Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3677 ggr
13579
0

hjälp ang. flytt

hur lätt är det egentligen att få en passlig stallplats när man flyttar till en helt ny ort, har inget körkort eftersom man är 16? :) och blir beroende av buss eller liknande..
jag ska börja gymnasiet och vill helst ha pållen med. men får lite smått panik hur jag ska få ihop allting. .
har funderat på att gå en hästlinje och ha hästen på skolan=super enkelt. men, ville ju helst gå en annan linje..
någon som varit i samma sits som mig kanske? eller har nåt tips på hur jag ska göra..
tack på förhand!

Lorita
0

Om du nu har hästen hemma så du kan lämna kvar den så ha hästen hemma och flytta själv först och sen letar du stallplats på plats, det lättare att hitta ett bra stall då.

Eller så delar du hästen med någon som läser på hästlinjen och inte har egen häst då kan du ha hästen på skolan och får ner kostnaden och får mer fritid (plugg-tid)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

Gå inte en linje som du inte vill gå! Det blir bara fel. Att göra som Lorita säger är bra, att själv först flytta och sedan leta stallplats när man är där då man oftast bättre vet hur allt ser ut då.

fridak
0

håller med de föregående, har du möjlighet att låta hästen stå kvar hemma tills du hittar ett bra ställe så gör så.

annars så kan du ju söka efter stallplatser redan innan, hittar du ett som verkar bra så flyttar du dit. alla har lite olika krav på stall och når ett stall upp till dem i teorin så brukar det inte vara så dåligt i praktiken att man känner att man vill flytta omedelbart utan kan härda ut tills man hittar perfekta stället.

13579
0

visst kan han stå kvar ett litet tag. viktoria91: alltså, jag vet typ inte vad jag vill gå ännu. men alternativ 1: gå häst eller naturvetenskap häst, sen plugga vidare.
alternativ 2: gå någon annan linje jag e intresserad av och hoppas det blir rätt val och inte plugga vidare. tycker båda alternativen är vettiga..

Elshira
0

#4 Mitt råd jag kan ge (efter att ha bytt gymnasieutbildning en gång redan) är:

Om du kan tänka dig att plugga vidare på universitet - ta då t.ex natur eller någon annan linje med mycket matte och alla dom bitarna som behövs för universitet.

Vill du inte plugga vidare efter gymnasiet - se då till att ta något yrkesförberedande/praktiskt program där du läser kurser som du verkligen kommer att ha användning av i ditt förhoppningsvis framtida yrke.

Har du gått t.ex sam eller natur, men inte läser vidare så är du nästan lite halvt körd. Visst har du ett gymnasiebetyg, men inget mer än det. Och då blir det ett jobb som "alla kan göra" vilket oftast är betydligt sämmre lön.

Så se antingen till att du läser de kurser som behövs för att kunna läsa den universitetslinje du vill gå! Eller så se till att du är attraktiv på arbetsmakrnaden med många färdiga förmågor.

Så gå inte natur med häst/jordbruk eller liknande om du inte verkligen har tänkt att arbeta med det i framtiden. Med ett bättre jobb kommer du garanterat kunna ha häst i framtiden i.af!

Och stallplats - det löser sig! =) Det går att höra sig för med stallplatser redan nu och fixa en. Och passar inte det sedan så har din häst i.af "tak över huvudet" tills du hittat det du verkligen vill ha.

Hakuna matata!

Lorita
0

Häst/jordbruk är inte så lätt att få jobb inom heller, ett litet allmänt tips om man inte vill läsa vidare efter gymnasiet det är att man kan läsa fordon så att man får körkort och för lastbil, sen kan man sikta på att köra djurtransporter och arbetsmarknaden Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning