lastträna utan bil?
tyvärr har något hänt med min häst som gör att hon inte går på transporten utan att använda linor. jag kunde lasta henne själv utan några problem tidigare. jag vet inte vad som hänt, men jag måste ju försöka lösa problemet.
nu till frågan. kan man lastträna hästen utan att ha en bil kopplad till släpet? man måste väl isf fälla ner stödbenen där bak på släpet?

varöfr jag undrar är att jag inte har tillgång till bil med drag alltid.
Har du bara stödben så lär det knappast vara någon fara så länge du inte har en häst som kastar sig i transporten =)
Hakuna matata!

hahaha nej om det bara vore så väl! =) det är ju snarare tvärtom. när hon väl kommit in så kastar hon sig ut.
detta vill jag med läsa. Är jätterädd att stöden inte ska hålla uppe transporten och välta ändå.. men det är inte så stor risk alltså ?

ja det är det är jag är rädd för med. skulle det hända så förstör det en lastträning väldigt mycket.

måste dock säga att släpet inte välter, utan det lyfter "bara" i fronten. själva balken där lämmen är fäst tar emot när den når marken. har rullat ut en ensilagebal ur ett frånkopplat släp. gissa om jag blev rädd när släpet lyfte? =)
#6 det var så jag menade ;)
precis! har inte direkt en lättlastad häst även om det blivit grymt mycket bätte, men skulle något sådant hända, kommer allt vara förstört, så det känns lite riskabelt..

Jag tränar mina utan bil med stödbenen nere.

#9 inga problem med det? kanon ju!
#7 bra idé!
Har tränat lastning med ett mycket stort halvblod utan bil fast med stödben. de håller. Inga problem. Var bara noga med att låsa dem ordentligt så de inte lossar.
Vi lasttränade Bellman gneom att ha ett släp löst i hagen, utan bil alltså men med stödben i, inga problem.
Jag mende mer att den kastade sig omkring i transpprten!
Men en ensilagebal lär väl väll väga mer än em häst (beroende på häst iofs).Men jag tror inte det är några problem!
Men köp en dragkrok och montera fast i någon stor stolpe om ni har det annars :)
Hakuna matata!
#13 Normalstor häst väger väl ungefär lika mkt som en ensilagebal? Våra ensilagebalar väger ~500kg och mina hästar ~500kg/st. Men det beror väl på stolek både på balen och hästen =P
Lisette: Har du boogie eller enaxlat?
Medarbetare på westernridning.ifokus

ensilagebalen jag lastade ut vägde 300 kg, min häst väger förmodligen mer än så. =)
släpet är enkelaxlat!
#15 Du skulle kanske kunna leta upp vikter som man brukar kunna ha till traktorer ibland (som man hänger på harven eller liknande för att ge me tryck). Eller gå till skroten och hitta några metallklumpar av något slag ^^
Då kan du ju ta dessa och lägga framför transporten (mellan själva huset och där dragkroken ska sitta. 100 kilos motvikt borde ju göra en del i.af! =)
Hakuna matata!

Skulle aldrig riskera detta faktiskt! Det går säkert bra - tills det inte gör det helt plötsligt..!! Den häst som av någon anledning får panik utgör fruktansvärda krafter, och bara tanken på ett par ynka stödben att lita på - eller ännu värre att transporten kommer i rullning… HUVA!! Det är fruktansvärt stor skilllnad på stabiliteten i ett enaxlat jämfört med ett tvåaxlat släp, så NÄ - jag skulle inte ta risken.
#15 Är släpet enaxlat hade jag absolut inte vågat mig på det. Tänk OM det händer något, då har du jobbat dig bakåt.

Jag har båda stödbenen nere och slänger in hästarna i transporten ibland och har aldrig haft problem.
Med stödben nere ordentligt åtdragna och handbromsen i har jag svårt att tro det ska hända något. Skulle den åka iväg är det nog bäst att justrera handbromsen ;-)
Har tränat lasta hästar flera år så med enkelaxlat, fast nu har jag boggi.
Brukar rulla fram den antingen med bil eller för hand och så får den stå där några dagar, dvs bilen måste kopplas från och jag ser ingen anledning till att koppla för varje gång.
Hade en riktigt besvärlig häst som inte stod still i transporten och som kastade sig ut, men det var inga problem med löst släp för det.

#20 nej det är just det som jag tänker med. min gubbe har bilen med drag och är han inte hemma kan jag inte lastträna. :S
det känns skönt att höra att det är folk som lasttränar utan kopplad bil. ska se vad jag kan göra där hemma idag.
Jag skulle aldrig låta en häst gå in i transporten om den inte satt fast i en bil
#22 bara nyfiken. Vad tror du ska hända?
Transporten kan tippa eller välta.
Men välta ( åt sidan) gör den ju även om den sitter på bilen med sådana krafter!
Tippa framåt gör den inte då vikten inte hamnar så långt fram och har du dragit åt stödbenen ordentligt är även tippning bakåt uteslutet.
Jag har lasttränat min häst utan bil kopplad till släpet, hade alltså stösbenen i.
Det gick jätte bra och vi har gjort det flera gånger.
Jag tror inte att det är någon fara
Kan tillägga att min häst väger ca 500 kg
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Bara en fundering, Ni som lastar häst med "lös" transport har ni alltid stödben nedfällda då? (Har bara haft en egen transport och den var boggie utan stödben därför som jag undrar. Brukar transporter ha stödben? )

#27 alla som inte är boggi ska ha stödben

#28 ok, hade ingen aning om det
.
En boggie utan stödben skulle ni använda den på sammasätt?
Lastar i min boggie utan problem ( lös)
Köp pallbockar på Biltema eller liknande, de kostar inte mycket alls. Jag har två bak +stödbenen och en fram bakom stödhjulet. Då kan det garanterat inte hända något eftersom de tar 1500kg styck:)

Annars kan du ju typ sätta fast en dragkrok i en vägg, så är det bara att fästa släpet där :)
Oh snap, vad dum kommentar >.<
Haha, kom på att det blir ganska svårt att rulla dit släpet och så 
Jag har lastat i lös transport, enaxlad med stödben nere, häst på ca 500kg. Utan problem!
Jag skulle aldrig lastat i transporten utan att ha den fast i bilen. Vi har enkel och den välte när jag och pappa gick in i den en gång.. Ne aldrig utan att fästa i bilen. Jag hade inte chansat!

#34 kör man en axlat måste man ha fungerande stödben och har man båda stödbenen nere, då ska transporten stå stadigt om inte ska man inte köra häst i den alls.
#34 öhh, välte den när du och din pappa gick in i den !!!
Hur gjorde ni då ?! Gick ni in på samma sida och den stod med ena hjulet i en slänt !?
Den skulle inte jag våga köra någon häst överhuvud taget i.
#34 Hade ni glömt ta ner stödbenen då eller? För i så fal är det inte så konstigt att den vickade.
#35 Varför skulle det vara farligt att köra hästar i en transport som inte har bra stödben? Jag vet flera transporter som inte alls har stödben, även om dom är enaxlade.
#36 Om du ite har stödben på transporten baktill och ställer dig längst bak i ett enaxlat släp som inte sitter fast i någon bil så tippar det över och ställer sig på "baken" med draghandsken i luften. Det välter inte så att ena hjulet hamnar i luften eller att den lägger sig på sidan, utan bara att det tippar lite så golvet lutar bakåt.
#38 uppfattade det som att den välte, då hon skrev det.
Att den tippar bakåt på en enkelaxlad utan stödben är väl inget konstigt.
Men har man stödben väl åtdragna ska det inte vara någon risk att den tippar vid lastning utan bil.
#39 Men jag kan känna att "väl åtdraget" är väldigt diffust. När jag drar åt det hårdaste jag kan så kommer pappa och kan dra lite till, någon annan hade kanske kunnat dra ännu hårdare. Hur vet man att det är tillräckligt för 5-600kg? Jag vill ju inte testa genom att ställa på hästen och se om den tippar. När jag ställer på hästen vill jag veta till 110% att den kommer att stå, annars kan jag lika gärna strunta i lastträningen för risken att min träning gör det värre är för stor.
Bara min tanke på det hela och anledningen till att JAG aldrig skulle lastträna med en lös transport.
#40 känner desamma som dig. det är inte kul att stå där med en häst som inte är helt säker med transport och den tippar.. inte med en säker häst heller för den delen.
#40 kan ju bara säga av egna erfarenheter med lastning av många olika släp ( både boggi och enkelaxlade) att JAG aldrig haft något problem med att lasta med stödbenen nere.
Då har jag själv dragit åt dem, tjej på 1,60.

#38 man kan hamn i en sittovation när man kör som tvingar en till att koppla ifrån bilen med hästarna kvar i, transporten blir ett tillfälligt stall utan stödben så går det inte.
#43 Fast vet man att man inte har möjlighet till det så sätter man sig inte i den situationen. Jag har inga stödben alls på den transporten jag har nu, inga konstigheter med det.

#44 säg inte det man kan hamn i dom mest mystiska sittovationer om olyckan är framme och stödben är lätt fixat.
Jag skulle aldrig någonsin låta en häst stå kvar i en lös transport under "mystiska situationer".
Antagligen har de hänt något då, och hästar är flyktdjur.
Nej usch, ut med hästen och se alltid till att ha med lång lina så man har en chans att hålla den ist för att låta den stå i en transport som kan tippa.
Håller med #46! För min del har funktionen av stödbenen inget att göra med hurivida jag vågar mig ut och köra hästar i den eller ej.

Jag uppfattade att TS häst var tveksam till att bli lastad och därför behöver bli LASTTRÄNAD.. Och jag säger bara, no no! Där ska definitivt bilen sitta fast där fram… Om (när…) hästar får panik så är det fruktansvärda krafter som kommer lös - fullkomligt onödigt att riskera att förvärra situationen genom att ha en "lös" transport dessutom.. En trygg och van häst kan jag kanske tänka mig skulle kunna stå i en "lös" boogie, men även denna kuse kan bli getingstucken eller liknande… Jag har varit med om när en trygg och van häst gick över bommen i transporten - och vi vet fortfarande inte varför..!! Vågar inte ens TÄNKA på vad som skulle hänt om transporten inte varit fastsatt i en bil…

#48 transporten står stadigare med stödbenen nere, det är inga problem att lastträna utan bil, det har jag gjort massa gånger med osäkra hästar. Det är två stöd bak, två hjul och ett stödhjul fram så stabilt som att gå på fast mark.
Däremot har jag varit med om att handsken lossat från bilen och det var inte roligt, framför allt inte för hunden i bilen som fick en dragkrok som krossade rutan. Slarv jag vet men jag var dum och litade på den som satt fast släpet idag så prov drar jag alltid om det inte är jag som satt fast släpet, man blir vis av erfarenhet.
Är det någon som varit med om att stödbenen inte fungerat rätt åt dragna?