Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4639 ggr
my-real-life
0

Hjälp ang. form!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Nu behöver jag hjälp med att hitta fel i denna bild..

Tänkte på ryttarens sits och hästens form..

Bilden är av dålig kvalitet eftersom bilden är tagen ur en film.

viktoria91
0

Tycker ryttaren koncentrerar sig för mycket på att kolla på hästens huvud/öron istället för att kolla dit h*n rider.

Peppe
0

från den vinkeln är det inte mycket man kan säga, men jag får iaf intrycket av att all koncentration läggs på att få ner huvudet på hästen. det baserar jag på den breda handställningen samt att armbågarna pekar utåt vilket pekar mot att stor kraft används i tyglarna, samt att ryttaren tittar ner som hon gör och saknar framåttänk. men det är som sagt svårt att säga från den vinkeln, men det är det intrycket jag får :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

my-real-life
0

Okej tack :)

Här är en annan bild från en annan vinkel, kanske är lättare att bedömma - samma ryttare och häst.

Peppe
0

Det svåra med bilderna är att dom är tagna uppifrån och dessutom snett framifrån/bakifrån och är suddiga. bilder rakt från sidan och där fotografen står i marknivå är lättast :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

my-real-life
0

Okej, har inga från marknivå  eftersom det var en dag i stallet som jag ställde mig och filmade men dessa kanske är lite lättare? ^^

my-real-life
0

Ställde mig och filmade från läktaren*

Zadeira
0

Det är väldigt svårt att säga med den bildkvaliten och vinkeln det är fotograferat från. De två första bilderna tycker jag dock ryttaren ser ut att sitta snett/vara vriden i kroppen, och alltså inte ha vikten rakt över hästen. Ryttaren ser även ut att fokusera alldeles för mycket på hästens huvud, vilket också bidrar till att ryttaren hamnar fel i sadeln..

my-real-life
0

Okej, tack så mycket :D

elli-kleo
0

Min kritik är tagen från alla bilderna, så det är inte från en bild.

Blicken måste riktas mer rakt fram och inte på hästens huvud som den gör på typ alla bilder.

Skänkelläget var på någon bild enligt mina ögon för mkt nertrampad och överdrivet vriden ;)

Ryggen bör rätas upp något, lite fråmåtvikt på vissa bilder (beror troligen på blickens placering)

Tycker att ryttaren ska sluta fokusera så mkt på huvudet viket den verkar göra med tanke på blicken osv

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Em--ma
0

Skänkel bör flyttas fram en liiten bit på några bilder.
Blicken bör tas upp och inte kolla ner på hästen. Gör du det förstörs hela sitsen. Kollar du upp/rakt fram så hamnar du aoutamatiskt rakt med ryggen. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

my-real-life
0

Det är inte jag på bilderna :)