Lokal hopptävling
Behöver hästen vara vaccinerad då? Min är grundvaccinerad men har inte blivit vaccinerad det senaste året.
Är det något mer man behöver?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Kolla i TR:
http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/
Tror att hästen måste vara vaccinerad mot hästinfluensa. Du behöver ha Grönt kort och licens för lokan nivå.

Tack, jag har grönt kort och ryttarlicens, dock från 09. Min häst är inte vaccad det senaste året.. Skulle det vara möjligt at hinna uppgradera min licens och vacca hästen till nästa helg tror ni? :O
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#2 Tyvärr så måste du grundvaccinera om och då hinner du inte till nästa helg :(
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Sjutton också.. Aja tack så mycket :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Vet ni vad det kostar för grundvaccin och det vanliga?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Beror på.. "Privat" vet är ofta mycket billigare än distriktare, sist betalade jag 200kr för stelkramp och hästinfluensa :) Så 200kr/sprutan och grundvacc är 3 sprutor..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Betalade 500 kr för både stelkramp- och hästinfluensavaccinering. Ska ha nästa hästinfluensavaccin om en månad, behövde visst bara två för att vara grundvaccinerad.

Okej, kan man ta grundvaccinen och hästinfluensan på samma dag?
När hästen är grundvaccinerad - måste man ta både hästinfluensa och stelkramp?
lite surt att jag hyr den här hästen, och förra ägarna har inte skött vaccinet eftersom dom inte ville tävla och då "behövs det inte" så nu får jag grundvaccinera om för typ några tävlingar och sen ska jag lämna tillbaka honom om några månader..men jaja.. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

8# Förstår hur du känner dig ;) fast jag ska ju ha kvar min men jag förstår absolut vad du känner :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Så här är det. Hästen vaccineras med c:a 6 veckors mellanrum och räknas då som att den är grundvaccinerad (mot A2/stelkramp) och får då tävla (viss karrens dock på själva sprutan) Ska hästen tävla i galopp eller internationellt skall hästen sedan ha nästa spruta c:a 6 månader efter den andra sprutan. Annars räcker det med en spruta inom ett år efter den andra sprutan. Därefter skall hästen vaccineras mot A2 inom 12 månader i fortsättningen. Stelkramp räcker vart tredje år.
Kravet på vaccinering gäller endast A2. Stelkramp är för att skydda hästen mot en fruktansvärd hemsk sjukdom och för att försäkringen ska gälla om den skulle få stelkramp.
Man kan välja att ta dessa sprutor separat eller samtidigt som en blandning. Tas det som en kombispruta blir kostnaderna endast något dyrare än bara för en. så det är nog det vanligaste att man tar kombin.
Själva ordet grundvacoinering innebär bara att man fått en grund mot den vaccinerade sjukdomen. Men det kan vara mot andra sjukdomar också t.ex botulism. Man väljer själv vilka sjukdomar man vill vaccinera sin häste emot. Kravet för tävlande gäller enbart A2.

Nu ära min vaccinerad iaf :) Nu är et "bara" allt annat som ska fixar inför hopptävling..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#11 Så kul! Lycka till på tävlingen
!
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

#2 Var din licens också från 2009? Den måste uppdateras varje år, men du behåller samma licensnummer. Lokal licens kostar 200:- i år om de inte har höjt.
#10 En spruta var 6:e månad på galoppörer gäller bara till och med 5 års ålder, sen gäller en spruta var 12:e månad.
Angående grundvaccinering så har jag märkt att det är väldigt olika beroende på preparat - min ena häst missade jag omvaccineringen på så jag fick börja om med grunden och i Fass står klar och tydligt att det medlet (vilket det nu var) har 3 sprutor som grund. De två första med 6 veckors mellanrum och den tredje efter 4-6 månader. Jag bad veterinären dubbelkolla, och jorå… Surt, men så var det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#13 Det beror också på vart och vad man ska tävla. Utomland är det tätare vaccineringar och även inom galoppen.
Lite OT: En fråga om galoppen (om du vet). En häst som är äldre än 5 år men inte startat i galopp tidigare, räcker det med de vaccineringar den redan tagit eller måste man börja om från början med vaccineringar varje halvår?

#14 Knivig fråga. Pratar vi "storhästgalopp"? Som jag tolkar reglerna så gäller vaccinering varje halvår fram till och med 5 års ålder. Det finns inget specifikt om vad som händer med hästar som kommer till start som 5-åringar eller senare. Så jag skulle tolka det som att det räcker med 1 spruta per år, men jag skulle i alla fall fråga Svensk Galopp innan jag startanmäler hästen, för säkerhets skull.
www.stuteriprecious.se
#16 Nopp! Ponnygalopp. Men jag får kolla med Ung Galopp i detta ärende i så fall.
Att göra en första start med en 6 årig stor häst är väl rätt ovanligt inom galoppen antar jag.
Nej det gäller våra russ. den ena blir 6 år i år och har aldrig startat i galopp tidigare och den andra blir 15 år i år. Hon har däremot startat flera gånger i galopp men det var på den tiden man inte behövde några licenser i galopp. Man bara anmälde och hästen sprang.

#17 Ponnygalopp är jag ruskigt okunnig om, jag har hittills bara sysslat med fullblodsgalopp. Men jag tvivlar på att ponnyerna har samma vaccinationskrav som fullbloden.
Det händer att fullblod går ur träning tidigt och får föl och sen kommer tillbaka och går löp. Exakt vad som gäller med vaccinationen då (efter 5 års ålder) vet jag inte.
www.stuteriprecious.se