Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2937 ggr
Jummie
0

Hjälp ang. sadel

Det är dags att införskaffa en ny sadel till min häst, då hon idag visade tecken på ömhet över ryggen och jag misstänker att detta beror på en missanpassad sadel då hon har vilat i tre veckor och blev riden igår.

Jag antar att hon har hög manke och svängd rygg, sadelutprovare ska kontaktas (någon som har något tips om bra sadelutprovare i Eskilstunatrakten?)

Nu kommer vi väl till det "stora" problemet, och det är att jag inte är miljonär. MÅSTE jag köpa en sadel som kostar skjortan eller finns det bra, billigare alternativ? Jag vill helst ha en dressyrsadel, eller en allround mot dressyr nämligen..

Kan ni säga något utifrån vad ni ser på bilden? (Dock har hon lagt på sig betydligt mer i både fett och muskler så den är väl kanske inte helt rättvis…)

CelsiusT
0

Det går att hitta billiga och bra sadlar. Titta på begagnatmarknaden! Kontakta först en sadelutprovare, h*n kanske har begagnade sadlar till salu som kan passa. Eller så han h*n inte det och då förklarar sadelutprovaren vad du ska leta efter och då när du hittat några så kommer h*n och hjälper dig att prova om någon av dom passar.

Det jag kan se av bilden är att din häst har väldigt hög manke =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jummie
0

Ja, sadelutprovare ska kontaktas, är alldeles för rädd om min häst för att våga lita på mina egna kunskaper (dvs inga, haha) och andras åsikter. Så, så får det iallafall bli. Kollade lite på begagnatmarknaden och det finns ju en del, men jag är dock rädd för att köpa begagnat eftersom jag inte har kunskap för att avgöra hur stoppning/bom ser ut, så att kolla med sadelutprovaren är ett väldigt bra tips och det tackar jag för :)

CelsiusT
0

#2 Tänk på att det är billigare att köpa en sadel med dålig stoppning och det är bättre för dig för då kan du med gott samvete kosta på sadeln en omstoppning och då får du den stoppad efter din hästs rygg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaLundin
0

jag skulle nog säja att det är ganska rak rygg på din häst.

Och för att ge dig ett tips på vad du kan titta på - Lewa är ett gammalt össtyskt märke som inte finns längre. De gjorde bra sadlar och deras dressyrmodell är ganska raka i bommen (ligger perfekt på min pålles ganska raka rygg). De ligger ofta väldigt bra i pris och är oerhört prisvärda även om de ofta är ganska nötta med ålderns rätt. Kan du hitta en sådan med rätt bomvidd till din häst så gör du nog ett fynd.

Jummie
0

#4 Ja, jag tror att det är manken som orsakar det "största" problemet för oss, haha.

Jag ska ta mig en titt och se vad jag hittar, tack för tipset!