Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4373 ggr
elli-kleo
0

Transportolycka

Många tänker säkert som mej, "det händer inte mej". men nu för några dagar sedan så hände det :/

Min häst var för 1½ år sedan sjukt lättlastad. Han gick in helt själv i främmande transporter och stod alltid still. Under en period så åkte vi knappt transport och när vi skulle börja igen så krånglade han, vägrade gå in så vi fick börja med linor och då gick det, jag började lastträna honom och fick det till att kunna lasta honom utan problem, dock så vill han inte gå in själv, vilket är synd, då allt blev så mkt änklare då :/

När jag skulle åka iväg till ridhuset senast hade den transpårten vi skulle ha stått i snön ett bra tag så vi fick skotta fram den, min häst som stod i stallet och såg hur vi höll på blev lite nervös, han vblir alltid lite spänd när vi ska åka någonstann. Min låssaspappa koppplade på släpet och jag frågade av gammal rutin "sitter den på som den ska?" och han svarar utan att kolla "ja".

När jag tar ut min redan spända häst så känner jag direkt "idag kommer det aldrig att gå", han blev jätte nervös och trotts att jag var lugn vägrade han att gå in 3 gånger. En 4 gång trodde jag att jag hade övertalat honom när han ställde sej på rampen, men då vickar transporten och han och jag kastar oss ut ur den! Transporten ställer sej och det blir en riktig duns! Min häst blir såklart livrädd.

Denna miss har vi aldrig haft förut, troligen var det is som gjorde att den inte satt ordentligt.

Jag blev otroligt ledsen och upprörd över vad som kanske kunnat hända! Att transporten låsnat på stora vägen eller något.

Jag vet ärligt talat inte om jag vill låta min häst åka igen Gråter

Han kommer att vara rädd och idag så ska jag iväg på hoppträning och jag vet inte hur jag ska göra! Ska jag försöka lasta honom med linor, det brukar ju gå? Jag ska tävla i helgen också

Snälla gå inte på och säg att jag gjorde fel för det vet jag redan…

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

lisette
0

låt någonannan lasta hästen åt dig. du kommer att utstråla osäkerhet och det känner han direkt.

tur att det inte hände mer, men så förargligt det är när lastningen går fel och hästen börjar strula.

bunnyheart
0

håller med #1..

/Johanna http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

elli-kleo
0

nu har jag varit iväg på hoppträningen.

när vi skulle åka dit var han spänd, men vi provade med linor och han gick in. på vägen tillbaka fick jag prova kanske 3 gånger men han gick in utan linor. ska börja lastträna honom och få honom att gå in själv igen och vara helt trygg! annars känns det som att jag inte fått igenom det ;)

tack för tipsen iaf :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

AnnaLundin
0

Jag har råkat ut för samma en gång och faktum är att den hästen inte alls blev rädd, utan vi lastade och åkte som vanligt när släpet var ordentligt kopplat igen.

Jag tror ärligt talat att vi människor överför våra egna rädslor på hästarna, de tänker inte lika mycket som vi gör…

Zahara
0

Har tappat en transport med två 9mån halvblod i, som tur e hamnade transporten stående i diket med de båda fölen hängandes på bommen! men de enda som var lite nervösa var jag och föraren! de två var coollugna. kom ur transporten efter en massa puttande och slitande då det blev 45 graders vinkel på släp och läm! Sen promenerade de rätt in i nästa transport och åkte lugnt vidare :) Kulhandsken hade i detta fall gått sönder och som var låg vi bara i 30km då vi fick möte av ett ryttarekipage!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus