Lära mig mer om foder?
1. Jag skulle vilja lära mig mer om foder, det jag vet är att hö ska dem alltid ha mest av och gärna fördelat på ca 3-4 gånger/dag, och kraft foder brukar man ge ca 2 gånger/dag.
Stämmer detta?
2. Vilket kraftfoder gör att:
hästen bygger muskler och får energi?
hästen bygger muskler men får inte mer energi?
hästen får mer energi?
3. Hur ser man till att hästen får i sig tillräkligt med vitaminer, ska man ge tillskott eller se till att det finns i fodret?
Vilka vitaminer och mineraler ska en häst få i sig?
4. Betfor ska ju blkötläggas, men hört att det även är bra att blötlägga det andra kraftfodret, stämemr det?
Om ja kan man blötlägga det när som helst oavsett när dem ska matas? tex blött läga kvällsmaten på f.m?
Mitt tips. gå på föderfäreläsningar. Jag va på en som hölls av utbildade hippologer som arbetar åt St.Hippolyt. Hade låga förväntingar då jag misstänkte att de skulle sälja sitt foder under hela föreläsningen. Men så fel jag hade.
De gick igenom hela hästens matsmältningssystem vad påverkar det, hur det fungerar, vilka sortes foder, överlag, (havre, betfor, korn) som överhuvudtaget kan tas om hand av hästens tarmar. Hur mycket de innehåller stärkelse, och viken gräns som inte får överstigas. o.s.v mot slutet (1/4) av föreläsningen redovisade de olika forskningar som visade vissa saker vilket de då baserat sitt foder på. Mycket nöjd med föreläsningen!
skrev en kort sammanfattning om det här http://vildhast.blogg.se/2010/september/forelasning-om-foder.html
Det är mitt tips. Jag planerar även att gå på en foderföreläsning i Januari som någon annan håller i, ska bli intressant att se.

Bra tips från #1, tänk även på att alla hästar har olika behov. Du kan göra en foderstatsberäkning för att få en bild av vilka behov din häst har.
Som du skriver så är hö (grovfoder) det viktigaste då det är den del av fodret som hästen ska leva på. Arbetar den inte ska den kunna leva på bara hö. Kraftfodret är som du skriver för att ge energi till arbete och ge kroppen möjlighet att bygga muskler. Men som sagt har alla hästar olika behov.
4.Jag tycker det är bra att blötlägga pelletsfoder. i minst 20 cm. Bättre att blötlägga än att riskera foderstrupsförstoppning, även om chansen kanske inte är så stor. Lusern ska alltid blötläggas
Blötte ner mitt kvällsfodret på morgonen, sedan på fm hällde jag på mer vatten iaf det skulle behövas.
Morgonfodret blötte jag upp på kvällen *dock får mina hästar inte kraftfoder på morgonen längre*
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
#3 lusernpellets och betfor ska alltid blötläggas :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
precis om man vill hålla sin häst så naturligt som möjligt vilket är det bästa för den, ska den leva på hö/gräs. Dock med dagens uttarmade marker s sverige kräver hästarna extra mineraler. viss mineralbrist kan visa sig i klåda och andra symptom (de har en lättare dentens att få mugg när de har zink brist har en vet.studie visat). det är endast därför våra hästar får kraftfoder.
sen är det så att hästarnas kraftfoder bör tas om hand i tunntarmen, men kraftfoder med dålig nedbrytningsförmåga(korn, betfor, majs, morrötter) går vidare till tjocktarmen. Det är i tjocktarmen hästens grovfoder tas om hand av mycket viktiga bakterier. När spannmålen istället kommer dit slår det ut grovfodret. Vilket är orsaken till varför en hel del hästar tappar vikt desto mer kraftfoder de får.
Trots att havre har mycket bra nedbrytningsförmåga innehåller det mycket stärkelse, stärkelsen sänker pH i magsäcken vilket är en av de största orsakerna till magsår. en max giva havre per dag till en stor häst var nog 2 kg om jag kommer ihåg rätt.
Hästar är inte skapta till att äta och bryta ner spannmål, därför bör man för hästens skull ge så lite av detta som möjligt.
och som sagt ovan kolla på hästens i fråga behov och foderstat innan man köper hö. Hellre att hästen måste äta mycket hö än att fodras extra med kraftfoder.
Ingen som har något tips på vilket kraftfoder som hjälper hästen att bygga muskler men inte gör hästen piggare? 
svart havre är mycket bra kraftfoder, det har bra nedbrytningsförmåga men dock även mycket stärkelse, kommer inte ihåg men en max gräns för en stor häst är nog 2 kg per dag.
Svart havre är ädlare och saknar det som finns i den vita havren som gör hästar pigga.
#7 aldrig höst talas om det, ska läsa lite mer om det :)
jag skulle rekommendera dig at läsa utfodrignsartiklarna som finns här på forumet - välj Artiklar i svarta listen överst på sidan och när du kommit dit väljer du "foder", där finns artiklarna.
Eller också klickar du direkt här:
Och en kommentar till några ovanstående svar - betfor bör alltid blötläggas, men lusernpellets är inte alls lika farligt. Jag har fodrat med torra lusernpellets i nära 20 år, upp till 7 kg/dag, utan problem. Men det kräver att man har hästar som äter sakta och tuggar maten väl, så att de hinner blöta igenom det med saliv innan de sväljer.
Alla här har gett mig bra info och tips, dock vet jag fortfarande inte vad dem olika grovfodrerna har för skillnader emellan sig och vilket jag ska ge som gör att hästen kan bygga muskler men inte bli piggare?
#10 - har du läst artiklarna jag länkade till? Läs dem noga så tror jag att du kommer få svar.
Det är nämligen en balanserad foderstat med lagom mycket energi och protein, tillsammans med rät mängd allsidig träning som ger en välmusklad häst.
Hästen blir inte nödvändigtvis piggare av mer mat (mer energi) - brukar du bli det?
#11 jo men han han får allt annat genom grovfodret han får nu, det enda är att han har svårt att sätta muskler.
Så behöver inte en hel foderstat med massa olika, utan bara ett tillägg för att hjälpa honom i muskel bygget ;)
Han fick förut krafft som ägaren hade men blev sjukt pigga av det…
#12 - har du analys på grovfodret så att du VET att det ger allt han behöver? Har du uträknad foderstat? Om han har svårt för att sätta muskler så är det förmodligen så att han får för lite proteiner, men det kan man inte veta utan en analys. (det kan ju också vara någon sjukdom som ligger i bakgrunden och spökar, det finns sjukdomar som gör att musklerna förtvinar)
Man kan lägga till diverse tillskott på måfå om man vill, men idealet är att man har en grovfoderanalys att utgå ifrån så att man slipper gissa vad och hur mycket som behövs.
#13 jag har ingen analys på det, dock har ägaren det. Hästarna går på lösdrift, så mängden mat baseras ofta på hur dem är i hullet och hur kallt det är ute.
Jag kan inte ens räkna ut hans behov i förhållandet till träning. Liksom kan inte sånt, ägaren har haft ansvar för hans foder, dock när vi slutade ge krafft så fick han svårare med musklerna, men krafftet gör honom så hemskt pigg, så ska han ha krafft måste jag nog betsla upp vilket vore synd, därför jag vill ha något annat att ge honom…
Han är frisk, då han absolut inte har några symtom på att vara sjuk, utan allt är precis som vanligt ;)
Finns det inget tillskott som ger bara det jag behöver då det bara är det han behöver få i sig? vill inte ge fler olika saker om det enda felet är muskler.
#13 en fråga till, om jag nu räknar ut hur mycket energi och protein han får i sig genom grovfodret, för det är väl det han behöver för att bygga musklerna om jag fattat det rätt?
Sen ska jag räkna ut hur mycket tillskott han behöver? Men hur vet jag ändå folker foder jag ska använda som tillskott? För ingen har ju sagt vilkern sort han bör ha, men det det är väl för att veta mängden jag ska ge behöver göra uträkningen på behover?
Tack för att du hjälper mig fatta lite bättre ;)
#14 - ta reda på vad analysen säjer och återkom i tråden, så ska jag försöka hjälpa dig!
Det FINNS tillskott men för att slippa gissa hur mycket man ska ge och vilket tillskott som passar bäst till just din häst, så vore det bra att få tillgång till analysen samt att veta ungefär hur mycket han äter av grovfodret.
#16 han äter 1-1,5 kaka av hösilage, dock vet jag ju inte hur mycket det är i kilo. Ska till stallet imorgon, ska se om man kan få veta det då, detta var lite kul ju :)
#17 - ta reda på hur mycket det är i kilo också då…
#18 tror inte vi har någon våg i stallet…
#18 har dock en till fråga, hur räknar man ut näringsbehov för hästen har, utifrån vikt + arbetsbelastning?
Jag kan ungefär räkna ut vikten, men hur räknar jag ut arbetsbelastningen?
#20 och #21 - läs i artiklarna…