märken, har själv cawallo som jag är överförtjust i, om han inte använt dom på ett tag kan skydd behövas men då använder jag en ullstrumpa som jag kapar av foten på och använder skaftet, sitter bra å suger åt sig fukt om det är varmt eller blött. Tycker om cawallo för det inte finns något "mekaniskt", trodde inte kardborren skulle hålla men dom har varit super.Väntar på dom nya cawallobootsen som ser smidigare ut men har tunnare sula, min hovvårdare har just fått hem ett provpar som jag skall prova. Finns ju beg. marknad av boots om man vill testa lite billigare.
Vet en unghäst som dom red med såna dära Boots. Han har blivit konstig i steget och sne i benen/hovarna
Du tror inte att det var verkningen som påverkade benställningen, man har ju inte bootsen på hela dygnet. Oftast får man hålla efter hovarna oftare när dom går barfota. En unghäst som växer är det ju ännu mer noga att man har koll på hovarna. Däremot kan hästen inte röra sig obehindrat i, från/till hagen ska den ha skor.
Är nästan helt säker på att bootsen inte gjort unghästen felställd i benen. Då bootsen inte skall vara på annat än när man rider. Dessutom tycker jag att man helst ska rida barfota om det går och bara använda bootsen då man måste (halka, ömma fötter eller nerslitna hovar) Skav har våra hästar aldrig fått.
#8 vet inte om dom vart snea, men det vart något fel på benen eftersom dom bara hade ridit hästen med bootsen. Så då blev det nånting fel eftersom den aldrig reds utan bootsen ;)
#) Fast han gick väl inte med boots dygnet runt? Felaktig benställnig ärvs i allmänhet, sen kan felaktig eller ingen verkning orsaka en del på just unghästar.
En sak jag funderar på är hur de fungerar med hästar som vrider (tänkte på bakbenen då) benen när de går. Då kommer ju bootsen ganska så snart att bli nedslitna på ena sidan? :S Och nöter de snett så kommer ju hela skon bli sned och dålig till skilnad från en vanlig sko som då alltid blir rak (eller mkt lite extra nedsliten).
Hakuna matata!
jag vet inte. Vet inte om det blev fel benställning, men nånting blev fel iallafall eftersom hästen bara hade gått med boots. Jag vet inte om den gick med det dygnet runt eller om den bara hade det när den reds. Vet bara att bootsen påverkade något med benen :)
#12 Hur kan man veta att det var just bootsen som påverkade? Det kan ju vara vad som helst. Att bara skylla på bootsen tycker jag verkar långsökt.
#11 Har ingen aning då våra hästar går helt korrekt, men visst skulle man kunna tänka sig an viss snedslitning. Dock är inte bootsen så sugande mot marken att det blir tvärstopp. Lite kan de faktiskt glida mot smågrus och sån´t som ligger på marken.

Ang ts frågor:
Hade Easyboots till Mangis och har till Stella. Älskar dem! Köpte ny framsko i år, använd sparsamt eftersom hon bara är tre (knappt) ser de fortfarande nya ut. De slits knappt alls på vintern, utan man rekommenderar faktisk att använda äldre nerslitna boots som man broddar eftersom slitaget blir nästan obefintligt på snö. Det är ju först under våren/hösten när det kan vara blandat underlag som även de broddade bootsen kan slitas.
Jag använder numera så gott som bara Epics-modellen (man kan köpa gaiters separat och sätta på, det var jättelätt) som har ett extra kardborrefäste runt karleden. Jag var mkt skeptisk till dessa och hade "vanliga" boots första året, men då ryker de i djup lera och ibland ramlade de av. Nu sitter de som berget även om ett spänne skulla råka lossna av snön. Inte ens min känsliga Mangis fick skav av dessa.
Nackdelen är att de kan vara lite bökiga att hantera, men med lite vanlig matolja på hoven går det lättare. Snön kan ibland bilda isklumpar på spännena, men de kan man tina bort med varmvatten.
#9 Jag har mkt svårt att tro att boots av något slag skulle orsaka permanenta förändringar av benstrukturen. Då är det nog troligare att man har verkat fel - det krävs rätt långa perioder av felaktiga vinklar för att orsaka permanenta skador.

#11 Bootsen behöver ju inte sitta på samma ben hela tiden. Om man, som jag, har olika storlek fram och bak (eller nja, Stella har) så kan man ju ändå växla mellan höger och vänster
#13 Det är ju just när de glider som det slits ;P Och tar det emot (mer än med en vanlig hov) så kommer det ju resultera i att leden vrids istället för hoven vilket ju är betydligt sämmre.
Hakuna matata!
#16 Jo men ett bra svar har du på #15
#13 Det är en bekant till mig vars kompis hade den hästen ;) Och hon sa det till mig.
#17 Ja den syntes inte när jag skrev efter som vi skrev unngefär men det är helt klart en smart lösning! ^^
Hakuna matata!

# 18 Jo, men det svarar inte på frågan om hur de vet att det var just bootsen. Kan ju vara en massa annat.
Det är ju bl.a. det där tvärstoppet jag inte gillar.. försöker väga det mot att kunna gå barfota de andra timmarna och slippa tappsko (Crow klarar som sagt utmärkt att gå barfota, det är bara det att han sliter ner skorna)
Men om jag måste köpa nya bboots var 3e månad får det nog bcvara så.. har gratis hovslagare med järnskor och har faktiskt inte råd att lägga 2500kr på nya boots var tredje månad..

Var tredje månad har då inte jag behövt byta, men jag rider ju inte bara ut utan har tillgång till både ridhus och vallar och skogsvägar som är mjuka nog för att inte slita på skorna. Har hittills bara lyckats slita ut en enda easyboot (+ tappat två), och det var på grund av att jag spände vajern fel så gummit gick sönder vid vajern. Köpte mina första boots 2005 tror jag. Men är inget bra riktmärke eftersom häst och jag varit ur spel ett tag.
Vi har haft våra i tre år nu. Så särskilt ofta behöver man nog inte köpa nya. Tänkte mest på om man använder dem vaje dag på sämsta möjliga underlag.
#21 Tycker inte heller at det blir något tvärstopp. De stoppar inget mer äm broddade järnskor. Bootsen glider ju som sagt ovanpå gruset på asfalt och grusstigar. I skogen är det ju mjukt och på vintern är de ju broddade som de med järnskor.
#23 fast det är ju just det som är problemet, jag rider nästan uteslutande på slitsamt underlag, han har starka och bra hovar, klarar makadam, men jag rider så att han sliter ner hela hoven och böerjar ömma :)
#24 Vi har samma problem på sommrarna som du. Men nu på vintern fungerar det både att rida barfotea eller med boots. Beroende av om underlaget är snöigt eller isigt.
Tror nog att han får behålla skorna i alla fall. De hovslagare jag pratat med är inte helt glada för boots (trots att de tycker bra om barfota) pga. det här med glidmomentet m.m. Och så är det ju detta med ekonomin om han sliter ut 4 boots a 600kr på 3 månader jämfört med att ha honom skodd gratis, när han funkar bra med skor och har fina hovar ändå.
Men tack för alla svar och åsikter.
Easy boots är det bästa jag har haft på en hästs hovar, skulle aldrig byta bort dom till järnskor. Jag rider mycket på asfalt och grusvägar och jag har aldrig tagit exakta tiden på hur länge de håller, men definitivt längre än 3 månader, kanske mellan ½ år och 1 år. Har aldrig hört talas om skav av dessa boots.
Jag ser det som bra att hästen får gå naturligt barfota alla de timmar av dygnet man inte rider och det blir bättre cirkulation i hoven, man slipper även tappskor. De sitter bra, även vid leriga skogsstigar, snö, gräs, vatten, grus, sand. Dom är inte svåra att sätta fast mer än de första gångerna innan man kommer på hur man ska göra, men vill man vara bekväm eller inte har 5-10 extra minuter ska man nog hålla sig till järnskor. Det kan bli något dyrare med boots än järnskor, men där får man själv väga fördelarna med boots.
Om bootsen kostar 1200:-/par (2400:- runt om) och man behöver 2 uppsättningar per år (alltså att dom slits så man behöver köpa nya efter ett halvår) då blir det 4800:-/år, alltså 400:-/mån. Min hovslagare tar 900:-/skoning (var 7-8e vecka), enbart verkning 400:-/gång. Vid användning av boots tillkommer ju kostnaden för verkning.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#28 Stämmer bra. På Easy boot hemsida säljes de styckvis och det skiljer mycket i priserna beroende på vilken modell man har.
Men jag har gratis skoning så jag vill nog vara mer övertygad om bootsens positiva effekter, hållbarhet och icke-skav vs deras nackdelar, kontra järnskons nackdelar och fördselar, innan jag hoppar på den båten. Och jag är fortfarande inte helt övertygad om att boots är så väldigt bra för hoven, just nu är det bara de timmarna hästen kan gå helt barfota som ligger på plussidan, och jag har lite svårt att bedömma om det väger upp,
#30 Ja, det är förmodligen bara att avvakta eller prova för att få reda på mer. Skav har jag i alla fall aldrig varit med om eller hört talas om, då har man antagligen fel storlek. Storleken är enkel att få rätt direkt med hjälp av deras måttabell och genom att mäta hoven.
Järnskons fördelar är att det är mer bekvämt och att det blir billigare. Nackdelarna med järnskor är att hästen kan få allvarligare vrickningar än med boots eller barfota eftersom hela hoven sitter fast i en järnring/sko, eftersom hoven är "delad" så sviktar den bättre utan.

Här verkar det vara en hel del som har erfarenhet av "easyboots".
Jag har en liten kuse hemma som jag skulle vilja sko i fram för att jag behöver broddarna i halkan. Problemet är dock att han gillar att klättra på de andra hästarna i hagen, brodd hål på ryggen är inget jag ser fram emot.
Vad finns det för märken, hur fungerar dessa när det är halt och vad är era arfarenheter av dessa (plus och minus tack)?
Hoppas på att få några bra tips!

#32 Jag har inte easyboots utan cavallo simple hovboots (i babyrosa
). Har bara positivt att säga om dem! Lätta, smidiga, inte svårarae att ta på än ett par lätta senskydd. =)