Finaste/fulaste färgen
Vilken färg tycker du är finast resp. fulast?
Jag tycker att svart är finast, & hästar med blå ögon är fulast.
OBS! Skriv nu inte " en bra häst har ingen färg" eller liknade, isf är det lika bra att ni låter bli att skriva! ;) Vill bara veta vad ni andra tycker, & ingen behöver känna sig träffad över att nån inte gillar hennes/hans häst färg.. :)
Mublack helt klart finast.. Tätt följd av brunblack. Fast lite mörkare brunblack i så fall, inte den ljusaste sorten. ;)
Skäckar har jag ofta svårt för. Vissa teckningar kan vara riktigt snygga, men det är väldigt få som tilltalar mig… Sen så måste jag ju såklart även säga fux med ljus man och svans och bläs.. Haha. Alldeles för vanlig och tråkig. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag älskar skäckar och tigrerade. Däremot vet jag ingen färg som är ful. Hmm, skulle vara cremello i så fall.
VA ! blå ögon är ju jättefint !
jag har svårt att säga fulast, vet inte om jag kan säga en färg som faktiskt är ful. alla har ju sin egna look lixom..
men jag gillar svarta hästar, och vita, tigrerade är spännande, skäckar…hm. jag kanske föll in i den kategorin som inte skulle skrivit nått…då jag faktiskt tycker om alla…

Svarta hästar är underbara! Har en svart ponny med kritvit stjärn & strimma. Helt underbart vackert tycker jag! :)
Sen så gillar jag isabellfärgade hästar, & bork. Färger jag inte gillar, det skulle nog vara brun i så fall.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#3: Ja, alla kan ju inte tycka lika.. :) Nej, jag tycker väl egentligen inte heller att man kan säga att nån färg är ful, men man kan ju säga att man "tycker mindre om" nån färg istället, så kåter det inte så "hårt". :)
#4: Ja, bruna kan vara lite tråkiga, eftersom de är så vanliga. :)

Alla sorters fuxar, alla sorters skimmlar, svart/rapp och skäck tycker jag mycket om. Hästar med blå ögon är ju jättefint tycker jag, iallafall på de flesta.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

brun häst med svart man/svans måste vara ngt av det tråkigaste som finns. det finns så många av dom. jag har själv en dessutom. ;)
läckraste är antingen en skäck med udda teckning eller en kritvit skimmel utan en enda kissefläck.
Finast är nog Dun, vet inte vad det heter på svenska :) Och skäck såklart :)
Fulast… Det blir brun och mörkbrun, typ den färg som 90% av alla travare har. Usch vad tråkig!

jag tycker lite "ovanligare" färger är fina, men de tär väl för att jag ser de så sällan. tex skäckar. hästar med blå ögon är oftast fina men det finns ju även dem de ser lite läskigt ut på också. sen hästar med ett blått och ett brunt öga är lite häftiga. den fulaste färgen är den tråkiga bruna travarfärgen som roger inte har men som alla andra travare útom en till jag stött på haft.

Gulbrun på allt utom shettisar, dom ska va isabeller. fulast är nog majoriteten skäckar! endast ett fåtal som är fina
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kolsvarta eller guldfux är det finaste jag vet. Fulast tycker jag bork,prickar och fläckiga hästar. Men brukar inte bry mig så mycket om färgen.
Älskar alla typer av skimmlar, men gärna lite mörk som tex flugskimmel, apelkastad osv. Fuxar är också fina.
En färg som inte tilltalar mig mycket är tigrerade eller skäckar. Men visst kan de vara jättesnygga!

Jag gillar dom flesta färger, skäckar eller tigrerade hästar som är rosa kring mulen, ögonen eller runt könsdelarna går gärna bort.
jag gillar skäckar och isabeller och svarta
men tycker att brun och fux är lite trista..

#10 Dun är ju black. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag gillar isabell, fux, skäck. helsvarta hästar, skimmel, ja dom flesta är fina på sitt sätt. Men inte rosa mule och ögon osv.
Hade ju jättesvårt att gilla min Sorro först när han föddes. För han är ju lite rosa på mulen osv. Men nu tycker jag att han är vacker. Så eg äger man en häst som man förr tyckte var ful så blir den ju fin vartefter man känner den.

Ja håller med dig Gejsa, lär man känna en häst är den vacker på sitt sätt =)

#21# Precis! 

Gillar hästar med mycket tecken, typ bläs, vita strumpor etc.
Mitt fullblod e. Strong Statement xx, hade ett blått och ett brunt öga, det blåa hade en brun halvmåne. Riktigt coolt!
Gillar inte hästar med rosa hud runt mule och ögon…

#19 Ja så kanske det heter… :) Tack så mycket.
#20 Jo det stämmer ju såklart, även om färgen gör mycket vid första intrycket, iaf för mig.
Om jag ska säga en färg jag inte tycker om så är det tigrerad och cremello. Jag är inte så förtjust i svarta shettisar heller, men det är mest för typen som de hästarna har.
Jag tycker gulbrunt är en riktigt vacker färg (iaf i rätt nyans) *tänker skaffa en gulbrun shettis när jag blir stor*
Fux är också fint, och riktigt röda rödblackar (sen får jag väl erkänna att silversvart är en riktigt häftig färg) Men de flesta färger har ju sin charm…

Enligt hingskalendern är Bernstein gulbrun iaf
Hmm… Jag hittade bara en hannoveranarhingst (eller hur det nu stavas) som såg fuxfärgad ut…
#28 Jasså.. Men den där ser ju mer gulbrun ut. :)
I engelskan är dum black i alla fall.. Red dun (rödblack), blue dun (musblack) osv. Men vet inte om gulbrun kanske bara heter dun eller nåt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#28 Det är gulbrun. Men färger på engelska är lite underliga, då man ger namn på färgen efter vad man ser, inte vad hästen har för stam och jag har för mig att black brukar kallas dun, precis som Alex skriver….
Buckskin heter gulbrun på engelska kom jag på nu. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag tycker mest om kolsvarta hästar och skimlar.
Finns egentligen ingen ful färg på en häst men den färgen jag tycker är tråkigast är brun, så vanlig.
#30, 31 Haha, vilket problem jag skapade… Nåväl :)
dun kopplar jag till min kudde och mitt täcke, och dom gillar jag, därför måste ju dun vara fint. och det var det med, ser lent och mysigt ut. jag gillade dom mörkare partierna ihop med det ljusa, och manen…iiih, fin häst :)
*svamlar, går förnärvande på liten dos smärtstillande och lugnande*
#34 Haha, va? :P Du ska se den hästen när han jobbar… ;)
#34 Lite "off" då….vet du hur man får tag i "dunet"? Själv bojkottar jag duntäcken/kuddar.
inger, jag vet inte om jag vill veta, vissa saker mår jag bättre av att ignorera. tex. hur dunet hittas, och hur man gör korv.
slo, jaa, han såg fin ut, finns det ingen film ? :)
Nope, inte vad jag vet…
åååh tråkigt, hur ska jag då kunna se honom när han jobbar ? ;)
Jaa… Det vet jag inte :P
haha, nä precis, jag får bara inbilla mig sålänge…
Skimmel är den finaste färgen enligt mig. Annars är skäckar också fina
Men det jag inte tycker lika mycket om är Albino eftersom dom blir lätt gula. Tycker om tråden!
Bubbel, jag fick en idé! Ska hålla lite utkik om dom ska ut och tävla nåt snart, kan ju säga till i så fall ;)
Fiiiinast är musblack!! <3
"Fulast" är nog.. Ehhh.. Fux (speciellt om det är samma färg på man, svans och kropp) med bläs.. ;) Tyvärr!! ^^
Juve.. Samma färg på man, svans och kropp, om de är lite mörkare fux.. Då är de ju finare än om de har flax. :P Fast utan bläs i så fall.. En Jarl, vettu. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
slo, så han finns här menar du ? aaah, roligt :D
I Sverige ja :) Fast dom tävlar iofs i hela Europa :P
ahaa :) du får åka och filma !
Och kommentera.. Så vi får höra hur du låter också. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
aaah ! skitsmart att slå ihop det så :)

apelgrå fast alla säger skimmel..:P

Om jag skulle få en pålle och få önska färg (
) skulle den vara helt svart utan tecken.
Måste tänka mer ang fulaste :P ingen e ful eg….
Men prickiga med rosa runt ögonen å på kroppen gillar jag inte…
#49, 50… Ett problem :P Jag har ingen kamera ;)
Du kan få låna min. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha ;) Sure, kom hit och lämna den bara :P
äääh kamera är petitess…mobil ? :)
Ah just det.. En sån har du säkert. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
precis !! :)
Inte som går att filma med… :(
Skaffa en ny. ;)
Eller så får du väl låna min kamera helt enkelt. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#45 - Jarlen har inte bläs.. Det skulle förstöra allt.. :P Då ser han ju ut som du-vet-det-där-stoet-som-jag-inte-tycker-om.. ;D
Vi får väl se ;) Men hur går det med det där ljudklippet? ;)
#63 Åh, kan du möjligtvis prata om en Blesa? ^^ De är så kreativa när det gäller namn på fuxar med bläs.. För ett tag sen hade vi en Blesi, en Blesa och en Bleeci (fråga mig inte vart stavningen kom ifrån men det uttalades typ "blisi") i stallet. Alla fuxar med bläs..:P
#64 Jag letar och letar, men det verkar ha sprungit och gömt sig. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hihi, min moster hade en inackorderad isis som hette glóblesa, eller nåt liknande förut :P Bläs hade hon, men kommer inte ihåg om det var en fux… Var någon skum färg :)
Gömt sig? Precis som min sista cigg gjorde då… Börjar bli smått jobbigt nu faktiskt :P

svart skäck e finast, hmm fulast hmm fuxar e nog den färgen ja gillar minst,

Jag är sjukt svag för gulbruna/borkar av någon anledning.
Gillar hästar med mörka ben och gärna mörkare man och svans. Bruna passar mig ofta mkt bra :)
Har svårt för fuxar och tigrerade hästar.
#66 Glóblesa låter som att det skulle vara en fux.. Troligtvis med flax (=ljus man och svans). ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag är inte helt säker på att namnet stavades så… Men det uttalades iaf Globläsa :P Nu när jag tänker lite på det var det nog en fux med flax ;)

Tja, den färgen som travarna oftast har, mörkbrunt. Tråkigt helt enkelt.
Gillar bäst musblack.
Fux är också ganska tråkigt, det är min häst men hon är ju ändå finast i mattes ögon :)
#65 - Du har så rätt så.. ;) Hahaha.. Fantasifulla namn, ja.. ;)
#71 - Braaaaaaaa Sussi!! ;) Du ska komma hit och rida Máni någon gång.. :P
#70 Jo, låter logiskt.. För det namnet är ihopsatt av Glóa och Blesa. Glóa (eller Glói på hingst/vallack) betyder glödande, så det är oftast fuxar som får det namnet..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Och jag vet en Glóblesi/ur (kommer ärligt talat inte ihåg), flax-fux med lyckta.

Oj, så många som hade skrivit här! Ska försöka svara på några..
#16 MiaMaria+några fler: Nej, jag gillar inte heller när de har rosa runt ögonen & sådär.. Därför jag inte gillar blå ögon, för att de för det mesta är rosa runt ögonen då också (men det finns såklart undantag).
#42 emma_s:Tack för att du gillar tråden! :)
#68 Snuttan2: Ja, jag gillar också gulbruna! Gillar för det mesta inte heller tigrerade, för att de brukar vara rosa runt mulen & sådär..
Jag kan hålla med er om att fuxar med samma färg på kroppen+man & svans & utan tecken kan vara tråkiga.
Jag gillar också de flesta färgerna, men har svårt för rosa på mulen & så.. Svart är finast… Speciellt om den har små tecken i ansiktet, & tecken på alla benen. :)
Finaste färgen är blå och fulaste är rosa ;)
/ Sara & Casper

#78 eeewwww! ;P
#78, OJ haha.

#78# Coolt! Det hade den elvaåriga tjejen i mitt förra stall gillat. :P
#78 synd att den som målat hästen missat på insidan benen bara… :P Annars var det riktigt tufft :)

#78 Snuttan2: Usch, den såg ju hemsk ut! :(

Hehe, Jag tycker om Vita & Svarta hästar….
Tycker om mest alla färger, men om jag måste välja så tar jag väl Grön… :S
Hehe, :D
#53 Vad fin färg han har på kortet :D När jag red honom var han mer åt det gråa hållet.
Jag tycker om hästar med stora fina tecken i ansiktet. Sen om de är svarta, mörkbruna, bruna eller fuxar spelar inte så stor roll. Och tigrerade hästar är också jättefina ;D