Bomlös sadel?
Hej! som ni kan se i min andra nylaggda tråd så behöver jag en ny sadel till min tös!, men jag har börjat fundera på en bomlös sadel..
Den verkar underbart skönt och bra för hästen..
Är det någon här som andvänder en bomlös sadel? För och nackdelar tack!:)
jag har en bomlösing som ajg föredrar rida ut med. Fördel är att den vidgar sig efter hästen och anpassar sig, hästen har stor rörelsesfrihet.
Nackdelen är nog som jag kan se så långt efter ett halvår att man får sadla nogrannt då den lätt kan halka runt på en platt fjordhästrygg, och man får stramma gjorden lite på varje sida så man inte drar den runt. Så det tar några minuter extra att sadla kanske.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#1 tack för ditt svar!:) Haha ockey men på ett varmblod som inte har en sån platt rygg borde det väl inte bli så?, sen gör det ju inget om det tar längre tid att sadla heller bara hästen inte får ont av sadeln:) Haha
Men tror ni att man får tävla klubbtävlingar med en bomlös?:)
Jag använder bomlös. Letar efter en westernsadel med bom just nu, men älskar fortfarande min bomlösa chess.
Avråder skarpt från soffkuddemodellerna, speciellt de billigare (hööks och börjes tex). Ostabila och jag undrar faktiskt hur bra de är för hästen, med tanke på stigbyglarna och stabiliteten. Man ska inte behöva spänna gjorden så ''noggrant'' som #1 beskriver, enligt min mening. Om sadeln glder för att man spänner på bara ena sidan, så sitter den inte bra nog helt enkelt. (Men det ÄR bra att spänna den på det viset, ur hästens synpunkt förståss, och det gäller alla sadlar. Men det ska inte behövas).
De dyrare soffkuddemodellrna lär vara bättre, men personligen är jag tveksam.
Då tycker jag att chezzen är ett billigare och säkrare alternativ. ca 3500-5500kr i nypris, och med löstagbara paneler undertill så slipper man specialpadd och vet att ryggraden blir helt fri. Upplever även att den sitter bra mycket stadigare. Chezzen kan vara väldigt obekväm de första timmarna man rider i den.
Nackdelen med alla bomlösa är att man allt som oftast får bygga på lite eller bygga upp dem, och trixa, speciellt om hästn har lite manke. Fördelen är att man KAN trixa och justera lite. ;) men man får vara noga att hitta en modell som passar hästen, ingen bomlös passar alla hästar, oavsett vad det står i annonserna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Minbomlösa soffkudde mosdell gled mer på varmblodet med manke än på nordsvensken utan.
Köper du en kvalitets bomlös som ser ut som en vanlig sadel får du tävla i den.
#4 okey tack för dina svar oxå.. Men var köper man en sån för ca 3500:-? i den prisklassen får man tävla i en sån? har du någon bild på en sån bra fast ändå billig variant? kanske tom hittat någon annons på en begagnad bra billig bomlös?:) haha ja jag vet många jobbiga frågor ;)
Jag har en bomlös sadel, hade en sk. soffkuddemodellen förut till förra hästen. Men blev för brett att sitta på nya hästen, brett kallblod, så skaffade en annan sadel.
Har en Chezz Iberica och är supernöjd med den. Den är perfekt när man vill jobba med hästen, man hamnar lätt i lodrät sits. Men den är ingen uterittssadel, fältsits fungerar inte (måste ha långa läder för att sitta bra i den) och rida lätt är väl inte det den passar bäst för.
Men klart en prisvärd sadel, kostar 5500 ny i Sverige.
#7 okey tack för ditt svar!:)
Men jag vill ha en som jag kan rida ut i, eftersom vi nästan alltid är ute i skogen och grusvägarna.. sen står jag mycket i fältsits när vi galopperar så då är den sadeln nog inget för mig;) men din första sadel, tyckte du den var bra?
#8: Min första var en TreeFree från Hööks. Paden därifrån är väl inget att ha, utan köpte egna paneler och byggde upp vid manken.
Jag gillade den väldigt mycket, tyckte man satt stabilt i den. Kastade sig hästen så tyckte jag aldrig att den for ur balans.
Sjukt skön dessutom, och man känner tydligt hur hästen jobbar med ryggen i jämförelse med en bomsadel. Önskar att nuvarande häst inte vore så bred, han kunde ha den och den låg bra, men jag fick så ont i ljumskarna.
#3 sadeln är utprovat av två sadelutprovare att ligga perfekt, och rekomendation från båda var att stramma från båda sider både för att den skal ligga bra och för minskat slitage på remmar.
jag strammar alltid sadelen fra begge siden samme om det er bomlös eller med bom
bomlö er bra for visse hästar men jag får dålig balags så jag kan inte sitte rett tipper forover i travet osv så jag föler jag har mere kontroll med bomsadel.
jag har en jacson sadel dressyr som jag tyker er bra och de er gode og sitte i och inte så dyre och ner den inte passar så kan man byte inn och få noe som passar
jag hadde en soft sadel G 3 med G 4 sete kosta 12000kr så inte så billig men en bra sadel
#11 Att du späner från bägge sidor är det inget fel på, men jag reagerar på att du drar runt sadeln om du inte gör så. DET tycker jag är ett dåligt tecken.
TS; sök på hästnet, där brukar finnas annons från någon som säljer chezz iberica nya för 4500, annars kan man hitta dem på tyska sajter.
Jag rider alltid ut i min, tycker att den är väldigt bekväm till det också. Fast står iofs bara i fältsits i uppförsbackar.. men rider lätt när jag travar (töltar oftast) osv. Har inte jättelånga läder i den, men som sagt tar det ett tag innan den blir bekväm. En fårskinns överdrag kan hjälpa i början.
#13 du lägger mer i det jag skrev enn det jag skrev. När sadeln är stramat till som den skall glider den inte. Som sagt är den utprovat av två sadelutprovare, och jag litar faktisk på dom.
Men direkt när jag börjar stramma halkar den runt innan den har börjat tajta till sig. Det händer inte med en bomsadel som ju ligger stelt runt kroppen.
#14, Det händer inte med min bomlösa heller, och det är just den glidningen jag reagerar på. Glider den redan för det så kan den inte tåla särskilt mycket när den är spänd heller, nu tänker jag mig om det är en olycka och ryttaren tappar balansen och trampar snett. Det är ju inte minst då som man behöver kunna lita på sadeln, och som det är som farligast om den glider. Hade själv en bomlös som jag fick spänna på det viset.. sen visst gick det att hoppa upp i den som vanligt när den var spänd, och den gled inte direkt när man red. Men så blev det fel en gång, jag tappade balansen och trampade snett i sadeln - som var ordentligt spänd ett flertal gånger under ridturen - och sadeln gled. Jag åkte in till sjukhus och kom hem en vecka senare efter operation.
Så jag har svårt att inte se det som en varning när en sadel inte ligger still när man spänner den.
Men du får så klart göra som du vill, nu vet iaf du (och andra som läser) varför jag tycker som jag gör, så får ni själva bestämma om jag bara är överdrivet negativ/försiktig, eller om det är värt att tänka på vad jag sagt.
Tänker inte diskutera din sadel mer eftersom jag är ganska säker på att jag förstått hur du menar (den glider när/under tiden som du spänner sadelgjorden på ''fel'' sätt, men du upplever inget glid annars, eller hur?). Du har nog förstått hur jag tänker också, och vi behöver knappast försöka övertala varandra i denna tråden :)
Jag har bomlös sadel pga att jag inte hittat något annat.. Fördelar är att hästen kan röra sig mycket friare och att det är skönare att rida långritt i än engelsk sadel. Nackdelar är att den kan vara ostabil (på en unghäst som gärna skuttar lite), dåligt med stöd för knän = svårt att rida lätt och stå i fältsits och att man sitter väldigt brett och det accepterar inte mina höfter många minuter.. Man får inte heller tävla i den och tyvärr är många rätt långa så det passar bäst på hästar med lång rygg och relativt rak.. Jag kan inte sitta upp via stigbygeln utan att någon håller emot, så stabil är den inte.
Letar allround/hoppsadel men kommer behålla den här som dressyrsadel och för att ha något när hästen växer ur bomsadeln (unghäst). Har en soffkuddemodell.
Bild.. Min hemmasydda interpad har glidit bak lite på bilden.
Tror INTE du hittar en bomlös att tävla i för under 6-7000kr.. Finns bl.a. Maserback, Star Trekk, Hidalgo Venice. Är väl nya som gäller, finns sällan beg.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det här är väl det bästa man lyckas med när man försöker stå i fältsits, eftersom det inte finns knästöd ramlar man lätt framåt.
(Hästen och jag var lite oense om hur fort det skulle gå här ;) vackert med korsgalopp)
En till nackdel är ju att man inte kan hoppa i bomlös sadel.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
men kjära snella dere moste inte ride i bomlöse som kan snurra det er jo falig, er det inte bettre och kjöpe en begagna billig sadel til hästen och heller byta ner det trengs.
jag fikk sadel provar til och komma hem til meg och prova så fortalte hon meg hva hästen måtte ha av sadel så gikk jag och kolla på nette fant en billig til 3000kr och så byta jag ner det var tid til det först nu har jag en dyr men det er for at hästen har blitt rid noen år och er ganske stabil i rygg och muskler så nu moste jag byte en gang i året för ut var det vär 4-5 mnd jag bruker denne under sadel nu http://www.beeback.se/Start.html och det er noe av det beste jag har bruka. har noen av dere prova eller hört om dette?
#18 Långt ifrån alla bomlösa är ostabila och/eller snurrar.
Åh gud vad svårt det här är! 
Vet inte hur jag ska göra, men jag vill ju kunna hoppa upp på hästen utan att vara beroende av andra, jag hoppar ALLTID upp ifrån en pall.
Någon som har något att säga om sadeln på bild #9?
Eller en pfiff sadel, är den bra?
Eller en Barefoot sadle?
Åh jag blir galen på det här med sadlar..!
Mvh Carro
Jag tror nog snarare det har med hur man spänner att göra om sadeln snurrar eller inte.
Jag spänner normalt sett mina sadlar ett hål i taget från varje sidan, men även när jag inte gör det så snurrar inte sadlarna. Däremot när dom mindre ryttarna kommer som är lite klenare så måste de försöka dra mer rakt upp än vad jag gör och då snurrar sadeln, eller i.af åker snett på en gång.
Så det är nog dels hur stark man är och dels hur hög häst man har i jämförelse.
För det är ju självklart att sadeln inte ska ligga still om man drar jätte mycket från ena håller och inget från det andra. Men när jag spänner så brar jag snett uppåt-utåt och då blir det ju lite motstånd på min sida igen.
Hakuna matata!
Nu har jag kollat på några olika bilder, och jag har kommit fram till att Pfiff sadel inte har några knästöd, men det har Barefoot sadeln, sen tycker jag även att barefoot sadeln är mycket snyggare!:)
Någon som har en sån sadel som kan säga hur den är?
#23: Ingen aning hur den är, men jag skulle klart vilja ha en barefoot london. Var nära att köpa en sån när jag köpte min skolsadel, men tvekade på att den verkar bred att sitta i.
Men köp en sån och berätta hur den är. :)
#25 jo jag känner att jag vill ha Barefoot Cherokee Fast London är oxå jätte fin, fast jag är ingen dressyr ryttare;) Men såg på stall Rustorp, där jag tänkt att köpa sadeln ifrån att dom även säljer stigbyglar och stigläder till dessa Barefoots sadlarna, men kan man inte använda vanliga stigbyglar och stigläder?
I Barefoot Cherokee sadeln borde man väl få tävla med? Jag tänkte Distrans och ev små hopptävlingar, på låg höjd?
//Carro
#26: Du ska inte hoppa med en bomlös sadel, fördelar inte trcket lika bra som en bomsadel. Men distans kan du ju tävla, de brukar ha bomlösa. :)
Jag har bara skrivit mina åsikter om en soffkuddemodell, inget annat.. Finns ju självklart mer uppbyggda sadlar och om det går att sitta upp i stigbygeln beror ju på hur hästen ser ut också.
#22 Får man inte tävla med.. Finns en massa trådar på bukefalos om vilka bomlösa som är godkända att tävla i osv, men jag vet att den där inte är godkänd.. Som Zaphix säger ska man inte hoppa i en bomlös.
Okey, nej nu har jag läst lite mer och tänker inte hoppa i en bomlös sadel.. jag läste på en sida at6t man kunde hoppa låga hinder, men har nu förstått att det ej är bra på många andra sidor..
har du kolla på denne siden http://www.softsaddles.info/sensation.htm jag har en sånn och jag lovar deg denne snurrar inte och det er en bra sadel och en annan ting du sitter inte brett med dine ben rett ut som man gjör i mange bomlöse sadler viss du söker på nettet med så finner du mange som har denne sadelen och de snakker jätte pent om den
#30 Jo jag har kollat på den sidan.. , dom ser jätte sköna ut fast inte i den prisklass som jag har tänkt mig..
Men gud vad jag velar just nu, vet inte hur jag ska göra..
Jag vill ha en bomlös eftersom dom formar sig bra för hästen så att hon kan bygga muskler och även så att det inte trycker någonstans, men samtidigt vill jag ju hoppa ibland, så då måste jag såfall ha 2 sadlar 
Så jag vet i tusan, sen har ja ju ett varmblod, så det är ju inte det lättaste att hitta en bomsadel till henne som ligger som en smäck som hon kan bygga mer muskler i 
Åh hur fasen ska jag göra??
Men samtidigt känner jag att jag vill börja med Distans (ska på min första Distansträning i December) .. så då är det ju bra att ha en bomlös!
Mvh Carro

#31 Hoppa barbacka då?
#32: Så har jag löst det tills jag hittar en hoppsadel som passar.
Fast jag skuttar bara över småhinder (eller på sidan, stannar framför, rider rakt igenom.. Hästen tycker hoppning är onödigt, mest bara underligt att nån ställt saker ivägen där han ska gå) så det fungerar bra för mig barbacka.
Fast vill man tävla är nog inte barbacka en hit kanske. :)
Jag har bomlös och allround/hoppsadel (håller på och velar fram och tillbaka om jag ska köpa den jag provar nu, den ligger bra, det är bara det om mina höfter trivs i den), det är det optimala. Det är ju super när han växer ur bomsadeln att jag kan använda den bomlösa tills jag hittat ny bomsadel.
Annars kan man ju som sagt hoppa barbacka en tid om det inte gäller för ofta eller för höga höjder för det sliter ju också på ryggen :)

#33 För min del funkar det också bra barbacka, upp till 70cm iaf. Min ponny är väldigt speciell att hoppa så=P

Varför skulle det vara bättre att hoppa barbacka än med bomlös?
Masterback har jättefina sadlar, dock lite dyrare än du tänkt med de säljer begagnade ibland tror jag.
Skynda långsamt så går det fortare.
#36: Trycket i stigbyglarna blir rejält hårt vid nedgången på hoppet, och då är det bättre viktfördelning med rumpan än sigbyglarna.
Men ja, hoppar du högre så är varken barbacka eller bomlös så bra.
#37 Men det r nog betydligt bättre med sadel och utan stigläder än bara barbacka.
Hakuna matata!
#38: Antagligen, men jag har en akademisk sadel, så är mindre lätt att hoppa med det oavsett stigläder eller inte. Men annars har du rätt. :)
det hender noen selger soft sadel på hästnett billig kolla der
serd et er en brun inne på hästnett til 8000kr kansje for mycke?
(Sadlar - Norra Sverige)
Må, 15. November 2010
Softsaddles - Sensation ride G3 - 2008
Bomlös sadel. En sadel med mycket bra balanspunkt och man får korrekt lodrät sits. Knästöden kan flyttas och justeras exakt som man vill ha dem. Sadeln är 100% flexibel och tack vare sin uppbyggnad passar den de flesta hästar. nypris 12000:-
Pris 8 000 kr (inkl. ev. moms)
(Sadlar - Södra Sverige)
Ti, 19. Oktober 2010
Barefoot Bomlös - Dressyrsadel London - 2010
Dressyrsadel i mjukt läder med ullundersida. Löstagabara knästöd i två olika storlekar. Sadelbas med utbytbart framvalv. Flyttbara stigläderfästen för att ge en optimal position för ryttaren. Läs mer på www. stallrustorp. se
Pris 5 900 kr (inkl. ev. mom
haha nej, hoppning barbacka är inget för mig, med kass balans.. Vågar knappt trava barbacka 
Igår hittade jag min gammla sadel som jag fick med min häst när jag köpte henne, som jag har försökt att sälja eftersom den var för liten DÅ.. Jag har ju ett varmblodssto som hade travar-musklerna kvar när jag köpte henne och nästan direkt fick jag byta sadel då jag tyckte den klämde och låg an för mycket på henne..
Men igår tänkte jag att jag ska testa den igen, och jag prövade att lägga den på henne med schabrak och till min förvårning verkade den passa som en smäck! 
Visst hon har ändrats sina muskler helt till mer ridmuskler och mer ridhästmodell.. Men inte trodde jag att den skulle passa.. Vad glad jag blev att jag testade den:)
Men det var år och dar sen som jag satt i den, så imorgon när jag kommer till stallet tänker jag testa att lägga på den igen och pröva att rida med den, och sen efter ridturen så tänkte jag klämma och känna och se om hon är ömm eller verkar ha ont..
Så nu håller jag bara tummarna för att det ska gå bra med den sadeln, så fall blir det ju billigare än att köpa 2 st nya sadlar:) Då räcker det med att jag köper en bomlös som jag vill ha!:D
Så håll tummarna för oss imorgon allihoppa!:)
//Carro
#42 jag tycker den sadeln är jätte fin så jag funderar lite på den, men vet inte om jag vill ha den i Dressyr.. Men tack för tipsen iaf:)
Kika på http://www.houseofcharisma.com/MasterBack-Saddles.html
Fanns nån dressyrsadel med läderbom där som var billig, vet inte hur den passar din häst dock.
Är läderbom på min Chezz, den passar inte alla typer av hästar utan är för bred för många. Men annars verkar läderbom helt okej som alternativ till helt bomlös.
#46 tack för tipset, men den modellen tyckte jag inte om 
Jag tycket inte om när dom ser så "utstickande" ut, utan vill ha en sadel som ser ut som en vanlig sadel:)
Vad tycker ni om dom där billiga Hööks och börjes bomlösa sadlar? Jag antar att dom inte är så bra kvalite eftersom dom är så billiga.. Jag kan tycka att det borde kännas konstigt och ostabilt utan knästöd?..
Men självklart viktigt med bra tryckfördelad padd, hade ju aldrig köpt den ifrån hööks eller börjes..
Någon som äger någon av dom sadlarna som vill säga något om dom? Lite nyfiken hur dom känns att rida i?
#47 Det är börjes sadel jag har, har dock modifierat padden.. Har skrivit om den längre upp i tråden. Kvalitén däremot är helt okej för det priset.
Eller någon som har testat dom här sadlarna med utbytningsbara koppar järn så man kan ändra storleken vid manken?
//Carro
#48 ajuste, sorry är väldigt trött just nu och det bara snurrar massa sadlar i mitt huvud just nu.. ;)
#47: Fast jag tycker den ser ut som en vanlig dressyrsadel?
Betydligt mer lik en vanlig sadel än de från hööks och börjes..
Menar alltså denna
I inlägg #10 skrev jag om hööks bomlösa.

Vad är att föredra; TreeFree eller Barefoot Cheyenne?
47#
en från börjes kan jag inte säga något om, för den har jag aldrig "klämt och känt på";). Den från Hööks däremot har jag väldigt lite till övers för. Konstruktionen är inge lidare, och hela sadeln är sladdrig. Har ett par bekanta som testat sig på den, men ingen av dem gillade den - endel pga just konstruktionen och "sladdrigheten", och en del pga att hästarna inte funkade med den. Jag är inte så förtjus att stiglädrena är fästa i ett såpass tynt band i kombination med att sadeln är så sladdrig och tunn att den inte bygger upp nån vidare fördelning.
Vill du rida distans bör du nog satsa på något lite mer kvalitativt märke med bättre grundkonstrukton. Tittar du på de som rider i högre klasser och längre sträckor (alternativt har längre erfarenhet innom sporten) så ser du ofta att dessa ryttare har betydligt stabilare sadlar även om de rider i bomlöst. Jag hade därför inte rekomenderat hööks-sadeln till distans då jag tror att det finns endel bättre alternativ.
Sen finns ju en uppsjö av blad- och bomsadlar som används i minst lika stor (om inte ännu större) utsträckning som bomlösa sadlar, men det är ju en annan diskussion:P

#52 Lr fråga kanske ärvilken av de tillhörande paddarna är bäst?

PUTT!
Vad tycker ni om paddarna från Barefoot och Treefree?