Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1179 ggr
Anna
0

Träna ledarskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat träna rätt mycket ledarskap med Windy, dvs att jag försöker få henne att följa mig när jag svänger, går runt/över saker, stannar osv. Har fram tills nu använt ett långt grimskaft istället för att ha henne helt lös (grimskaftet hänger alltså slappt hela tiden, har det bara för att vänja in både henne o mig så att säga) men ska nästa gång försöka utan grimskaft. Jag brukar också ställa mig vid sidan om henne och "fösa" henne åt sidan så att hon gör piruetter utan att jag rör vid henne, lät konstigt, svårt att förklara.

Nåväl, någon mer här inne som tränar ledarskap med sin häst? Och hur gör ni då? *behöver alla tips jag kan få* Vill utveckla det här mer och mer, tycker det är intressant och roligt.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

bubbelbubbel
0

jag tränar med jango en del, men jag vettekatten om jag kan ge dig några konkreta tips för tillfället, då vi står rätt stilla själva.
men gå ut i skogen kanske ? följa john brukar vi göra.
och träna start och stopp, att hon ska stanna när jag gör det och så…

Anna
0

Ja, gå ut i skogen är givetvis bra, har inte tänkt på det förut. Brukar hålla till i paddocken, ställa upp konor, lägga ut bommar, snurra runt hinderstöd osv.. Skogen nästa ;)

annaattlid.se

Snuttan2
0

Jag tränar på mitt ledarskap varje gång jag hanterar en häst i stort sett, framförallt mitt eget kroppsspråk, gester osv och ser hur hästen reagerar och anpassar mig efter det.

Om jag har något problem med ledarskapet så kan jag tänkas göra särskilda övningar för att få egenom det, annars brukar jag inte naturligt stå och göra en massa övnignar för det, utan det kommer med naturligt när man bara ber/övar på något annat som har en mening i sig.

Men med svinto-ponnyn så tränar jag en del ledarskap eftersom hon är så väldigt tempramentsfull, ponny, sto, dominant och samtidigt väldigt feg, vilket ofta krockar och man får en häst som blir svinigt jobbig… Vi upprepar till och från att hon bara ska stiga undan för mig, och annars tränar vi upp grund-dressyr vid hantering (så som hur man blir ledd, stanna, svänga, att stå stilla fritt när man sköter henne, vanlig uppfostan som att inte nypas, kasta sig, resa sig, sparka emot andra osv), eftersom hon helt enkelt behöver det för att stallpersonalen ska kunna ta ut henne i hagen och man ska kunna ta sig runt med henne.

[slo]
0

Jag gör som snuttan, dvs nästan aldrig några speciella övningar utan bara daglig hantering :)

Peppe
0

#3 nämen, de låter som en exakt beskrivning av min ponnyplutt! ^^

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Peppe, i ett försök att ha koll på ifokus:ars pållar, är inte din pålle/erina en valack? Jag har alltid trott det iallfall Generad

Peppe
0

#6 jo det är han :) men han både beter sig och ser ut som ett sto, alla man träffar ute säger "hon" och "henne" till honom

Snuttan2
0

Och min dam är inte så femenin, de flesta tror att svinto-ponnyn är en valack som något fastnat i baken på Oskyldig

Peppe
0

#8 Hahahahaha XD XD

BTW, kan du inte kommentera d-ponnyn jag nog ska provrida i helgen? tråden "Ev provrida"

Snuttan2
0

Jag mår inte så bra för tillfället och försöker att hålla mig till att bara svara på små-prats-trådar, men ska försöka komma ihåg tills senare :)

Peppe
0

#10 okej :)

Anna
0

*putt* ;)

annaattlid.se

Snuttan2
0

du har fått svar på pm istället.

joytick
0

Hmm… Kan väl inte ge dig några tips på övningar precis.. Men jag kan berätta hur jag brukar göra.

Jag tränar väl ledarskap mest hela tiden när jag är tillsammans med Joy, tex. att jag ska "äta" före henne när det är dags för krafftfoder, att hon ska stanna när jag stannar när vi är ute och går och så. Tycker själv att vi har lyckats ganska bra  då hon igår gick lös bakom mig på promenaden vi tog, har ju endast haft henne i 2 månader :) *stolt*. Och så tuggade hon också, som fölen gör mot dom vuxna när dom ska visa att det är dom (vuxna alltså XD) som bestämmer.

Sen tycker jag att du ska fortsätta göra som du gör, låta henne gå undan "för handen". Inte bara när ni tränar utan också vid in-/utsläpp…

Aourora
0

va kul att du börjat träna nerifrån m henne. :) det finns en bra länkt till övningar /lekar  som är lite NH-aktiga den finns bland länkarna högst upp bredvid Om sajten och Medlemmar… och den heter 7 games eller: de 7 lekarna :)

Lovar att dem är bra att leka med hästen :)

Något annat du akn göra är att aldrig låta hästen gå före dig, veva försiktigt med armen eller grimskaftet framför om hästen försöker gå framför.

Anna
0

#14 Låter härligt. :) Roligt att det går bra för er också.

#15 Ja det är verkligen jättekul tycker jag och intressant, man lär sig mer om hur hästen fungerar på något konstigt sätt tycker jag…

Ska kolla in länken, tack :D

annaattlid.se

Thorsson
0

Jag gör lite så själv. Men just nu inga redskap pga av att jag gör det ibland när jag inte rider och jag är själv istallet (: Först har jag hängande grimskaft och går krokigt och stannar går igång igen. Calle går jätte bra på det sedan släpper jag lös honom. Han är lika duktig då. Problemet är att han aldrig börjar springa när jag gör det. något tips?  Vore jätteschysst (: