Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 6408 ggr
xcandygirl
2011-01-01, 16:49

Kan inte hålla kort galopp

Hejhej!

Jag har ett New Foreststo som är ganska gammal. Trots det hänger hon fortfarande med i svängarna, så jag kan arbeta henne som vanligt utan att behöva tänka på hennes ålder.

Det enda problemet med våran träning är att hon knappt kan hålla kort galopp. Antingen så ska det gå snabbt eller inte alls. Det gör mig aningen frustrerad, för jag vet inte hur jag tränar bort det, eller om det ens är hennes fel överhuvetaget. Jag vill veta vad ni tror och om ni har några tips eller övningar.

Vad tror ni?

Gronstedt
2011-01-01, 16:54

Kort galopp är jobbigare än snabb och hon har förmodligen inte styrkan att hålla den korta galoppen. Riktad träning av ryggmuskler är mitt tips (tömkörning, klättring, bommar …).

Kanske också foderstaten måste ändras för att passa hennes ålder? En äldre häst kan behöva mer protein och kanske mer fett i sin kost för att bibehålla muskelmassan även om träningen är densamma.

Elshira
2011-01-01, 17:17

Precis som #1 säger så är det mycket(!!!) jobbigare med kort samlad galopp. Rid henne mycket i form i skitt och trav så musklerna byggs upp, och på så vis kan du längre fram börja rida i kort galopp.

Jag brukar t.ex alltid variera lite när jag är ute och rider i skogen på grusvägar. Jag passar på att träna lite i form när man ändå skrittar mycket, och travar lugnt.

Annars förutom kost så är det stärkande övningar som redan sagt klättring och bommar väldigt bra!

Hakuna matata!

kaka1234567
2011-01-01, 18:55

Kolla foderstaten mennonit annars som ovan sagt

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Birke
2011-01-01, 22:10

Skyll aldrig på hästen. Hon saknar helt enkelt styrkan för att hålla kort galopp, då det är mer krävande än "vanlig" galopp.

kaka1234567
2011-01-02, 02:18
elli-kleo
2011-01-02, 14:50

Troligen har hästen inte musklerna för att hålla en kortare galopp. Mitt tips är att träna mkt bommar och baktränning för att bygga upp mer muskler.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kaka1234567
2011-01-02, 15:14

Sen kan man inte bygga muskler utan byggsten alltså kolla så att de är tillräklig näring i höt. Som tex protiner de som är bygg stenen. Om de är brist på protener är lucarn mycket bra

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Ellahpella]
2011-01-03, 00:20

Har vart med om precis samma sak.

Min häst bockade & var otroligt het i galoppen.

(Den förra ägaren red henne bara som ung och hon var 15 år när vi fick hem henne, så det var ett tag sedan hon hade en sadel på ryggen)

"Det tog även ett tag innan vi kunde rida henne överhuvudtaget"

När vi kommit så långt att det var dags att galoppera så var hon som sagt "super het".

Det jag gjorde var att trava långa sträckor med henne ute i naturen.

Med tiden orkade hon trava sammlat utan att jag fick lov att hålla in henne.

Då satte jag mig ner i sadeln hela den där långa trav sträckan "villket är jobbigt för både mig och hästen, men bra träning".

Sedan utvecklade jag även det till att hon skulle gå fint i form.

Det tog några månader , så man måste ha tålamod.

Sedan var det dags för att galoppera på henne igen.

Hon var mycket lättare att handtera, men var fortfarande "het".

Så jag gjorde samma sak i galoppen och nu funkar det hur bra som helst :)

xcandygirl
2011-01-03, 18:50

tack så hemskt mycket! Hon kan inte äta vanligt hö eller halm eftersom hon är dammkänslig, men hon käkar hösilage (om det ens hette så? haha, länge sen jag snacka om det.:c). I maten får hon müsli, pellets, mineraler och kalk. Saltsten har de i hagen såklart. Hon får också B-vitamin. Någon som har ett förslag som man kan lägga till ? Kram!<3

[Ellahpella]
2011-01-04, 23:45

Betfor? =)

Zaphix
2011-01-05, 01:30

#9: Helt OT, men måste få fråga vad det är för sadel du har? Bomlös? Märke? Nu belv jag nyfiken. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

xcandygirl
2011-01-05, 21:19

jag är långt ifrån någon "märkesmänniska" så jag har ingen aning ^^, men bomlös och ful är den haha ;) Vi har haft ett j*kla problem med sadlar, och efter att ha provat fyra stycken olika som satt på ett ungefär lika danmt: Gled som på en isbana, så bestämde vi oss för den sadel vi fick med henne. :) Det är den enda sadel som passar henne, så det får tyverr bli den hahaha. :p  Gammal men bekväm (:

Upp till toppen