Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 4322 ggr
[Natella]
0

Snälla hjälp!

Hejsan!

Jag ska bli medryttare på en 6 årig B-ponny.

Jag kommer ha ansvar för dressyren, men jag är nervös för att dom inte ska tycka jag är tillräckligt bra!

Det är ganska skämmigt men det enda jag verkligen kan komma på att jag kan i dressyren är skänkelvikning Skäms

Jag vet knappt hur man gör så hästen går i form!!

Det är ju panik! Skrikandes

Kan någon hjälpa mig?

kanske förklara vad grunderna i dressyr är och sådant?

Tack i förhand Oskyldig

[Juniette]
0

Jag tycker det viktigaste är att du berättar för hästägaren vilken nivå du ligger på, det är inte det minsta pinsamt, bättre att säga det innan än att låtsas som att man kan mer, för det upptäcker de ändå. Skall du rida för instruktör på ponnyn?

Tusen
0

Tycker lika som #1. Berätta vad du kan annars finns risken att hästägaren inte blir så glad när h*n upptäcker att du inte berättat hela sanningen. Att man inte är så duktig kan man inte rå för, man kan alltid bli bättre. Men att undanhålla sanningen eller t.o.m ljuga, det är oförlåtligt.
SÅ säg som det är - Det vinner alla på. Och det är inte ett dugg skämmigt.

CelsiusT
0

Varför skulle dom inte tycka att du är tillräckligt bra? Har du utlovat kunskap/erfarenhet som du inte har?

Hur mkt har du ridit innan? Om du kan skänkelvikning (fått lära dig det riktigt) då har du troligtvis fått lära dig även en hel del andra saker för det är väl inget man brukar börja med? Har du varit medryttare förut? har du ridit på ridskola och vad har du fått lära dig där?

Varför ska du få ta hand om dressyren? Är det för att du sagt att du är bra på dressyr? Eller är det bara något ägaren hasplade ur sig? Låt inte ägaren ställa orimliga krav på dg utan ha en öppen dialog så ni båda vet vad som förväntas. Finns et möjlighet att rida för instruktör?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Var inte heller rädd för att ta erbjudandet. Jag har alltid under min uppväxt varit rädd att jag inte ska klara av och därför gått miste om bra erbjudanden om medryttarhästar. Och det ärnpgot jag ångrar. Jag ångrar heldre något jag provat (det går alltid att sluta vara medryttare om det inte fungerar) än att ångra att jag inte provade!

Medarbetare på westernridning.ifokus

bunnyheart
0

Men berätta för ägaren vilken nivå du är på. Eller har du som #3 skrev utlovat kunskap som du inte har?

Håller med Tusen…

Mvh Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Zadeira
0

Först och främst prata med ägaren om din oro. Har du sagt att du kan mer än du kan, så tala om det för ägaren.

Har du provridit ponnyn inför ägaren? Jag hade bett om att få rida ett pass för ägaren så att den kan bedöma din nivå och inte kräver mer än du kan.

För din egen del hade det kanske varit bra att få rida inför tränare på ponnyn. Då spelar det ingen roll vilken nivå du själv tycker du ligger på, utan tränaren ser och kan hjälpa dig vidare. Det är alltid bra att rida inför tränare, oavsett hur duktig man är.

Jag själv tycker det är oerhört svårt att muntligt tala om vad jag kan och inte kan eftersom det ofta står helt still i huvudet när man står på marken utan häst, sitter man sen på hästen så känner man liksom i kroppen att man kan ju mycket mer än man minns i ord.