Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4513 ggr
denisesalomonsson
0

Bygga ryggmuskler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, var ett tag sedan jag var in här märkte jag!
Aja, tänkte fråga er om ni har några tips på hur man får sin ponny att bygga rätt ryggmuskler, han är väldigt smäcker men jag tror han har kapacitet att bli liite bredare över ryggen/baken iallafall, känns nästan som att sitta på en pinne när man rider barbacka Flört
Jag vet att klättring i uppförsbackar är bra osv. Men jag undrar om ni har lite andra tips?

AnnaLundin
0

Det ser inte så illa ut på ditt foto, men bilder säger ju inte allt.

jag upprepar mig som en tjatig papegoja i trådar om "bygga ryggmuskler" - det är inte träningen som är viktig utan i första hand att se till att foderstaten täcker proteinbehovet. När de får tillräckligt mycket proteiner fyller de ut den muskelvolym de ska ha. Träningen sen ger musklerna styrka och uthållighet.

Så det viktigaste är att du ser över din foderstat i första hand. Har du grovfoderanalys så att du vet vad han får i sig?

denisesalomonsson
0

Ja alltså han är ju inte "tanig" utan han har ju byggt på sig rejält sedan vi köpte honom, så maten spelar nog ingen roll i det här läget (missförstå mig inte) utan jag vill bara se om det går att få honom lite bredare över ryggen med hjälp av lite träningstips, men det är inget måste somsagt, utan vill bara se om möjligheten finns :)

Alma-G
0

Hoppa studs och små hinder, även djup snö och klättra i backar som du skrev. Arbeta i korrekt form:)

kaka1234567
0

protiner och kolla upp foderstat

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

denisesalomonsson
0

djupsnö är perfekt då vi har massssor av snö här, och klättra i backar gör vi väldigt ofta men hoppa småhinder lite oftare ska jag testa! Glad

AnnaLundin
0

#2 - men det är via maten du kan göra honom bredare över ryggen! Det hjälper inte med träning om det inte finns byggstenar (proteiner) som träningen ska bygga muskler av!

Mina hästar är runda och breda över ryggarna trots att de inte tränas…!