Tömkörning - film..
Hej!
Nu när jag ändå har värmen uppe så lägger jag ut en filmsnutt från vår allra första tömkörning. Vi blåste nästan bort på kuppen, men bara nästan.. =)
Om filmen inte skulle fungera, finns den även här
- Kika gärna på filmen och kommentera gärna vad du tycker och tänker om det hela. Observera att det var allra första gången som jag tömkörde yrla. Hon är ju en vbl.travare så inkörd är hon ju förstås men mer än så varken jag kan eller vet =)
Mvh Tessan
Mvh Tessan
haha, jag la ner länken till filmen för det tog sån tid att ladda, gick in på toa, när jag började höra musik helt plötsligt, och kunde inte fatta var den kom ifrån tänkte, har johan bytt ringsignal på min telefon ?? sen såg jag…:D
jag tyckte det såg fint ut, men jobbigt att springa bakom :P
Såg bra ut i skritten :) Men inte springa bakom, kolla på filmen hur dina tömmar rör sig när du springer… Och sen tänker du efter hur små hjälper hästarna oftast lyssnar på när man rider ;) Tömmarna väger mycket mer, så flax på dom = inte bra.
Bättre då att antingen ta ner tempot så hästen fortfarande travar men du kan gå bakom, eller ta in hästen på en volt, så du lixom longerar med två linor. Går att hitta på mycket kul när man lärt sig en del, lycka till :)

Jättekul att se! Varför lägger du inte ut dem på ridtravarföreningens forum också? Är du inte medlem?
Tycker det såg väldigt fint ut, Yrla gick i en bra form rent allmänt, inte för långt under och fick med sig bakkärran.
Folk osm säger att travare inte kan borde ha smisk.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1: haha vad komiskt… bra skit det där. Musiken alltså =)
#2: jag håller med dig, det var så jäkla jobbigt att springa i traven, att jag inte kunde tänka på något annat än att försöka hålla med.. tragiskt =) Självklart är det inte bra att jag då tappar stabiliteten i händerna. Borde definitivt dra ner på tempot nästa gång och öka kontrollen. Inte blev det bättre av att tömmarna mest ville blåsa iväg hela tiden. Fast det syns inte på filmen att det blåste så in i norden. - Jäkla dag vi valde =) jaja, kanske kan jag trösta mig lite med att travare i regel har en väldigt vägvinnande trav… men ändå =)
har en fråga just när det gäller traven. Fick in Yrla på en volt med tömmarna in mot mig, men då sa en tjej till mig att det var fel att göra så - att tömmarna alltid ska gå på var sin sida om hästen.. och då fick jag ju snällt springa. stämmer detta? För det var mycket lättare att få gumman att trava bra på detta sättet emellanåt. men kanske var det fusk.. =)
#3: jag ansökte faktiskt om att bli medlem då jag fann föreningens mässa på Eurohorse i gbg. Dock har det inte kommit några papper ännu.. men självklart ska man vara medlem =)
Fast filmer vågar jag nog inte lägga ut "bara sådär". Vill ju ha råd och kommenterar, vill inte att folk ska tro att jag försöker "vara något" genom att visa filmer stup i kvarten.. ;)
#4: Tack Lina, vad roligt att du tycker det! Önskar att jag kan lära mig mer, så att Yrla kan få möjligheten bli ännu bättre.. =)

Vi lägger alla ut filmer när vi kan! Gå in och snoka i forumet redan nu (du kan läsa även utan inloggningsuppgifter) så får du själv se. PM:a mig dina uppgifter så kan jag puscha på Jossan lite ang pappren. Hon har rätt mycket att stå i, men det är ju medlemmarna vi är till för. I värsta fall får jag väl åka ut till henne och sätta igång laminatorn ;-)
#5 Nja, alltså… Det finns ju flera sätt att tömköra på volt, beroende på vad du vill få ut och hur hästen reagerar. Antingen kan man ha yttertömmen över ryggen, då blir det ju som att longera fast man har mer kontroll. Eller bakom rumpan och på så sätt rama in hästen bättre om den har en tendens att sladda ut med bakdelen, eller om man vill träna på att flytta undan för tryck.
Det är en hel vetenskap att tömköra, och väldigt kul :)
#6: Detta ska jag kolla upp! Tack för tipset =)
#7: En hel vetenskap är minsann vad det är, men vår debut har gjort mig vetgirig och taggad! ;)
Så med andra ord är det "tillåtet" och kanske till och med bra att stundvis tömköra på en volt, liknande longering? Tycker, eller vill nämligen tycka att detta verkar vettigt, särskilt i traven, - så att jag kan fokusera på pållans rörelser istället för mina egna.. =)
Ja, så som jag har lärt mig så är det både tillåtet och bra att köra på volt. Men självklart är det som all longering, för mycket voltarbete är tråkigt och sliter på hästen.
Har även praktiserat en hel del av det med goda resultat :) Anders Eriksson har gjort en film om tömkörning, jag har för mig att den var bra, eller så var det någon annan… Men se om du hittar den och kika lite :)