Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 3243 ggr
examynia
0

ang: löshoppning

Jag undrar bara hur jag ska gå tillväga med att löshoppa en häst som inte riktigt fattar hur å vad han ska göra?..

han springer gärna förbi.. å leder man fram honom till början så fattar han inte riktigt iallafall..utan han tvärvänder oftast å springer "ut" igen..han har hoppat ett par gånger man fattar inte helt iallafall för han springer bara runt i resten av paddocken å tycker att livet är toppen..

hur ska jag göra för att få honom att förstå vad han ska göra? kanske "bygga" upp de på nåt speciellt sätt eller något?

någon som är bra på detta å kan ge lite bra tips?

tänkte att jag skulle försöka variera träningen lite mer än jag gjort tidigare.. vet inte om åldern spelar in.. han är 10 år å han hade nästan inte gjort nåt alls innan han kom till mig för några år sen..

snälla behöver lite tips..Tungan ute

NettanLindholm
0

linor!
sätt upp en bana runt hela där han springer i, så att han inte kan springa förbi eller komma in mot mitten :)

examynia
0

de har jag gjort.. men han tvärvänder gärna å springer ut igen:S..å jag vill gärna inte bli översprungenTungan ute

13579
0

hmm, har du ett lågt hinder?

AnnaLundin
0

Lägg bommarna på marken och led honom runt några varv, fortsätt sen med hästen lös och bommar på marken tills han förstår vad du menar att han ska göra.

När detta funkar, lägg upp bommarna till låga hinder och höj endast lite i taget.

Kom också ihåg rekommendationen att hoppa max 8-10 varv/löshoppningstillfälle, då löshoppning sliter på dem både fysiskt och mentalt! Det är bättre att avbryta när det är "näst bäst" än att hoppa en massa gånger till för att få till det perfekta språnget!!

imsuchadiva
0

Ha alltid många medhjälpare, som "föser" runt hästen. Vänder den så ska alltid någon vara snabb ut och stoppa hästen.

Tycker även att de låter som att du borde kontakta någon som kan vara med, som har löshoppat tidigare och vet hur de går till.

AnnaLundin
0

Något som också är jätteviktigt att komma ihåg är att man alltid befinner sig bakom/snett bakom hästen när man driver den. Är man vid sidan eller till och med aningen framför så gör man hästen förvirrad och den kommer sannolikt vända och springa åt andra hållet.

Elshira
0

Vi är alltid minst 2, gärna 3 personer när vi löshoppar, vi brukar dessutom faktiskt ha en hel bana runt väggen, dvs plastband innanför hela banan. Detta för att höra det så tydligt för hästen som möjligt, och även för att de inte ska lära sig att smita undan (det är ju inte så att vi tvingar fram hästen, men har man hela tiden så så blir det aldrig ens problem med att få in hästen i fållan heller).

Hindret står givetvis på en långsida, någon (oftast ägaren) står på andra långsidan med en hind med lite gott i. Denna personen ansvarar även för att "skicka iväg" hästen.

Sedan är det en eller två personer som håller till ungefär vid svängen (innan hindret) som driver. Det är fördelaktigt att vara två som driver då en kan stå lite i början av svängen och en mer i slutet/närmare hindret.

Men annars så är nyckeln att lära hästen förstå vad man verkligen vill, börja alltid varje träning med att skritta för hand och löst över liggande bommar på marken. Även om de hoppat förr så börja alltid längst ner och arbeta upp höjden sakta.

Och om hästen har hoppat ett par gånger (eller bara bommarna rakt på makren) och sedan bestämmer sig för att fjanta sig så se till att verkligen ha ett starkt drivkomando och använd det strax innan hindret (eller där hästen brukar vända). Själv använder jag mig av röst och ett grimmskaft som jag håller i handen eller en "skrammelburk". Grimmskaftet har jag mest istället för spö efter som det synns bättre (brukar gunga eller snurra på det beroende på hur fort jag vill hästen ska gå). Burken är en läskburk fylld med lite småsten i botten.

Dock är våra hästar vana vid detta och använder det i all annan fri hantering med, om din häst lyssnar mest på longerpiska eller liknande så använd det! =)

Hakuna matata!