Ryggmuskler
Min häst har haft fel sadel i 3år (innan jag köpte, red honom) och nu sedan 1 mars så är det bara jag som rida honom med en sadel som passar. Men jag vågar knappt göra något på honom p.g.a han dåliga ryggmuskler…
Jag klättrar (allt från knappt branta till liiite branta, i olika längder o.s.v) skrittar ut barbacka och med sadel, gör cavaletti, rider dreyssr pass, bara ut och rida i skogen så han får lyfta lite på benen och använda ryggen utan att tänka på det.
Är det någon som har lite mer tips på vad man kan göra?
http://satilaryttaren.blogg.se
Bilden är från igår 15/5 =)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Låter som att du redan ligger i och gör det mesta man kan :)
Vitkigt att se över foderstaten och se att hästen får nog med näring, framförallt kan man behöva ge mer protein för att hästen ska kunna bygga muskler.
Jag gillar starkt tömkörning och arbete ifrån marken även, då får hästen motionera utan tyngd ifrån ryttare, underlättar en del för hästar som inte är vana att arbeta med vissa muskelgrupper.
Jag kan tyvärr inte tömköra, har inte tillgång till någon paddock (och kan inte vara i någon hage/åker, vill kunna stänga in mig ifall det skulle) hända något) och sen har jag inte utrustning till det, eller jag har loksele till nordsvensk som är en aningen för stor till mitt varmblod :P
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Den där hästen har proteinbrist! Det är därför den är muskelfattig i ryggen…
Jag upprepar mig om detta som en tjatig papegoja, för det är här felet ligger nästan varje gång det frågas om omusklade hästar.
DU måste se till att ge hästen mer proteiner så att det täcker hans behov. Proteiner är musklernas byggstenar och utan byggstenar går det inte att bygga några muskler. Att köra muskeluppbyggande träning med "byggstensbrist" gör bara skada på muskulaturen.
Tillräckligt med proteiner ger muskelmassa, träningen gör sen att musklerna blir starka och uthålliga. Med rätt foderstat får du en rund och fin rygg + rumpa utan att hästen tränas ett endaste dugg!
Mitt bestämda råd är att du ska se över foderstaten genast, ge hästen en veckas vila efter förändringen och sen kan du smyga igång ridningen lite mjukt igen. VIll du ha hjälp med foderstaten, hojta till! 
I vad finns det protein då? :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
#4 - det bästa är att man har ett grovfoder (hö) med högt proteininnehåll, då behöver man inte fundera så mycket.
I övrigt är det helt enkelt så att man bör ha en balanserad foderstat. Det är inte bra att skyffla i dem proteinkoncentrat i blindo och hoppas på det bästa, utan lagom är bäst.
(läs gärna utfodringsartiklarna som finns under "artiklar" och underrubriken "foder")
# Vet inte vad grovfodret innehåller, men vet att vi har väldigt bra hö :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
#3 tack :D
Fast jag kan inte ge min hästar hö längre.. de går ute och käkar gräs, fadt de får just nu ensilage (stödfodras) men runt 1 juni släpps de på annat bete och då har jag räknat med att ensilage balen är slut.
Men har du några tips på kraftfoder som är bra :)
#7 - komplettera gärna med lusernpellets, vill du ge något som är mer kraftfoder så välj ett "avelsfoder" - de ligger högre i protein. Använder du kraffts produkter så är Groov 125 ett bra alternativ.
Tack, dax att åka och shoppa hästmat :D
AnnaLundin Tack för ditt tips på kraftfoder :)
Köpte Groov 125 för ungefär en månad sedan och lät han vila i 10 dagar med kraftoder varje dag och jag såg redan skillnad efter vilan :)
Bilden är tagen för någon vecka sedan och det kanske inte syns men jag ser att han har satt muskler :D

jävlar vilken manke han har!=P kan inte vara skönt att rida barbacka ;)
haha det är faktiskt inte så farligt :P Lite konstigt faktiskt xD

#12 ja det låter konstigt=) såg inte så skönt ut liksom XD
haha tror jag har vant mig xD
#10 - Varsågod!!
Jag känner mig som en tjatande papegoja när jag i varenda "behöver mer muskler"-tråd envist upprepar behovet av att ge tillräckligt mycklet proteiner, men JÄTTEKUL att se att det faktiskt gör nytta! För jodå, det SYNT på bilden att han har lagt på sig i överlinjen, över rygg och rumpa!
Då vet du hur du ska hålla honom fin i framtiden också, Lycka till!
Tack så mycket :)
Jag tycker att du gör redan de mästa . Som sagt tömkörnimg är gätte bra. Och vidrigt med protiner. Så att den kan bygga muskler. Lucarn kan va bra omm den inte kan muskla sig. Med de den redan har. Eller se över att den får tillfälligt med hö men lycka till nu :)
tack :) Känns som om han har satt lite muskler nu iaf=P
Nu när det är så kallt så står det en hösilagebal i hagen =P
bilden är från 30/12
15 Lite OT men varför bör inte ponnyer få för hög proteinhalt (sägs det)? Är det en gammal missuppfattning eller vad?
Vi har ju russ och shettis men vi har aldrig brytt oss om att ha mindra proteinhalt till dem då de tävlar och tränar ponnytrav. Har inte märkt att de mått dåligt på något vis. Kan för mycket protein ge några negativa effekter?
#19 Hmmm Underlig text det blev på detta inlägg.

#19 Dem kan få gallor av det, proteinknutor på kroppen. Korsförlamning har jag också hört att dem kan få. Ponnyer tillgogör sig ju oftast maten bättre och är mer lättfödda än ädlare hästar därför kanske det är lättare för dem att få något av det. =)
Dina ponnyer används ju en hel del så då är kasnke inte risken lika stor att du fodrar för mycket med protein tillskillnad från någon som rider lite lätt i skogen ibland.
# att peka ut att en häst som du endast sett 1 bild på har proteinbrist är ju en aning fel.
Min förra häst som jag hade i 10 år fick alltid blickar på sig och folk snackade om att han va omusklad över ryggen. Det de inte visste eller kunde se va att i hans papper (besikting som gjordes på klinik) så stog det att han hade mkt markerad och hög manke.
Då är det lätt att de ser "muskelfattiga ut" eftersom det blir skidbacke vid manken.
Du skulle säker kommit hem till mig och hojtat om protein med men ibland har man inte alltid rätt (speciellt inte av en bild)
Nu är det ju framkommet att just denna hästen är muskelfattig osv men endå
Ville bara få ur mig det här, och ingen direkt pik till just dig utan mer till alla som säger sitt först och frågar sen.
#19 - det är en gammal missuppfattning att små ponnyer inte ska ha proteiner. Den kommer från den tid då man trodde att det avr protein so mutlöste fång - idag vet man att det är helt fel. Ponnyer ska ha samma mängd proteiner i förhållande till sin kroppsvikt som alla andra hästar!
#22 - tro mig, jag kan skilja på en markerad manke och en muskelfattig rygg! Jag har också haft såna hästar!
Jag vet också att det är skrämmande många som tror att brist på muskelmassa åtgärdas genom hårt arbete - skräckexemlet var en bekants bekant som spände en tung släde bakom sitt sto som hade kraftog proteinbrist pga bristfällig utfodring när hon hade föl vid sidan… Nu skulle hon ju bygga muskler…
jag upprepar mig - muskelvolym får man genom rätt utfodring. När musklerna finns och mår bra, DÅ kan man bygga styrka och uthållighet genom rätt arbete. Men att försöka öka muskelvolym på en häst som har proteinbrist är egentligen djurplågeri!
En sak att tänka på i dessa tider av vintervila och/eller mindre ridning på grund av väder är, att om man drar ned på kraftfodret så bör man kolla om man bör dra på med något proteintillskott för att inte den totala andelen protein i fodret ska bli för liten. En häst bör inte tappa något av sin överlinje på någon eller några veckor med lättare träning, gör den det så brister det i proteinmängden. Så det är inte bara att ta bort kraftfodret och se glad ut om inte grovfodret har lämplig sammansättning.
Min pålle får Groov 125 i vanliga fall, när jag drar ned på det nu över jullovet så ger jag några nävar Protein i stället för att hålla samma proteinbalans som vanligt fast hon får mindre energi. Att bara ta bort kraftfodret gör henne snart tunnare upptill.

Hur mkt kostar en sån säck, och hur mycket rekomenderar experterna här i tråden till en häst på 400kg? Tycker min ena häst, och jag, behöver lit ehjälp med hennes rumpa och överlinje :)
#25: Groov 125 betalar jag cirka 185 SEK för 25 kg för. Hur mycket man ska ge beror på massor av faktorer, så det går inte att säga. Min pålle är i klassen 650 kg och rejält svårfödd, när hon går fullt och det är kallt får hon 2,5 kg Groov 125 + 1 kg Krafft Grund om dagen till 21 kg bra hösilage.
Protein Pluss kommer jag inte ihåg vad det kostar, men dyrt är det. Men det ger man ju bara lite av som komplement. Börja att prova med en deciliter eller två och se om det händer något?
#25 - viktigt att veta att det finns inget foder som alltid funkar utan det som är viktigt är vad grovfodret innehåller. Det är omöjligt att komplettera med rätt mängd proteiner om man inte vet vad hästen får i sig via höet, vilket kan vara i princip allt mellan 0-100 g protein/kg…

#26 Det var ju inte alls farligt :)
#27 Det skadar inte att prova. Ska kika lite på vår analys senare, då jag inte ens vet om extra proteiner egentligen behövs (då hon har fritt grovfoder). Tänkte bara att det kanske kunde vara lite hjälp traven.
#25 min gick på groov 125 förut och jag betalade 203 kr för en 25 kg säck och hon gick på 4 kg om dagen då. rätt dyrt blev det !
oj, a det blev dyrt. Mina får ca 1 liter per dag var, så det blir inte så farligt dyrt :)
#30 naej, är det så lite är det ingen fara, men en säck i veckan är inte roligt ;)