Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 7894 ggr
examynia
0

Filmjölk?

funkar de till lite lösa magar?

nån som har använt?

för och nackdelar?

nån med åsikter om de?

AnnaLundin
0

Filmjölk användes en del förr, idag har man generellt gått ifrån det helt, det anses inte fungera särskilt bra.

Det man idag vet är att vanlig bakjäst är bevisat ha egenheten att skapa en miljö i tarmfloran som är gynnsam för tillväxt av de goda bakterierna. Jästen är det enda som haft den här effekten vid de försök som gjorts.

Ge ½ paket jäst (blå) om dagen i några dagar så ska du se att det blir bättre - förutsatt att hästen är frisk i övrigt.

examynia
0

hmm okej.. tycker de är så svårt de där med allt vad man kan ge dom:P.. de är första dagen iof jag tyckt att de va lite halvlöst så ska se ett par dagar till om de va tillfälligt annars får jag nog göra nåt åt de..

Neiah
0

En häst som jag rider är oxå lite lös i magen. Men då ger ägaren betfor, vetekli & linfrö till frukost (blötlagt), det har faktiskt hjälpt :)

[Grabbarna-A]
0

Prova probimin eller microbalans

Zaphix
0

Vi försökte ge filmjölk till hästen jag var halvfodervärd på förut för att vi trodde tarmfloran var i obalans.

Det enda som filen gjorde var att det tog många veckor innan hästen ville äta kraftfoder från krubban igen och säkert ett halvår innan betfor var omtyckt igen. Han avskydde helt enkelt filmjölk så pass mycket att han inte vågade äta det vi blandat ut det med eller från krubban vi lagt det i på rätt länge..

Vi gav foderjäst sedan, det åt han. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Salish
0

Filmjölk fungerar bättre på människor. Testa det de andra skrivit, och/eller mera hö. Det innehåller mycket fibrer.

Aribigga
0

Proviva är enklare att ge än filmjölk och mitt favoritpreparat mot lösa magar. Har haft två veterinärer som har rekomenderat det.

Annat man kan testa som är att erbjuda pållen varmt vatten, en del gillar det andra inte.

Proviva finns framtaget till hästar som heter proequo och det kostar en hel del.

Loppfrön har jag blivit rekomenderad av veterinär.

Sedan finns det ju en uppsjö av medel man kan ge en häst med lös mage.

Det viktigaste är att se till att den får bra hö och att ta bort kraftfoder.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

Vanlig filmjölk gör ingen nytta, möjligen kan A-fil eller liknande med bakterikultur i hjälpa. Men det är enklare och bätte att ge tarmbakterietillskott som pulver. Vuxna hästar är inte gjorda för att äta mjölkprodukter.

#7: Loppfrön är väl laxerande?

emeliekarlssoonn
0

Vet att en av ponnyerna på ridskolan jag red på när jag var yngre hade en ponny som hade problem med lös mage.
Hon fick koltabletter och filmjölk. Det fungerade men blev dessvärre likadan om man tog bort det.

Aribigga
0

#8 Jag fick det rekomenderat av veterinär med en häst som var lös i magen, det fungerade inte men det gjorde inget annat än proviva på honom.

lurvponnyn.vimeddjur.se

kaka1234567
0

mycket intresangt vill gärna läsa mer

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
0

Filmjölk fungerar till viss del och det är ett gammalt beprövat preparat. Men vanlig jäst är både bättre och enklare att få i hästen.

Så antingen köper man jäst eller gärna foderjäst, eller speciella preparat med bakteriekulturer för hästar om man vill ha det bästa.

Vid tillfälligt lösa magar så är morotspuré väldigt bra (fick det rekomenderat till fölen när mamma är i första brunsten), men hackade morötter fungerar säkert bra det med till vuxna hästar :)

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

grejen är att Proviva är framtaget för människomagar och funkar väldigt bra för människor. Hästarnas tarmsystem ser helt annorlunda ut och Proviva är därför inte alls optimalt för hästmagar.

Koltabletter är också något som funkar bra på människor men som oftast är helt overksamt på hästar.

Det har gjorts försök (forskare) där man har testat alla de här huskurerna för hästmagar och det enda som visade sig ha en effekt som kunde bevisas var just att ge hästarna vanlig bakjäst.

Aribigga
0

#13 Lustigt för proviva har fungerat på hästarna jag har testat på :S

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

#14 - jag vet att det förekommer, men Privivas sammansättning är inte på något sätt optimal för hur hästmagar fungerar. Det är STOR skillnad på hästars och människors matsmältning.

Aribigga
0

#15 Å andra sidan eftersom det förekommer att det fungerar så skadar det ju inte att testa heller, det är lätt att få tag på, billigt och lätt att ge.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaLundin
0

#16 - nej det skadar ju inte. Men jäst är ännu billigare….