Dessa pälsätare...
Förra vintern drabbades min häst något förskräckligt av pälsätare, dock var han inte min häst då så jag kunde inte göra så mycket åt det. Några av de andra i hagen drabbades också, men inte lika mycket och bara valackerna/hingstarna. Jag börjar misstänka att dom har kommit tillbaka även i år, så nu vill jag se till så att det inte blir mera och absolut inte så som han såg ut i våras. Och att städa stallet kommer ingen annan gå med på att göra eftersom de står på lösdrift och inte är i stallet så ofta. Stallägaren misstänker att det är i skogen, för stona som inte står i skogen får inga pälsätare, fast de använder samma borstar på valackerna och stona (ridskola, turridning osv.) Ska nog också fråga veterinären när hon kommer och vaccinerar nästa gång i slutet av januari.
Jag har Switch Pour On, och tänkte använda det, men känns inte som att det räcker. Läste någonstans att man kunde tvätta med lusschampoo för hund? Hittar dock ingenstans att köpa det på internet. Dessutom kan det blir lite problematiskt, eftersom det är kallstall och kallvatten…
Tänker också göra ren alla mina borstar och andra saker de kan bosätta sig i.
Har någon nåt tips på vad jag ska göra?

Om dem nu kommer från skogen måste dom gå där då? Där finns ingen annan hage eller man kan stänga av skogen?
Det går inte, för då har dom inget vatten, finns bara vattekoppar med värme i den hagen och stohagen. Och stänger man av skogen blir hage för liten, dessutom är dom praktiskt taget i utkanten av skogen, så det hjälper nog inte så mycket ändå :(
Lusschapoo för hund och katt har blivit olagliga, så det kan du nog inte hitta. :/
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3 Jaha… :p
Fas sök på loppschampoo. Fick faktiskt upp ett par.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har hört att det i vissa fall hjälper att raka halsen under manen, bara kanske 2-3 skärlängder. Så gjorde ägaren till medryttarhästen på unghästen för att undvika att han skulle få det igen och jag har inte sett några pälsätare på honom i år.

Etotalpuder
Vi har fått pälsätare på nästan alla nyinköpta hästar av någon anledning ( det har vi märkt första vintern hos oss).
Har pudrat in dem med Etotal ( för iller) på de angripna ställena och lite runt om. Har gett effekt DIREKT och har ibland behandlat en gång till en vecka senare, bara utifall…
Kan starkt rekomendera det den här årstiden för att man slipper raka eller blöta ner dem.
Stå ute vid behandling, då det inte är så bra att andas in.
På alla våra som haft pälsätare och behandlats med Etotal,
har klarat sig från pälsätare vintrarna efteråt.
Fick rådet av min vet att ta avantgard på min häst när hon fick löss, 4st pippeter en mellan öron två på manke och en på rumpa, detta på häst på ca 450kg ta den förpakning till tyngsta hund (är receptfritt på apoteket) våra löss försvann :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Switch Pour On hjälper väl inte mot pälsätare?!
Har aldrig haft problem med pälsätare på mina hästar, men vet andra som använder Etotal.

#9 fungerar bra när du har blodsugande löss.
På pälsätare gör vi som #6 och #7. Pälsätarna kan leva rätt länge utan värd så länge de har päls att knapra på.
Jag har även provat Switch Pour On och det har fungerat bra men är dyrt, på vet ordination ska ju hela hästen tvättas med det.
Drabbas jag igen kommer jag absolut att använda Etotalen.
Var kan man köpa Etotal, pris? Vad är det för något? Pulver, vätska?
Idag har jag pratat med stallägaren och även tittat på de andra hästarna i hagen. En del av liknande som Guffi. Så efter nyår så vi ha avlusning. Hon skulle prata med en veterinär, om han kunde skriva ut något som ska funka. Är ju många hästar också. Så jag hoppas det blir bra då.

#12 Etotal finns att köpa hos lantmännen och är ett pulver som man pudrar på, kostar inte många kronor.
Lycka till med otygen.
#14 Det var nog det stallägaren pratade om, för det lät som ni har beskrivit det, hemskt :p
Skulle inte tro att de kommer från skogen, snarare någon häst som haft med det nånstans ifrån (import från Island?), och det spridits till hagkompisarna. Behandlas de inte kommer de ofta tillbaka ett eller två år senare (tar ungefär så lång tid för äggen de lägger att kläckas). Men switch kan fungera, alternativt lusschampo.
#3 Sen när är lusschampo förbjudet?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#16 Det är tredje året nu, men kan säkert vara någon av de som importerats. Men tycker ändå att det borde spridas till stona, eftersom ett av stona importerades för 2 år sedan också.
#17 Alla får det inte, och går de i olika hagar är det rätt liten risk att det sprids till stona. Jag vet fall där det inte ens spridits vidare till andra hästar, i samma hage.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18 Så är det naturligtvis, men eftersom det används samma borstar, täcken osv till alla verksamhetshästar så borde något av stona få dom tycker man. Har också märkt att det är mest exemhästarna som drabbas, och ett av stona har exem så hon borde få det om man tänker så. Iaf lite grann. Det är ju inte så att man vill att hon ska få det, men är ändå lite konstigt att dom inte har något alls när min häst nästan var pälslös i vintras :p
#19 Det är inte alls säkert. De håller sig helst till sitt värddjur så länge det är bra, inte vanligt att de skuttar över till borstar eller liknande. Det är inte alls lika snabb och "extrem" spridning på pälsätare som det är på vanliga löss.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#20 Dom brukar hoppa över och bita på mig ibland :p Men då vet jag att de inte smittar lika lätt :)
#21 Hmm, är du säker på att det är pälsätare? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#22 Grejen är att jag är väldigt känslig mot insekter/kryp/ohyra som biter på en, men dom verkar älska mig :p När katterna får sandloppor så hoppar du fort till mig så jag ser ut att ha röda hund och en del andra biter dom inte alls på. Och ibland när jag kommit hem från stallet, förra året, så har jag små bett som ser precis likadana ut som de från sandloppor, så jag tror att det är pälsätarna som hoppar över och kollar vad jag är för något :p Men det har aldrig varit mer än två samtidigt, så jag är nog inte lika god som hästen.