Val av bomlös sadel?
Behöver muskla hästen och sen när han är rätt musklad ska jag prova ut en passande sadel till honom.
För att muskla bra vill jag ha bomlös då vi musklar, så vill ha en bra men billig då jag bara kommer ha den undertiden vi musklar.
Kommer ha en HeatherMoffettsInterpad + ett vanligt schabrak under.
Men någon av dessa som är bra?
TreeFree från hööks
Free från börjes
Piff från Ulwedsboda djur&hobby
TreeFree från sadelboden
Även viktigt att jag gillar hur den ser ut så klart ;)
Men även viktigt att jag kan stå i fältsitts, rida lätt, osv, då jag har en busig häst som kan bocka osv ibland ;)
Någon av dem jag länkat till eller har ni tips på nåt annat bra för en bra peng?
Den där paden ger ju egentligen ingen vidare kanal för ryggraden vad jag förstår. Väldigt smal kanal isf.
Jag hade en TreeFree från Hööks förut, den gillade jag och rekommenderar. Finns en massa såna begagnade ute på annons.
#1 jaha? jag fick den rekomenderad då bomlösa paddar är så fula :P
Funkar den att stå fältsitts i, rida lätt, osv? :)
Säger tyvärr samma som #1, padden gör inte det den ska - dvs agera "bossor" och ge ryggraden det utrymme den behöver.
Vad det gäller sadlarna så har jag faktiskt inte hört något direkt dåligt om någon av de sadlarna du nämner.
Både Hööks, börjes och piff verkar i.af hålla samma standard (på de billigare sadlarna). Personligen skulle jag nog tagit hööks efter som det är "nubuck" på den, piff sadeln som är i typ galon kanske spricker i vårat kalla klimat efter ett pr år (vaad vet jag, det finns ju bättre och sämre plast men…)
Vad det gäller paden under så ska det vara paneler som gör att sadeln inte trycker bara. Finns flera sådana om du söker!
Hakuna matata!
#3 okey :)
Ja men dem paddarna som jag hittat att köpa är så himla fula tycker jag :P
Om du är lite händig så kan du sy dit fickor för inläggen i ett vanligt schabrak.
Hakuna matata!
#5 okey :)
Jag har sytt en egen interpad med rejäla inlägg, funkar bra. Har Börjes bomlösa. Kan säga att jag inte tror att någon av de sadlarna du nämnt funkar att rida lätt i eller stå i fältsits. Nästintill omöjligt utan stöd.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#7 Vad är det för stöd du syftar på? Kan ju inte vara svårare än att rida lätt barbacka ^^
Hakuna matata!
#8 Nä och det är ju inte det lättaste längre stunder? ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#8 haha det har jag ingen aning om hur man gör ;)
#11 - Eftersom det inte finns knästöd på någon av de sadlarna du räknat upp är det väldigt svårt att rida lätt eller stå i fältsits, själv rider jag helt utan stigläder i min bomlösa för att minska risken för punkttryck..
#12 då jag har en häst som behöver sträcka ut sig i trav, och kan vara lite busig och bocka så behöver jag rida lätt ganska mycket och ibland stå i fältsitts ;)
Fast jag har inte haft några problem att rida lätt i den bomlösa jag hade från Hööks. Bara att slappna av i benen, trampa ned hälen lite så fungerade lättridningen utan problem. Har knappt några knästöd i nuvarande sadel heller och rider lätt utan problem.
Jag kan mycket korta stunder rida lätt, men då flyger skänklarna som jag vet inte vad trots nertrampad häl och jag tycker jag borde vara i rätt "läge", men icke. Kan bara stå för börjes sadel, men eftersom alla är liknade i modellen gissade jag att det är likadant.
Kom på att anledningen till att man kan tycka att det är mindre lätt att rida lätt i just Hööks modell, hur börjes är vet jag inte riktigt med tror de är liknande där, är att stigläderfästena är lite längre bak än i andra sadlar. Kan vara det som gör att det inte är lika lätt?
#14 har man bra balans kanske man inte tycker det är nåt problem att rida lätt i bomlösa?
Jag rider för närvarande i en engelsk showsadel. I den sitter jag nästan i samma position son när jag rider barbacka. Den har inte heller ngra knästöd alls och är skuren rakt ner för att ge hösten bigfrihet.
Det borde väll inte vara så stor skillnad bortsett från att man inte har balansstödet från bomen?
Rider man lätt korekt då sitter ju det mesta av rörlsen i knöna/låren, och att rida lätt barbacka är ju en träning av det.
Men har man dp en ordentligt stadig skänkel så borde knappast en bomlös vara till problem?
Har ridit en något stadigare variant av bomlös men som var helt i gummi, och den är helt platt och tunn nedanför själva sätet. Det gick aldeles utmärkt att rida lätt i. Alla nybörjare (små barn) här har den sadeln efter som det ger en väldigt korekt sits och balans redan från början.
Hakuna matata!
Ang paden från hööks, är den tillräckligt tjock?
#16 - Precis som du säger sitter stiglädren längre bak vilket jag tycker gör det svårt att lägga tyngdpunkten rätt i lättridning… Antingen blir det för långt bak mot pommeln eller så faller man framåt, är min åsikt och de i mitt stall som provat soffkudde-modellen av bomlös håller med mig…
#20 men dem lädren som ofta följer med (ser ut som western) verkar ju sitta rätt?
#21 - Stigläderfästet är längre bak än på en vanlig bomsadel.
Fast både vanliga stigläder och fendrar fästs på samma ställe.
#24 beror på sadel, på endel står det att dem vanliga fästs i d-ringar längre bak ;)
#25 Så är det iaf inte på börjes och hööks vilket är de jag tittat och känt på.
#26 på några jag läst om verkar dem iaf ha olika fästen ;)