Sommarexem- Vintertid?
Jag var o tittade på en ponny igår som hade mycket kort och ojämn man. Min tanke direkt var att ponnyn antagligen har sommarexem, kanske lite snabbt dömt jag vet. Den kanske var ryckt av någon utan glasögon ;)
Men det jag funderar på är om och i så fall hur man kan se nu på vintern att ponnyn lider av sommarexem?

Hästen har kanske sommarexm, kliat av sig all manen och den har helt enkelt inte hunnit växa tillbaka. =)

#0 normalt kan man inte se det möjligen om ägaren inte friserat manen eller en kort pannlugg eller svans.
Om inte hästen är tigrerad för tigergenen kan ge minskad man och svans på en häst.
Det är ursvårt att se om hästen har eksem om man tittar på den på vintern. Många raser har en fantastisk man och svanstillväxt under vintern. dessutom kan hästen skötas väl under sommaren så att man inte ens på sommaren ser att den har eksem.
Det bästa är att fråga ägaren och hoppas att den är ärlig nog för att tala sanning. Om inte annat så för hästens skull.
Det är inte bara så att han kanske har en kompis som biter i manen när de busar?
Fråga om den har sommarexem? :)
Min häst har sommarexem, och det ser man mest på manen och svansen. Alla sår har blivit fina så dom är borta. :) Han har snubbman, som en fjording. Och man ser att han kliat på svansen. Men det växer snart ut igen.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Och även om de har avkliad man så behöver det inte betyda exem. Två av mina ponnyer hittade i sommras en urmysig gran att klia sig i (endast EN dag). Både kliningen + kådan resulterade i en hemsk man…
Men vi har också en häst som har sommarexem, men hon har precis som många andra exemhästar mjäll (alltså inte det vanliga fina dammet/stövet utan hon "fjällar" i hårbotten.
Hakuna matata!

Tack alla! Vad bra med så många svar 
Det var mest en allmän fråga då jag själv inte har någon koll på sommarexem. Jag var bara och tittade/hälsade på ponnyn, inte tittade för att köpa.

Mjället är ju bra att titta efter. Min har exem och är ju mjällig hela året även när det inte kliar. Mjällflagorna är väldigt stora så man kan inte missta dom för stöv!
Skynda långsamt så går det fortare.

Mormor hade ett sto som i princip alla sa att hon hade solexem. Det lustiga var jua tt det var på vintern det var som värst. Hästen såldes och nya ägaren informerades om det men hon ville ta reda på mer exakt vad det var. Det visade sig att hästen var allergisk överkänslig mot damm, men inte så att det tog sig i form av hosta och dyligt, utan hon kliade av man och svans, såg lite ut som exem.. Mormor har ju halm i stallet och det räckte tydligen för att hon skulle reagera.. Nya ägaren har torvblandning och det går jättebra. Nu har hon lång fin man och inga besvär av sin allergi…

Min gamla shettis som dog nu i höstas hade sommareksem och hon kliade sig jätte mycket, fick sår på korset mm, men hennes sista år hade jag lyckats få bukt på det ganska bra, sista sommaren gav jag järnet och hon mådde jätte bra.
På hennes man och svans syntes det att hon hade eksem, svansen var spretig och kort längst upp men hade ändå växt ut och manen var ju kanske ingen vanlig lång fin shettis man utan halvt och spretig, men hon såg ju rätt söt ut i det med ;)
Tror det är olika från häst till häst hur fort det ev. växer ut igen :)
Carpe diem!