Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3381 ggr
Betty
0

Framskor slår i bakskor

Hej!

Har en snabb fråga. Har precis satt igång min häst efter en vrickning, hon har vilat i en månad och skrittas nu på lång tygel i 20 min. Nu är det så att hon har borjat tampa på framskorna med bakskorna så det är mycket "klink klonk" när jag rider. Varför är det så?

bunnyheart
0

Vet faktiskt inte riktigt. Men du kanske skulle ha boots så att hon inte skadar sig?

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Kimpa
0

Har du bytt hovslagare för ett tag sedan?

Betty
0

#3 Nja grejen är att jag inte har haft henne så länge så hon har bara hunnit bli skodd hos mig en gång. Min tanke är att hon är obalanserad i kroppen efter att hon har vilat för jag har inte upplevt att hon trampar på sig annars….hon är lite pigg nu oxå.

Ska prata med hovslagaren och se, men jag är så sjukt nojjig att hon inte är fräch än, dock reagerade hon inte på böjprov veterinären sist var här..

AnnaLundin
0

Det skulle kunna bero på den nya hovslagarens jobb. Kanske behövs en aningen snabbare överrullning fram och fördröjd överrullning bak för att slippa det.

Nämn detta för hovslagaren vid nästa skoning.

Zaphix
0

Förra hästen, varmblodstravare, gjorde så i traven på vintern då han hade brodd. Visade sig att han hade för långa tår fram så nya hovslagaren tog bort nästan två centimeter till där vilket ökade överrullningen (Nu var inte hovarna i speciellt bra form på andra sätt heller.) och gjorde så steget bak fick fördröjning lite, minns inte på vilket sätt dock.

Det blev bättre, han slog inte i lika mycket längre men slår fortfarande i om han hamnar i för mycket framvikt när man travar. Men samlar han upp sig, kortar stegen ifrån sina normala älgkliv så slår han inte.

Han slog i bakhovarnas framsida i broddarna på framfötterna så han fick skador på bakhovarna.

Min kallblodstravare gör så ibland, inte i ridningen med när vi kör i snabb trav. För honim är inte problemet skoningen, utan att han lätt blir framtung och behöver balansera upp sig, gör han det slår han inte i. Ska dock köpa skalpers att sätta på bakhovarna för att undvika skador på hoven tills jag kommit fram till vart gränsen mellan den trav han kan balansera upp och den han inte kan är.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bunnyheart
0

ja det kan ju bero på hovslagarens jobb som ovan skrivit.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Betty
0

ja jag får prata med honom. och se lite framöver om det fortsätter. hon ska skos nästa gång 30 jan.  Bara mest nojjig att ngt är fel på henne ändå..

lisette
0

sätt på henne boots i hagen tills han kommer nästa gång. det är väldigt lätt att hon trampar av skorna annars och det är ju fruktansvärt irriterande.

hade en hovslagare som fick komma ut en gång i veckan och slå på tappskor. ny har jag bytt och skorna sitter som berget!

Elshira
0

Kör med boots om det verkar behölvas till nästa skoning, och be hovslagaren tvära tån lite i fram så överrullningen blir snabbare - och låt tån i bak vara kvar =) Då hinner fram undan fortare och preblemet är löst för de föesta hästar!

Det är troligtvis detta det hänger på om hästen inte var så innan i.af, annars hade den ju antagligen varit snubblig redan från början.

Hakuna matata!