Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5392 ggr
LinaN
0

Pelhamstång med Tungfrihet?

Är det någon som antingen har ett liggandes strl 13,5 eller som vet VAR det säljs?

Har hittat ett ställe hitendags (rytteriet.se) för 359kr, men vill se vilka fler företag som saluför dessa, dels för att pressa priserna :)

Harry går ju otroligt bra på jaktkandaret med tungfrihet men jag gillar inte att bara använda en tygel, vill kunna påverka mer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

vet du vad tungfriheten gör och hur den påverkar? annars hade jag läst lite om det först, JAG tycker inte det är så trevligt och vet ju att du egentligen inte gillar bett så blir lite förvånad att du vill ha tungfrihet… har du läst och ändå vill ha det så visst, men jag vet inte vart det säljs så kan inte hjälpa dig tyvärr Glad har nog aldrig sett ett pelham med tungfrihet?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#1 Dels finns det ju mer eller mindre tungfrihet på dessa bett och dels beror det på hur djup hästen är i gommen. Vårt ena russ har dels jaktkandrar, dels pelhamstång med gomfrihet. Hon är mycket nöjd med det. Övriga russ gillar absolut inte dessa bett. Så det är indiividuellt.
#0 Vi har köpt vårt pelham på Bidermans hästshop men jag vet att det finns i de flesta välsorterade ridsportbutiker som har körutrustning.Skrattande

LinaN
0

#1 du kanske har nån info som JAG missat om det hela så du får gärna berätta och dela med dig :) All kunskap som kan förbättra läget är bra. Jag läser gärna ny information och nya infallsvinklar på det jag redan antingen lärt mig, läst eller kommit fram till slutsats kring, jag är inte så envis att jag kan ändra åsikt ^^ peka gärna på länkar så det blir lättare för mig att hitta :)

Däremot så utgår jag ifrån den "goda effekt" jag får med jaktkandaret med tungfrihet. Över lag är han nöjdare med stångbett med kedja, än rakt bett eller flerledade (även om jag alternerar mellan dessa också) men det jag INTE tycker om med jaktkandaret är att det känns som att rida på pelham med pelhamdelta, jag får inte det finlir jag vill ha.

Jag har provat 2 olika pelham nu, ett rakt utan tungfrihet och det går han bra på, samt ett rakt av typen happy mouth, vilket både han och jag vart otroligt missnöjda med. Han blev svårsvängd, jag hade ingen känsla alls för vart effekten kom även när jag red på två tyglar och han gapade och lade tungan över bettet. Så happy mouth/tjockare bett är inget för oss.

Vidare så kollade jag rytteriet igen och de hade bara den här modellen i 12,5 cm.

#2 tack! Ska kika där, biderman är ett märke eller en butik? :S

#1 litet länkar till pelham med tungfrihet ^^

En annan stång med hög tungfrihet/port

[

En stång med hög tungfrihet/port 

](https://www.equusport.com/item_images/hanoverian.jpg) href="https://www.equusport.com/item_images/loose-segunda-custom-pelham.jpg" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Horribel tungfrihet/port på pelham

Sen finns det ju mer eller mindre horribla varianter (väldigt många från usa) på pelham också…. Men iaf, portarna kan vara låga, höga, breda och smala. Men jag vill ha tag på något som int är för högt och som inte är för brett heller, utan som det är på jaktkandaret iom att det funkar så pass bra ändå.

Så nu när jag virrat runt en aning så det jag vill komma fram till är att jag vill ha ett pelham med tungfrihet för att det är i mina ögon mildare i längden än mitt jaktkandar med tungfrihet :)

Enkel stång med mild tungfrihet

Tusen
0

#3 Bidermans är en butik. Lättast är att ringa dem då de inte har internethandel.

En annan mycket bra butik är också Jump In Ridsport. De beställer hem precis ALLT man vill ha om de inte redan har det hemma. En toppenbutik.Skrattande
Båda butikerna kan du Googla efter.

LinaN
0

#4 tack :)

Tusen
0

#5 Jag tror t.o.m. att Börjes har bett som skulle kunna passa.

LinaN
0

#5 Just Börjes är litet begränsade ändå tyvärr, men jag brukar kolla där regelbundet. *Annars så handlar jag väldigt mkt hästgrejor därifrån :)

dock så vill jag ner till Ullared o handla, i värsta fall får jag nöja mig med ett pelham utan tungfrihet och då är det bra priser på dem på ullared iaf.