Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2824 ggr
Elshira
0

Ett steg framåt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har satt ingång min lilla Mille (Welsh M. hingst) ordentlig nu efter en höst med knapp motionsridning. Sedan snön kom i hagen har han fått både bättre kondition och starkare muskler! Det är ju betydligt jobbigare öfr en liten Mountain på 118 cm att pulsa i 80 cm snö än ett halvblod Oskyldig

Efter som åran paddock har varit helt igensnöad (och inte heller har lyse) så har det inte heller blivit särskillt mycket givande övningar. Mest kondition bara, och lite sidvärtes på grusvägarna i skogen.

Men så var vi (jag och en liten "elev" på 11 år) ute och red en långtur, och vi kommer fram till en vändplats på grusvägen som är ganska så stor, så efter som det var plogat och fint så passade vi på att ta lite dressyr också!

Vi började med att rida lite på volten, träna på att öka/minska volten och byta varv korekt på volten (eller tja, min lilla "lärling" som jag har med mig). Och sedan tränade vi lite framdelsvändingar, det är inte helt lätt för en som inte ridit så länge att hålla rätt på att både ställa och flytta hästen sidvärtes utan att det går framåt eller bakåt! Men efter att vi bytt häst en gång (så hon fick reda på Mille lite) så gick det bättre!

Vi fortsatte sedan på volten (det blev bara volter efter som platsen är rund) och jag skulle sedan vända mig tillbaka på spåret och säga att vi kunde träna att komma i "fart" och göra framdelsvändning.

Men av bara farten som jag vände så gjorde jag en perfekt bakdelsvändning! Jag hade nog egentligen tänkt göra en framdelsvänding (bara vända håll), men det gick liksom av bara farten och jag tänkte inte ens på det. Jag har försökt träna det så mycket i somras utan det minsta resultat, så jag tänkte jag får ta det när jag vidareutbilar honom och lärt honom lite mer från marken. Men nu så bara satt det! Och inte bara en gång utan både två och tre! Skrattande

Så på något vis så har det bara släppt, han fattade "galoppen" och det är jag så glad över!

Så nu ska jag bara fortsätta att träna på det så det verkligen sitter säkert, så ska vi försöka oss på piruetter till våren! Gud vad jag längtar till den dag han kan det i galopp, för han har ett himla maffigt lyft och aktion i galoppen när man samlar honom!

Bifogar en bild från i somras som jag fick i julklapp av min lilla elev där hon rider Mille. Det är ett "foto av ett foto", därav kvalién :)

Det var en bra start på det nya året i.af - Gott nytt år från Elina och Mille (och Tove) Cool

Hakuna matata!

bunnyheart
0

Åh vad kul! Något som är bla. är bra med vintern är hur man kan träna och stärka musklerna i snön Glad.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."