Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 4251 ggr
Caspianowner
0

Slut på maffiametoder ! !

Arabföreningen har fått sin dom

Läs och begrunda

Länk

Det blir nog bara för de andra rasföreningarna att följa efter.

Tusen
0

År det så många som gör detta, då?

Vilka gör fel, vilka gör rätt?

[Juniette]
0

Vilka fler gör så?

Caspianowner
0

# 2

Allt för många rasföreningar i Sverige  ! ! ! !

Har själv varit med på SJV och diskuterat plan och riktlinjer och registreringshållande för en ny ras redan för ca 6 år sedan.

SJV:s tjänstemän förklarade redan då mycket tydligt vad som gällde med prissättning för registrering mm så dom här reglerna som har kommit i dagen idag är inte på någotvis nya, det har bara blivit påtalat och kommit i dagen just nu.

Samma sak gällde för framtagande av pass, endast självkostnad fick tas ut. Maxbeloppet var då 400 kr. Men om en förening valde att göra ett enkelt pass som kostade mindre så fick bara den summan tas ut.

Vad som också framkom tydligt var att en liten förening som våran som inte hade något behov av, eller för den skull någon möjlighet att ha anställd personal så fick man inte heller lägga in något arvvode i kostnaden för pass.

Dessutom var dom väldigt tydliga med att vi inte fick diffrentiera avgifterna och ta ut mer av icke medlemmar. Så beakta att inget av detta är något nytt.

Att det sen inte fungerat så i praktiken beror bara på att ett antal föreningar gjort som dem velat och ingen har klagat.

Tusen
0

Russavelsföreningen tar nog inte ut för mycket i så fall.Skrattande I flera år var det gratis att få pass till sitt russ. Idag tror jag ett pass kostar 400 kr. Helt i sin ordning alltså.Glad Vet dock att det tillkommer en straffavgift (på 300kr)  om man "såsar" med att lämna in pappren. Fast det tycker jag nästan är bra, för det är klart en massa extraarbete då registratorn jobbar ideellt annars.

[Juniette]
0

#3 Säg gärna vilka rasföreningar.
Själv har jag bara hittills hört detta om just arabföreningen.

Tusen
0

#5 Shettis också tror jag.

AnnaLundin
0

#5 - VIlket är det som SSS gör? De har åtminstone inte skilda taxor för medlem resp inte medlem. Och de har absolut inga oskäliga avgifter för det.

Tusen
0

#7 Tar inte shettisförbundet ut rätt mycket i avgift på passen och likadant vid kastrering och ägarbyte? Obestämd Jag vet folk som inte vill skicka in om att deras hingstar kastreras just för att det tas ut en avgifter för det också. Det är väl inte så bra kanske?!

Sen gör de ju dessutom fel då de kräver in passen vid varje ägarbyte och kastrering osv. Ett sätt att tjäna pengar kanske?

Caspianowner
0

Svar till några ovan

Bara läsa själva vad som står nedan

Länsstyrelsen har också beslutat att det inte får kosta mer att registrera hästen efter födelseåret och bolaget har fått ett föreläggande att inkomma med ett detaljerat svar på vilka ökade kostnader som registrering av äldre hästar medför

# 7

Jo vi som var nere till SJV  fick klart förstått av dessa tjänstemän att man inte fick ta ut några som helst extra avgifter för registreringar, heller inte ta ut extra avgifter för överåriga.  Vilket jag idag vet att även Shetlandssällskapet tar ut. och så även andra föreningar gör.

Ägarbytesavgifterna som tas ut av föreningarna är inte heller något som en förening får ta ut kostnader för, endast kostnad för porto.

Vad det gäller passkostnaderna som föreningarna tagit fram så har jag i vart fall inte sett ett endaste pass i Sverige som står att kosta 400kr. i materialkostnader. Där har många föreningar hämtat hem många tusen kronor på.

bell
0

#0 Vet du hur ARAB ska göra efter 1/1 2011? Vem som ska regga & passa araberna då?

AnnaLundin
0

#8 - man måste skilja på äpplen och päron i sammanhanget. Alla tar nog ut en avgift för de förändringar i pass och register som ska göras, där ägarbyte är det vanligaste. "rätt mycket" är väl en definitionsfråga… Det kostar en slant (150 kr) + postförskottsavgift och det är väl helt okej. Ägarbyte är för övrigt enda anledningen till att skicka in passet numera. Det kostar 100 kr att uppdatera i passet att hästen blivit valack. Eftersom man numera inte ska skicka in passet för annat än ägarbyte så vet jag inte om det kostar om man bara meddelar kastrering via e-post eller nåt.

(det störde förvisso mig att det kostar lika mycket att byta ut ett gammalt registreringsbevis mot ett pass som att nyregistrera ponny efter årsskiftet…)

Tusen
0

#11 Tror inte ens att man FÅR skicka iväg passet längre. Läste det någonstans och länkade dit då vi hade den diskussionen igång här iFokus. Skrattande

Kanske shettisförbundet får lov att ändra på det förfarandet också i framtiden och göra som bl.a. russavelsföreningen gör. (Ägarbeviset finns på separat lapp)

Caspianowner
0

# 11

Spelar ingen roll vad enskild anser tycker.

ALLA föreningar har samma regler att följa i detta ämne.

Caspianowner
0
AnnaLundin
0

#12 - jo faktiskt, man FÅR skicka iväg passet vid ägarbyten, men det är enda gången. Enligt den info som skrivit i Shetlandstidningen då är det till och med så att de föreningar som inte kräver in passet vid ägarbyge gör fel, enligt SJV…

Tusen
0

#15 Detta svar fick jag från "vår" registrator i SvRAF.

"i kommissionens förordning EG nr 504/2008 står det att passet alltid skall följa hästen, men det finns ett antal undantag, men vad jag kan finna står ingenting om att ägarbyte är ett av dem.

Vid fråga har Jordbruksverket innan sagt att det är upp till föreningen vilka rutiner vi har och i SvRAF:s av JV godkända plan- och riktlinjer står att enbart ägarbyteslapp skall in vid ägarbyte."

Caspianowner
0

Vad sker om jag står utan passet ( Den ligger nu hos föreningens registrator el är på väg eller ifrån registratorn ) hästen måste akut under vård ?. eller i värsta fall måste av gården för en resa till klinik ? ?

Tusen
0

#17 Det är just därför som man inte ska skicka in passet vid ägarbyten. Passet är ingen värdehandling.

Caspianowner
0

Ja då är 10 föreningarna klara och de som icke ännu är …  SJV väntar på kompleteringar-

2 har fått beskedet att inte få fortsätta, Morgan & Arab.

SEr att det saknas ett par mindre föreningar, bla. föreningen för Caspisk häst.

Läs vidare här SJV