Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4262 ggr
[VictoriaR]
0

Ovanligt med skötare?

Är det verkligen så ovanligt att vara skötare på privathäst?

I det förra stallet frågade de tom varför jag var där när jag inte red. Blev lite paff, varför kan inte jag åka ut och bara pyssla med hästen och allt runtomkring. Detta sker ju hela tiden inom ridskolorna, men privat verkar det inte vara så vanligt med skötare. Antingen har man egen eller så är man medryttare.

I nuvarande stallet har jag inte fått några sådana kommentarer, bara typ "är du här igen", men inga frågor i alla fall.

Undrar bara om det verkligen är så ovanligt, har fått ett sådant intryck.

kaka1234567
0

De är faktiskt väldigt ovanligt. Man är oftast medryttare,med egen =)

De är vanligt med skötare på ridskolor men jag har aldrig träffat eller hört mågon va skötare på en privat häst

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CelsiusT
0

Har aldrig hört någon vara skötare utan att rida på privathäst. Ridskolehästar rids ju så mkt och får kanske inte lika mycket ompyssling att där kan en skötare vara till stor hjälp. Medan en privathästägare kanske inte har så stor användning av någon som bara springer och pysslar med hästen utan heldre vill ha ridhjälp. Eller så vill man ha skötare men då brukar man ge ridning som "lön". Så en skötare på ridhäst får oftast även rida, även om det kanske inte är lika "avancerad" ridning som en medryttare får göra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[VictoriaR]
0

#1 Precis min tanke!

#2 Ägaren har redan en medryttare men behöver någon som kommer de dagar då ägaren och medryttaren inte kan. Man kan ju inte bara strunta i att åka ut till stallet och låta hästen stå…

CelsiusT
0

#3 Ja men är det sådana omständigheter så kan det ju behövas en skötare. Men det kan väl inte bli många dagar på året? Det skulle jag nog kalla "hästvakt" om varken ägaren eller medryttaren kan åka ut. Man åker ju inte bara ut dom dagar man ska rida + att man åker ut dom dagar man rider så hålls häten igång borde det inte bli många dagar per år som ingen av ägaren eller medryttaren kan åka ut.

Lorita
0

förr var inte skötare alls konstigt och jag tycker det är ett bra sätt att lära sig mera, för mig betalar en medryttare och en skötare hjäpertill att sköta hästen och får i utbyte kunskap av ägaren.

Har inte alla ridskolehästar en skötare idag?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[VictoriaR]
0

#4 Vanliga skolveckor blir det typ 2 dagar i veckan, vid lov blir det mer, förra veckan var jag där 5 dagar så det är inte alls så lite.

#5 Precis så. Jag lär mig jättemycket och är tacksam för att ägaren delar med sig av sin kunskap.

Och jag är säker på att alla ridskolehästar har skötare, var i alla fall så när jag red på ridskola för 4-5 år sedan.

CelsiusT
0

#6 Är du där när ägaren/medryttaren är där ockå då? Eller menar du att varken ägaren eller medryttaren är där och rider/sköter hästen? Är dom bara där när det ska ridas då eller?

[VictoriaR]
0

Kan tillägga att ägaren pluggar.

#6 Nope, jag är alltid där själv. Just nu är den ju halt så medryttare har antagligen ingen lust att komma ut, men tänk dig två dagar i veckan,säkert en till vardag om jag ville men har inte tid..

CelsiusT
0

#8 Ja det är ju bra för ägaren om denne nu vill ha det så och kanke bra för dig med om du trivs med det? Får du betalt?

[VictoriaR]
0

#9 Både nu och förut har ägaren skaffat skötare pga av tidsbrist. Nej jag får inte betalt, däremot en massa gratis kunskap :)

Tusen
0

Underbart att det finns människor som du.Kyss

Vi har t.o.m. svårt att få medryttare till våra ponnysar. Vi bor lite tokigt till så man måste ha bil för att komma till oss. Närmsta busshållplast ligger drygt 3 km från oss och bussarna går tok sällan. Mellan två till 4 ggr per dag beroende av om det är skola eller inte. På helgerna går inga bussar alls.

[VictoriaR]
0

#11 Tack, ägaren visar att hon uppskattar all hjälp jag ger henne, så det känns jättebra :)

kommunikationerna kan då ställa till det..kan själv inte ta mig till stall om man behöver bil Foten i munnen Rynkar på näsan

[Juniette]
0

Jag upplever att det va vanligare förr.
Man va glad om man bara fick vara i ett stall och mocka, borsta, smörja ta ut och in hästar och bara vara nära dom.
Jag hade det så och lärde mig massor på det.

Nu känns det som att ingen skulle kunna tänka sig att pyssla med en häst om de inte får rida i gengäld.

Du är fantastisk, såna som dig saknas verkligen nu för tiden.

AnnaLundin
0

Det är nog generellt så idag att det är mer ovanligt med hästskötare som åker till stallet utan att få rida. Curlingsamhället….
När jag var liten var stallet alltid fullt av (i princip enbart) tjejer som skötte oom hästarna där, både ridskolehästar och privathästar. Det var ingen som räknade med att få rida utan man gjorde det nog mest för sitt eget höga nöjes skull Vi kunde stå i timmar på kvällarna och rykta våra hästar - idag är det nog många hästägare som knappt äger ryktborste och skrapa….

Jag är oerhört tacksam över att ha hittat en medryttare till mitt halvblodssto, trots att jag bor lika pissigt till som #11. Min medryttare pluggar i Kalmar och tar bussen när hon ska hit, den stannar utmed stora vägen, 3 km härifrån. Vi har helt enkelt parkerat en cykel till henne nere vid busshållplatsen så hon cyklar sista biten hit. Kyss Såna engagerade hästtjejer växer inte på träd idag!

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Hur funkar det nu på vintern då?

Nu har vi haft turen att hitta två syskon som gärna kommer ut och ridewr våra hästar. Men utan engagerade föräldrar skulle de aldrig kunna komma hit. De bor inte mer än 7 km ifrån oss men tyvärr går bussarna åt helt andra håll så om de skulle ta bussen får de först åka in till centrum 8 km därefrån och byta buss där för att sedan åka 1,2 mil för att komma till vår busshållplats. Sen gå dryga 3 km innan de kommer hem till oss. det lär ta ett par timmar bara det i ena riktningen. Så vi är jättetacksamma att deras föräldrar skjutsar dem hit flera gånger i veckan. Som tack får de både rida hästarna här hemma men även tävla dem om de vill.

AnnaLundin
0

#15 - om man bortser från att det inte har varit ridbart knappt alls och att tjejen varit "hemma" på jullov i några veckor, så har det funkat likadant sedan snön kom.

Maja
0

Skötare är nog inte lika vanligt nu, men det förekommer helt klart!

Jag var medryttare på en ung islandshäst för ett tag sedan och åkte buss i 1,5 timme, gick sedan 5 km enkel väg i snöstorm, ösregn och åska för att ibland bara borsta på hästen och sedan gå 5 km igen och sitta på en buss i 1,5 timme hem igen. :P Haha, hade man hästabstinens så hade man… ;)

Lorita
0

Vilken tråkig utveckling, att stallet som fritidsgård försvinner och att man ska få betalt för att har roligt med hästar. Det är ju så lärorikt att vara hästskötare, man lär sig ansvar och att ta hand om ett djur.

VictoriaR, jag hoppas inte du är så unik som det låter här i tråden, när jag var barn gjorde jag allt bara för att få vara med hästar och i stallet sen när jag var 13 kom lyckan med egen häst och då hade man rutin på att sköta en häst, man visste också vad man gav sig in på Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

Dem ridskolor jag har varit på har inte haft skötare, visserligen bara två stycken. Den ena hade det inte på grund av att det lätt kan bli taskig attityd bland eleverna då. Båda ridskolorna var sånna att man fick borsta på den hästen man ville.

Vet att min mamma gick på en ridskola (för ca 45 år sedan) med skötarsystem och hade en favorithäst där som hette Ujippa, hon var inte skötare till henne men en dag så hade hon köpt nya fina borstar och skulle då borsta sin favorithäst. Skötaren sa då snäsigt till henne att det fick hon minnsan inte för det var jobbigt för Ujippa att en massa småtjejer sprang och borstade på henne hela tiden. Den kvällen slutade givetvis i gråt för min mamma men hon hämnades sen med att köpa Ujippas föl ;)

Själv vet jag inte om jag skulle vilja ha någon som springer och håller på med min ponny när jag inte är i stallet, fast hade jag behövt hästpassning så hade det ju varit suveränt. Skaffar man häst så borde man kanske tycka om att pyssla med allt i stallet och hästen och har inte behov av någon som gör det åt en men på ridskolor kan det kanske vara en avlastning på personalen om man vet att hästarna blir borstade i alla fall.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#19 Det är samma tanke och känsla som jag har inför det hela. Ridskolor kan det vara en bra idé att det finns tjejer som vill pyssla (på ridskolan jag gick på så borstade man också på den häst man ville).

Jag skulle inte heller vilja ha någon som ska grejja med mina hästar när jag inte är där. Därremot kommer det ofta en tjej till stallet när jag är där och hon hjälper alltid till. Då kan jag dessutom lära henne och dela med mig av min kunskap (det kan jag ju inte när jag inte är där). Hon är för liten för att rida min häst men hon brukar få "rida" lite när jag är med och jag ger henne lite lektion ibland. Men hon vet mycket väl om att hon inte får gå in i hagen eller öppna hagen eller liknande när jag inte är där.

Jag tycker nog precis som #19 att har man häst så ska man nog gilla att pyssla med alla delarna, det känns inte riktigt rätt annars. Självklart kan man behöva hjälp ibland, både med ridningen och med passningen. Och visst är det bra då att ha någon där som har varit med i stallet och vet hur det fungerar innan jag själv ska bort. Men för mig låter det väldigt mycket att vara borta från sin häst så mkt att man hinner ha både medryttare och skötare. Dock kan jag förstå det om man tex tillfälligt en period pluggar. Då kan det vara bra att ha någon/några som hjälper till.

AnnaLundin
0

På de ridskolor jag har varit har man haft ett system där skötarna tar hand om sina sköthästar, men att de INTE får lägga beslag på dem helt utan att alla som är på ridskolan har tillgång till alla hästar om de vill rykta och pyssla. Jag kan inte påminna mig om någon enda gång då detta varit ett problem.