Fråga ang. skada i stallet
Om en häst skadar sig i stallet, t.ex sparkar mot ett fönster och fastnar i gallret (som i mitt fall), är det då ägaren själv som ska betala veterinärräkningen för skadan eller kan man få det till att stallägaren "ska" göra det ?
Gallret i fråga är ett galler med vanliga armeringsjärn

Är gallret enligt godkända mått så ska ägaren till hästen betala det. Är dte inte godkända mått vet jag inte vad som händer men ägaren till hästen är väl skyldig till att undersöka stallet innan man flyttar dit hästen.
Jag tycker ägaren i vilket fall.
Ägaren har ju ansvar att kolla så stallet är okej innan man flyttar dit.
Det är inte Stallägarens problem om någon tycker det är fel eller går snett (så länge som det är godkänt)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#2 Precis! Häst har man ju på egen risk. ;)
okej.. vart kan man läsa om vad för typ av galler samt mått som är godkända ? har kollat lite på jordbruksverkets hemsida men hittar inget specifikt om galler just där..
men då vet jag iaf att det är hästägaren som ska undersöka stallet innan man flyttar dit

Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke
står det i bestämmelserna. men frågan är ju hur man ska tolka det. en ponny kan ju lätt fastna i större mellanrum. vet att det varit på tal att enbart spjälor ska förbjudas och att man istället ska ha rutnät där tråden ska ha en viss diameter.

#0 det är du du har strikt ägaransvar, det finns undan tag och det är om man skrivit kontrakt med fodervärd eller tränare att den tar över ansvaret. Du ska se till att hästens stall och miljö är godkänd inte stallägaren, du hyr platsen i befintligt skick och sak kontolera att den håller för din hästs krav.

Var glad att inte hästen sparkade igenom gallret ;)
Inte så kul om dom kommer igenom fönstret :/