Hur många märkesnördar...
.. har vi här på Rif? 
Och i vilken nivå av "märkesnörd"?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Själv är jag inte alls en märkesnörd. Hööks duger fint ^^ Vet inte ens vad mina saker är för märke haha x)
Rolig tråd ;)
Jag är inte "märkesnörd" men gillar fina grejor och vill inte ha det enklasde och billigaste, men eskargon skydd och scapa schabrak är inte nödvändigt ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag är delvis en märkesnörd..! Inte överdrivet mycket eftersom jag har en lite halvt skogsmulle ponny och jag tycker det bara blir fånigt att smycka ut ALLT i typ bara KL osv som vissa gör! Men alla de täcken exempelvis jag använder är typ rambo, pessoa osv (för det är bra kvalité:D) . Även min egna hjälm och alla mina kläder är oftast märken.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Jag kör på denna; jag köper det jag tycker är snyggt, sedan vad det har för märke kan kvitta. Dock brukar det ju vara så att det nästan alltid är de dyrare märkena som har snyggast produkter ;) Så japp, jag räknar mig som märkesnörd, och det är väl både på gott och ont, det är lätt att man blir "snobb stämplad" tyvärr :(
Och jag är väl ganska gravt märkesnörd ;) Brimad t.ex, har bara Horseware täcken, ungefär 10 stycken, allt i från de billigare Amigo täckena på 1000 lappen, till de dyrare Rambo täckena på 3200 kr.
Till mig själv blir det mycket Kingsland
Jag är helt frälst,
S K I T S N Y G G T och superkvalite! Dunjackan jag köpte förra året, håller mig varm med bara en tunnare tröja under även när det kryper nedåt -20!
Sedan har jag blivit helt frälst i Pikeur ridbyxor sedan jag köpte ett par i Falsterbo i sommras, så hädanefter blir det bara Pikeur ridbyxor.
Det är farligt att vara hästintresserad
Just nu suktar jag efter ett Rambo Supreme till Brimad som kostar 3100 kr, och en Kingsland dunparkas till mig som kostar 3299 kr ;) Men det känns sådär att punga ut så mycket när jag inte ens är i behov utav det, utan bara vill ha ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#4 Visst är pikeur byxor grymt sköna! Innan red jag sällan i ridbyxor faktiskt.. och isådant fall bara i halvskodda för helskodda är så "hårda" Men pikeurs helskodda byxor är underbara :D
Ja det kan bli riktigt dyrt att vara hästintresserad..!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Jag är väl lite märkesnörd, på den nivån att jag ofta vill ha produkter från vissa märken, pga att det är snyggt/bra/bekvämt/hållbart eller vad det nu kan vara. Dock är ju problemet att jag sällan har råd att köpa det…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag är verkligen ingen märkesnörd kan jag säga ;P
vet inte änns vad jag har för märken :P
har någ inget från något "snobb" märke
jag köper det mesta som är billigt och så.
det dyraste jag har om jag säger så så är det bettet för 300kr typ men sen har man stövlar och sånt som kostar 800kr men det är billigt tycker jag.
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Jag är nog ingen märkesnörd. Jag har noll koll på vilka märken som är "snobb"/fina märken. Jag väger alltid kvalitet, utseende, pris och funktionalitet mot varandra.
Ibland blir det dyrare saker, som tex min equi-theme-ridhjälm, ingen aning om det är "fint" märke men det blev en dyr hjälm för den var bekväm och väldigt säker + bra funktion. Ofta blir det väldigt billiga saker för att det är vad pengarna räcker till när man är i behov av många saker och inte har höh inkomst. Men ibland vill man ha ett supersnyggt rött täcke och då köper man det trots att det är lite i överkant på vad man egentligen har råd med. Men ibland måste man lyxa till det lite för sig själv (hästen bryr sig ju knappast sålänge funktionen är bra).
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har övergått från Hööks fyndlåda och köper schabrak för max 129 kr för resten är för dyrt till att övergå till finare märken så som tattini, john whitaker, KL m.m
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag är nog väldigt mycket av en märkesnörd :P Om jag köper nåt så köper jag Kingsland, john whitaker, Back On Track o sånt :) Ibland köper jag lite Mountain horse saker också. Detta köper jag kläder till mig själv o i stort sätt allt till hästen förutom sadel o träns. Det är nog det jag inte nördar märken med. För de har jag köpt på hööks iaf ett av mina träns, sadeln är en brun superfin Knight sadel!
Delvis så köper jag detta för att det är snyggt men den stora anledningen är nog att jag tycker det är bra kvalitè. Det håller oftast länge o så. Fast vissa saker är det ju tyvärr inte bra kvalitè på fast att de är dyra.
Märken? Ursäkta, men vad betyder det egentligen?
Nejdu, ingen märkesnörd här inte! Köper vad jag än hittar på hööks eller annat! Nu har jag insett att nästan alla mina grejer kommer från CRW. Men jag har verkligen inte tittat på märken innan jag köpt!
//Caroline
Hade jag råd hade jag varit det, men nu är jag inte det.
Skulle gärna ha pikeur-ridbyxor, dyon-träns, en fin tärnsjö maratonsele, tidaholmsvagn och sånt. Men har inte råd. Vill ha massa Mias-shabrak och sånt också.
Istllet har jag hööks-ridbyxor, jättesköna men använder dom knappt utan rider mest i jeans, eller ja, bara täckbyxor nu iofs. Har en sele i inte helt fantastiskt läder men det fungerar bra och passar hästen.
Har billiga schabrak, men de är fina och håller bra ändå.
Iofs har jag bra märke på rockarden, em gammal välgjord från grafströms, men eftersom jag kör vanlig körning och inte trav är den inte ultimat.
Håller på med parelli och skulle velat ha repgrimma, huvudlag, sadlar och en massa sånt därifrån, men har inte råd. Har istället lika bra kopior ifrån en annat ställe, mycket billigare så.
Nä, jag vill kunna vara märkesnörd, men min ekonomi tillåter inte det. Dessutom hade jag nog tyckt det sett fånigt med massa kingsland och sånt på mig då jag håller på med nh med ett kallblod.. :)
Nja somasgt så tittar inte jag på märken heller, men mycket är ju CRW. Fastän jag inte kollat innan. Vet inte om CRW är ett "snobb" märke? Hade man ju haft råd och kanske om jag haft egen häst kanske jag varit en märkesnörd men när man typ rider på ridskola, nja vet inte om man vill slösa 5000:- bara för en hjälm då. T.ex.
Hööks, blocket och ev. nån marknad duger ^^
Har ridstövlar nu för 200:- från hööks t.ex och ridbyxor för 100:- (ellér ja de kostade mer men lyckades pruta ner dem eftersom det var en marknad). Visst är stövlarna kanske inte i bästa kvalité direkt, men jag har inte råd att lägga ens 500:- på ett par.
#13 Tycker att CRW känns som ett ganska "fult" märke, om man ska säga så. Alltså inte att grejerna är fula men… du förstår kanske vad jag menar?
//Caroline

jag är blandad. schabrak/träns/täcken osv är bara märkessaker, men en vanlig tröjaatt ha under när man rider kan kvitta, då är billigt=bra :) åtminstone nu på vintern… är det fler än jag som blir mer utseendefixerade och märkesnördar på sommaren? det är för jobbigt att vara på topp på vintern tycker jag ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#14 haha nä x)
Just nu är jag definitivt ingen märkesnörd, köper i princip allt begagnat, men visst drömmer jag om en tidaholmsgigg och en tärnsjö sele…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Har 3 hästar och går andra året på gymnasiet så har inte råd eller lust att "märkesshoppa" i onödan. Men kan inte säga att jag har billiga skitmärken heller. Har väldigt blandat Brukar köpa dyra saker just för att i regel hller det och det blir billigar i längden på nåt vis ändå tycker jag 
Brukar gå och vänta i fall det kommer på rea om det inte är något jag behöver akut nu! Som idag har jag fyndat två nya schabrak från Gold Medal Octagon ordinariepris 279:-/st reapris 139:-/st 
Jag är så långt ifrån märkesnörd man kan komma. Vare sig det gäller hästarna eller mig själv.
Jag köper saker efter vad jag anser det vara värt, och hur jag kommer använda det.
Sadlar t.ex köper jag nästan alltid i ett känt märke, dock begagnat. Där får man väldigt fina och hållbara saker till ett bra pris. Har .ex två Stübbensadlar som den ena är 25 och den andra 30 år gammal - används fortfarande och är i väldigt fint skick. DET är prisvärda grejer.
Träns köper jag oftast billiga. Dels för att jag tycker det är roligt att variera, dels för att jag aldrig skulle orka smörja in det var och varannan dag 8och då förstörs ju även ett finare träns). Så på den fronten blir det oftast något som ser snyggt ut bara.
Täcken brukar oftast bli en mellanklass. Horseware har jag sällan råd med mer än på reor. Så det får bli något mitt emellan, ett "billigt" täcke men med högt värde i D så de bör hålla sig täta samt att de givetvis passar hästen. Ibland blir det ett börjes, ibland ett bucas.
Schabrak, benskydd och andra mer förbrukningsgrejor skulle jag aldrig köpa för någon större peng. Möjligtvis ett "tävlingsset som är lite snggare", men annars är allt som passar och fyller sin funktion och har det billigaste priset bäst.
Så jag kan säga att är det tänkt att sakerna ska kunna användas i mer än 5 år så lägger jag ner lite pengar i det. Är det däremot en "föbrukningsvara" så skiter jag fulständigt i märken och kvalite, bara det passar hästen och gör det det ska!
Väst har jag en RaceSafe, lite dyrare kanske men klockren passform så där snålar jag inte. De har man ju i 10-20 år dessutom!
Men en hjälm skulle jag aldrig lägga ner mer än 5-1000 kr på. Dels för att det är en förbrukningsvara, och dels för att man inte betalar 4000 för att den är bra, utan då betalar man för märket. För tillfället rider jag med sn snygg och praktisk ridhjälm på vintern. Den är lätt och har varma sköna öronlappar, och är tydligt certifierad för den tuffaste klassen inom extremskidåkning (som jag annars gör). Den kostade stax under 1500, och jag tvivlar på att någon av mina nuvarande hjälmar skyddar bättre än den. Dessutom finns både varmt löstagbart foder samt valfri ventilation och nackreglering på den. Dessutom kan man då använda skidglsögon på vintern när det snöar!!! Alla dessa extrafinesser får jag automatiskt med, och behöver inte betala dyra pengar för.
Och får man då en "top klass" hjälm för 1500 så köper jag då aldrig en ridhjälm för 3000. Vill man ha mer skydd så köp en crosshjälm.
Hakuna matata!
Nix inte märkesnörd. Köper det som jag anser det vara värt. Men jag är noga med att sadlar ska passa och då får de dra upp i prisklass. För det är där jag som oftast har hittat det bästa för mina hästar.

Njaaj det kan man inte direkt säga. Spelar ingen roll om det är från en jätte fin butik och speciellt märke eller "bara" från hööks eller så.
Men det är alltid kul med fina märken även om det inte spelar så stor roll :)
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
oingen märkesnörd här inte…. Köper mest från börjes och ibland från hööks. Men köper också mycket begagnat i bra skick.
Det finns märkesnördar och det finns märkesnördar. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Köper det jag gillar, och är ganska snål av mig så blir inga märkessaker :p Helst ska allt vara lila, fast det passar inte till färgen på min häst, men det får han leva med.
Köpte en väldigt fint schabrak på Gekås i somras men broderier och många i stallet har sagt att det är väldigt fint och dom blir förvånade när jag säger var jag köpt det. Så saker kan vara fina även om de är billiga :)
täcken och läderprodukter får kosta vad de vill. de ska hålla länge och vara bekväma för hästen. om det är märke eller ej är inte så viktigt. men börjes eller hööks egna täcken kommer inte i närheten av hästen. men saker som jag vill nyta ofta av, typ schabrak, skydd och grimmor köper jag det som faller mig i smaken men ändå är bra för hästen. visst blir det en del märkesgrejer.
även hingstarna som går i flock på lösdrift får finare täcken. det viktigaste är hästens välmånde och komfort, inte märket!
jag är väl ingen märkesnörd direkt… eller ok men bara så länge det är Mountain Horse då ;D älskar deras kläder och stövlar å aa allt…. sen är det ju så att jag handlar mina ridkläder från en hemförsäljare som säljer andra sortering och "förra årets"-grejor. men det funkar hur bra som helst =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag är definitivt ingen märkesnörd. Kläder och utrustning till mig själv kommer i princip bara från Hööks och Ullared - billigt och bra, och har faktiskt varit hållbarare än de fåtal gånger jag köpt dyrare märken och provat.
Hästens prylar kan jag spendera lite mer pengar på. Sadeln är väl det ända där jag faktiskt kollar på märket. Sadeln är ju såpass viktig och inverkar så mycket att jag vill ha en med bra grundkonstruktion och som både passar perfekt och är hållbar. Sen älskar jag vackert hantverk, så jag har lite handgjorda träns osv som jag köpt bara för att de varit så vackra. Men som sagt, vad det är för märke spelar mig absolut ingen roll.
Märken är snyggt, men jag lägger inte ner så mkt pengar på sånt. jag köper det som är fint och prisvärt = Hööks. ;) haha. Det duger åt oss!:D
Tycker det är skitkul att "märkeshandla" men mest för att utrustningen oftare är snyggare, hållbarare och sitter bättre. Har allt från Ullaredschabrak för 99:- och en Jacson jacka på kampanjpris till en GPA hjälm + tretorn. Men mamma betalar ingenting onödigt som hon säger att märkessakerna är så jag köper allt sånt själv (barnbidrag, alltså hjälmen och stövlarna också). Bara i sällsynta fall mina föräldrar betalar.
Ja jag gillar märkes grejer, vem gör inte de ??
Men jag gillar främst de som är bra kvalite !!
För kvalite går före märket i min värd. Igentligen spelar inte märket roll, bara de är bra kvalite.
Men de flästa i brakvalitte är lite dyrare eller mycket och är i ett vist märke. men de behöver inte va så. Jag har ett bra flecetäcke från kl=) men även ett bra från hööks. Mycket nöjdmed hööks kvalite på detta täcke. Beroende på vad man väljer.
Jag menar kl kan ha lika bra och dålig kvalite som hööks och desamma med hööks. De gäller att köppa de som känns bra. Men de lite dyrare märkerna eller mer kända är inte dyra för att de är bra bara. Utan är kännda för mäst genom kollade grejer. Att de flästa de säljer är säkert och hållbart. Medan de lite billigare är inte lika noga granskat. Sen köper man dålig kvalite som troligtvis är billigare så har man själv gjort de val.
Men de dyrrare märkerna har både snygga och fula grejer även de billigare. Men märken de gillar jag
Men de viktigaste är att de är hållbart och snyggt
jag gillar märkesgrejer helt klart! Har jag råd, köper jag hellre märke än inte. Dock så har jag ingenting emot att köpa smågrejer som lätt blir utslitet från okänt märke för en billig peng! Men sadel, träns och sådant köper jag hellre i märken. Är student nu, och betalar det mesta själv , så har inte riktigt råd. Men hade jag tjänat mer pengar hade jag garanterat köpt mer märkesgrejer än vad jag gör.
Är likadan till mig själv ;)